S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2010

Av Margita - 19 februari 2010 17:21

Har jag berättat att jag är nyfiken på att börja scrappa? Scrapbooking alltså. Jag måste ju hänga med min tid och göra det som är på tapeten!   

Idag åkte jag till närmsta lilla samhälle före Borås som heter Gånghester (vilket underligt namn förresten?) för att handla lite varor för helgen. Jag gör det ibland när jag inte har lust att åka ända till stan. När jag så går förbi det s.k Cellbes-huset - vad skådar mitt norra öga? Jo, en pysselaffär!! Naturligtvis tågar jag rätt in i butiken och hamnar i paradiset. hehe....så mycket fina saker för en galen scrappare!! Gick därifrån med diverse som tills vidare är en hemlighet   

Jag fick väldigt bra hjälp av innehavaren av affären och det var inte sista gången jag är där kan jag lova.

Här hittar ni butiken. Titta in vetja! :-)

 

Av Margita - 19 februari 2010 17:05

Om ni inte måste ta er ut så för guds skull, stanna hemma. Ta inte bilen i vart fall om ni kan låta bli!

Här i Boråstrakten bara det fullständigt vräker ner - igen!!

Det är bara att inse att februari är en vintermånad - så är det - även om vi skulle önska något annat.   

Nu väntar jag på att rotfrukterna i ugnen ska bli färdiga, sen väntar en fläskkarré med härliga rotfrukter!

Ta det försiktigt i trafiken!

Av Margita - 18 februari 2010 21:16

Jo, det vräker ner här just nu! Då vet jag vad som gäller imorgon. Snöskottning!

Ska det aldrig ta slut?

Snöar det hos er också?

Av Margita - 18 februari 2010 18:00

Nästa vecka blir det till att sitta på skolbänken hela dan! Uj - jag kommer att bli så trött - kommer kanske inte ens orka att blogga   

Men det var jag som ville gå kursen, det är jag som drivit på arbetsförmedlingen för att jag vill att det ska hända nåt så nu är det bara att satsa. Jag tänker följa Tinas råd om att förbereda för veckan med mat och praktisera mindfulness. Tänker mig också att jag fokuserar på det jag tycker är roligt - och att gå kurs tycker jag är roligt! Älskar att lära mig nya saker! Träffa människor är inte heller helt fel! Så det kan ju bara bli bra. Blir jag för trött får jag väl ta en power nap i skolbänken!   

Det ska bli mycket spännande att se vad jag får lära mig. Ska sanningen fram så har jag redan läst väldigt mycket om att starta eget via nätet men nu blir det i annan form och man har tillfälle att få svar direkt på alla frågor som dyker upp.

I horisonten hägrar en liten butik med "kattiga" saker (tex Laurel Burch örhängen) och det vore då tusan om jag inte ska få till det. Ja, det skulle vara pengar då. Synd att det ska kosta så mycket att starta upp. Men kanske jag kan starta väldigt långsamt på nåt sätt?!

Här kan ni se vad jag ska plugga nästa vecka.

 

Av Margita - 18 februari 2010 11:02

Ja, det börjar bli mer verklighet nu. Det är mycket tankearbete och detektivarbete för att hitta en lämplig hanne till i första hand Agnes. För det har jag kommit fram till i alla fall att hon får bli först ut. Så får Alice växa till sig och leka av sig. Hon har inte heller börjat löpa än och det kan vara bra att se hur hennes löp ser ut. Agnes löp var ju ständiga!   

Jobbar också en del med min hemsida för att få ut så mycket information som möjligt om vad som gäller för ett kattungeköp. Jag har faktiskt redan fått förfrågningar om jag har någon kull på gång! Kul!

Agnes ska nu först HCM-testas och det får hon göra i Göteborg i slutet av juli. Sen hoppas jag att hon behagar löpa och att jag har hittat en riktigt fin hanne. Så ska parningen ta också! Det är mycket med det jordiska!   

Ifall ni undrar vad HCM är så är det kortfattat en hjärtsjukdom som finns hos alla katter. Inom den sibiriska rasen och Maine Coon jobbar vi med att minska antalet insjuknade katter och det är det som "ställer" till det lite för mig eftersom Agnes pappa insjuknade i HCM efter att jag köpt henne som avelshona.   Det betyder enligt hälsoprogrammet som jag följer att jag måste vänta med att para Agnes tills hon är minst 2 år. Hon måste scannas för HCM och vara frisk. Dessutom måste jag hitta en hanne som är fri från HCM och har friska linjer bakåt.

Ni som ev vill veta mer om HCM kan ju klicka här.

Om ni som tittat in på sidan om Maine Coon-katter tycker att de liknar den sibiriska katten så har ni alldeles rätt. De tre raserna Maine Coon, Norsk skogkatt och Sibirisk katt är alla "naturliga" kattraser och liknar varann i mycket.

Se här skillnaden på dem i utseende! Har hämtat bilden från Jasiones Sibiriska katter i Västerås! Tack för det!

  Bilden är från S* Jasiones Sibiriska katter i Västerås!

Av Margita - 17 februari 2010 12:19

Nämligen det här:

  Det var väl förra sommaren tror jag som mina föräldrar och jag tog en tur till härliga Vävra keramik strax utanför Kungälv.

Det förstår ni väl att jag måste köpa detta fina vykort!?! Inte för att skicka utan för att sätta på bokhyllan för att kunna njutas av varenda dag!   

Nåväl, min syster och jag var ju iväg på en promenad under söndagen. Vårt mål var en vän till min syster. Vännen målar och säljer tavlor och nu skulle min syster se ut några tavlor till sin son och hans tjej när de snart fyller år.

Vi stegar in i den hemtrevliga lyan och där finns mycket vackert att titta på. Min längtan att få måla gjorde sig påmind igen. Eftersom jag anser att jag inte kan teckna men älskar färg och form skulle jag nån gång vilja gå en kurs bara för att få "kladda".   Det visar sig att min systers vän håller i såna egna kurser!! Hon kallar det spontant måleri och det passar nog mig suveränt!

Kanske du också vill? Titta in här: Solveig Embrings kurser och hemsida. Gå också in här på hennes blogg så får du mer information om hennes alster och även de kurser hon ger.

Nu funderar jag starkt på att gå en av hennes endagskurser!!

Nåväl, när jag tittat runt lite på hennes alster så föll mina ögon på en stor tavla som stod på golvet. Ni har kanske redan gissat att den ser ut så här:

  Jag blev riktigt lycklig! Tycker så mycket om den bilden!! Kostnären är alltså Solveig Embring. Tack Solveig för denna ögonfröjd!   

Av Margita - 16 februari 2010 20:25

tog jag spårvagnen från ändhållplatsen i Mölndal

  Man kan nästan tro att det är en förarlös vagn men föraren sitter väl skyddad bakom väggar och fönster (så att jag inte ska kunna prata med honom?)   

Ni som inte bor i Västtrafiks område kan skatta er lyckliga för här har de infört ett nytt kortsystem som är rena skandalen. Orkar inte ens berätta hur det fungerar för det vet jag ju knappt.....kanske jag återkommer om det.

Från centralen tog jag tåget mot Strömstad men hoppade av redan efter ca 20 minuter för då var jag i Ytterby och det var min slutstation den dagen.

  På söndagen trotsade min syster och jag den kalla vinden och tog en lång promenad. Det här är Ytterby men just här är det tomt på hus beroende på att vi precis passerat ridhuset och deras hästhagar. Bakom kröken därborta bor mina föräldrar och där är också Ytterby centrum.

  Ovanstående visar ett annat område i Ytterby vilket var vårt mål denna promenad. Vi var på en privat konstvisning värd ett eget inslag senare.

  Väl hemma igen hos min syster var jag tvungen att fota hennes fina vårlika vardagsrum fast bilden blev ju mörk :-(

nåja - mot kvällningen tog min syster fram sin stickning. Hon har börjat igen efter flera års paus. Kul tycker jag!

 

Av Margita - 16 februari 2010 19:43

Tänker bjuda er på lite bilder från kattutställningen som var i lördags i Mölndals Folket hus.

Ursäkta bara att en del bilder verkligen inte är förstklassiga   

  Här ligger MissEmmis Cornelia och Lucida och myser så mycket att de ju knappt syns för den ivriga fotografen   

  Här har vi ljuvliga lilla Lucida!

  Lucida igen

  MissEmmis Dylan Dynamic gjorde sin första utställning. Här är han med sin ägare Katarina. Visst är han en riktig maffig sibbe - så go i temperamentet också!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards