S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2010

Av Margita - 10 januari 2010 12:15

Det har väl knappast undgått er att Sengas (mitt stamnamn) är Agnes baklänges.

Men visste ni det här?

Att Sengas är ett namn i Skottland - just som en baklängesform av Agnes!

Att Senga kan betyda något helt annat också - åtminstone i Skottland. Då kan Senga vara en synonym till sk Neds - en person, oftast ungdom, av låg social rang och låg utbildning, våldsam i sättet och ett speciellt språk och klär sig gärna "slappt" ;-)

Men - Senga är också det här:   Senga Bay vid Lake Malawi i Malawi. Se karta här! Lite häftigt tycker jag!

Lake Malawi är Afrikas tredje största insjö.

Fler bilder från Senga Bay:

     



Av Margita - 10 januari 2010 11:00


Jaha - ska det va på det viset!! Här går jag och tror att tvättstugan ska få vara en spännande plats att utforska och så visar det sig att matte har planer för mig!! Hon har inte ens frågat mig!   

Det är väl ändå det minsta man kan begära! Att hon frågar mig!

Inbillar hon sig verkligen att jag ska gå i lag med en sån där bläig katt - nä, det vill jag verkligen inte!! Nu är jag verkligen sur!

Tror jag ska försöka rymma.....  

Av Margita - 10 januari 2010 10:15

Har upptäckt att man kan blogga i förväg! Himla bra helt enkelt! Då behöver jag ju inte bli sittandes här hela dan men ändå få sagt en del när jag vill!

Jag vill ju ha många läsare till min blogg - inget roligt att skriva bara för sig själv - kommunikation! :-)

Inbillar mig att ju fler inlägg man skriver, desto fler läsare tittar in. Förhoppningsvis stannar en del!


Av Margita - 10 januari 2010 10:00

"je var väl en 9 år tru je. Je råke te å slå sönner fönstret så det gick i tusen biter. Jedanimej va rädd je blev!! Även om min far var väldans snäll o aldri slo oss - for de var vanlitt på den tia se - så ble je ändå rädd. Blödde gjorde je ju osså.

Det blev osså bannor av min far, det var enda gången han slo mej! Men han elskede oss börn o han va den finaste pappa man kunne ha! Han var av enkelt simpelt folk sir du. Når han treffade min mamma så vart det sure miner fra hennes familj. Ho va for fin se for mi pappa! Pappas familj va enkle bönner fra Ertserö mittemot Otterön. Men mammas familj sir du, ja, de va storbönner! Ja, ida e ju de huse inge stort men da va det så. Pappa o hans mamma, som va ensammen me han, fick gå i andres hem for a kunne leve. Di hjelpte till me olike saker i hjemmen. Det va styggt tyckte min mammas familj. En slik man ville de icke ha til sin doter. Men mamma sto på sej o valde pappa ändå. Se, de e äkta kärlek de!!"

Berättat av min mormor Berta, född och uppväxt i Grebbestad, sommaren 1976.

Berta var född 1884. Älskade mormor!

  Mormor Berta med morfar Vilhelm. Slutet av 70-talet.


Av Margita - 10 januari 2010 09:00

Ärligt talat, vem behöver en stor TV-apparat längre? Nu när vi kan se programmen på datorn?

Det är vansinnigt dyrt med licensen tycker jag!

Man betalar för SVT, sen har man bredbandet och kanske tilläggskanaler om man är tokig som jag.  

Nä, jag funderar allvarligt på att slopa TV:n och istället titta på datorn! För de pengar jag sparar kan jag använda till katteriet istället. Behöver massor där nu när jag snart får en kull!

Förshoppningsvis blir det också att jag tittar mindre på TV. Jag upplever att den "stjäl" mycket av min tid. Det är så definitivt med att sitta i soffan och "glo".....;-)

Visst, det finns många program som är bra och i ärlighetens namn ska jag säga att jag ibland har på TV:n bara för att få känna lite sällskap. Där är inte datorn lika bra tycker jag. Hehe....gu vad man är beroende!!!  

När min äldste var nyfödd hade vi faktiskt ingen TV - medvetet. Det gick förvånansvärt bra. Vi anpassade oss och gjorde andra grejer istället. Jag tror jag är en sån person som bara får saker gjorda om jag tar bort annat som "stjäl" tiden för mig.

Så blir jag väl sittandes framför datorn istället......hehe....fast jag upplever att man är mer kreativ vid datorn, beroende på vad man gör förstås. Men att blogga är kreativt! Och jag vill vara kreativ!

Egentligen är det kreativt bara att försöka leva ett så bra liv som möjligt, eller hur?!

Av Margita - 9 januari 2010 18:26

Nåja, jag ska inte hålla varken er eller mina kära katter på halster längre!

Det jag sysslar med i tvättstugan, kära bloggläsare och mina kära katter, det är helt enkelt att skapa ett blivande varmt, ombonat "borum" till kattfödsel och kattungarnas första tid.

Jo, så är det och i nuläget ser det ut som det blir lilla Alice som får bli mitt katteris första kattmamma! En hanne har nämligen utsetts. Hoppas bara allt fungerar, vilket man i avel aldrig kan vara säker på förrän man är i hamn med nyfödda, friska kattungar. Kanske inte ens då. Så mycket kan hända.

Men nu ska jag inte vara negativ, nej, nej,jag är bara realist!

Alice är idag bara 7 månader så hon blir en ung mamma när det blir dags men det är helt ok. Katter brukar föda sin första kull runt 1-årsåldern. Jag hoppas nu att hon blir riktigt mogen för en parning när det är dags, annars vet jag inte hur det blir. Hon har inte visat några löptendenser än. Det kan ju däremot komma väldigt snabbt. Med Agnes var det så att hon från den ena dan till den andra vände tvärt i humöret och började löpa som en besatt!   Hon var 9 månader då.

Det är så spännande och det börjar bli mer verkligt nu att jag verkligen ska ha en kull snart.

Nåja, det blir ju inte förrän till hösten, men ändå!  

Av Margita - 9 januari 2010 16:00

Pga av att min ekonomi är bara blä...sjukskriven ni vet - så kan jag bara säga som det gamla ordspråket:


~ inget ont som har

något gott med sig ~


Det stämmer delvis för mig just nu. Åtminstone när det kommer till att konsumera bröd. Jag har länge avskytt de bröd som numer finns att köpa i handeln (faktiskt även bageribakat). Förlåt, men de smakar inte längre bröd. Snarare nåt skumgummiaktigt!   

Den här månaden är det så kärvt att jag bestämde mig för att baka mitt eget bröd. Kan bara se positiva effekter av det:


  • billigare 
  • nyttigare utan alla konstiga tillsatser
  • otroligt mycket godare
  • pengar över till annan nyttig mat
  • friskare magar
  • underbara dofter i köket

Så jag tänkte dela med mig av de recept jag gillar bäst.

Sist gjorde jag "Stubbar" som fick högsta poäng av både mig och min dotter.


Varsågoda: här är receptet.  Ät och njut!     

Av Margita - 9 januari 2010 15:16

Var ute en sväng i solen - hade motvind och höll på att frysa ihjäl (lätt överdrift!)

Det gäller att klä på sig ordentligt med dessa sibirvindar!

Vackert är det i alla fall!

Är lite stolt över mig själv att jag lyckades övervinna min "lathet" och pallra mig ut!   

Jag vet ju att det är nyttigt med solljus och att röra på sig, men ändå har jag ibland så förbenat svårt att lyfta på ändan. Men jag tror jag blir bättre och bättre på det.


 

Ha det bra i kylan!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards