S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2010

Av Margita - 10 februari 2010 10:06

det blir jag ibland  

Vad nu då? Jo, jag har kommit med på en kurs som jag blev rekommenderad av Nyföretagarcentrum att gå. Arbetsförmedlingen beviljade mig en plats och kursen startar om en och halv vecka.

De kallar den första veckan för en "analysvecka" och då kommer man fram till om min idé anses tillräckligt bärkraftig för att jag ska få fortsätta resten av kursen. Jag är numer inne på att hitta ett halvtidsjobb och ha den egna firman resten av tiden. Nåt annat tror jag inte är realistiskt. Nu till mitt bekymmer.

Jag fick schemat idag. Kursen är i Viskafors. Det tar mig ca en timme med buss att komma dit. Kursen startar varje dag 8.30 och slutar 16.30 med en timmes lunch mitt på dan. Hur länge sen var det jag jobbade heltid? Jo, ca 10 år sen och då var det bara en kort period. Innan dess och sen dess har det varit halvtid och 75% för min del. Och sjukskrivning....

Jag känner nu paniken växa - och kravet att vara duktig och lyckas!   Vet inte om jag orkar med så långa dar! Vad ska jag göra om jag känner att jag måste gå undan en stund. Det är ju inte precis nån rehabilitering jag är på! Men jag har bestämt mig för att strunta i det. Min hälsa är viktigast!!

Jag får väl också börja använda min Mindfulness riktigt ordentligt!! Och peppa mig till att känna att jag är värdefull även om jag inte orkar eller "lyckas". Blir lite trött på  mig själv för mitt ena jag säger mig att "det här är väl ingenting!" och den andra säger "herregud, vad gör du? klart du inte orkar det här! panik panik!! "

Hur skulle ni tänka i mitt läge? Jag vill ju verkligen klara av denna vecka men känner att jag är panikslagen   

Av Margita - 9 februari 2010 18:15

Vi lämnar Göteborg (oj! det där lät som "på spåret" - haha) för att ta oss norrut. Eftersom jag inte har bil så blir det till att ta bussen som kör utmed Göta Älv. Fast den håller sig som tur är på vägen   

När så bussen har kört de två milen ser vi detta:

  Fast lite knasigt blir det för den här bilden är tagen mot Göteborg. I bakgrunden skymtar ni Göteborgs förorter som Rannebergen och Hammarkullen. Nåväl, detta är Bohus Fästning, en ståtlig byggnad med en lång historia som synes.

Precis här vid denna holme som fästningen ligger på går Nordre Älv ut mot havet och Göta Älv fortsätter istället sin färd ner mot Göteborg. 

När jag flyttade till Kungälv från Göteborg på 60-talet var Kungälv en egen liten stad. Det är den nu också, men närheten till storstan har gjort att den växt och att en hel del Göteborgare numer befolkar stan.

Att bo i Kungälv kan tyckas vara exklusivt på många sätt. För egen del tänker jag min nog att jag söker mig tillbaka hit så småningom.

Exklusivt? Ja, det beror ju alldeles på hur man vill ha det förstås. Men om man vill bo i en relativt liten stad med lite småstadskänsla, med närhet till havet och stora djupa skogar som Svartedalen och ändå ha väldigt nära till en stor stad som Göteborg, ja, då är Kungälv suveränt. Eller Ytterby, där min släkt bor. Ytterby är nästan ännu bättre, i min smak. Det är ännu en bit närmre havet, det är mindre och lugnare och tåget mellan Göteborg och Uddevalla/Strömstad stannar i Ytterby som numer är en pendelstation där man kan ta tåget varje halvtimme i rusningstid!

Kungälvs kommun har mycket att bjuda på men för att inlägget inte ska bli superlångt så får jag nöja mig med att också nämna kustlinjen. Här hittar vi Marstrand. Denna underbara ö där fästningen är värd ett alldeles eget inlägg och det kommer.

Här följer en liten bildkavalkad! Den går inte geografiskt riktigt men det struntar vi väl i!

Nedan är Ytterby pendeltågstation. Där har en annan stått ett antal gånger!!



      Ovan två bilder från Marstrand. Färjan man måste ta för att komma över till själva Marstrandsön. På kullen ser ni Carlstens Fästning. Ovan en underbar solnedgång som det bara kan se ut i Bohuslän! Vy av Kungälv från Bohus Fästning.    Ståtliga Bohus Fästning Naturskyddsområdet Svartedalen som ligger i flera kommuner, bla Kungälvs. Här finns gott om sjöar och stora skogar.  


Av Margita - 9 februari 2010 09:47

Matte fattar ingenting! Här kommer jag med den ena och den andra leksaken till henne och hon bara gapar med munnen och utstöter konstiga ljud!   Sen när hon väl ser leksakerna (för säkerhets skull har jag lagt flera stycken där!) tar hon de bara och slänger ner på golvet - UTAN att leka med MIG!   

Förstår inte varför hon måste ligga där i sängen och låta så konstigt hela natten?!?

Gör ni?


Av Margita - 8 februari 2010 18:18

För er som bor nära Göteborg, eller för den delen långt ifrån, kan jag upplysa om att det blir kattutställning i helgen den 13 och 14. Alltså lördag och söndag.

Öppettider är mellan 10-17 för allmänheten. Utställare ska vanligtvis inställa sig långt tidigare än så   

Jag har inte möjlighet att ställa ut nu men jag siktar på en utställning i Bohus i maj (hoppas),

MissEmmis i Göteborg kommer att ställa ut några av sina katter. Jag tänker åka dit på lördan och titta på alla vackra katter och få träffa mina vänner som är lika kattokig som jag.   Kanske vi ses där??

Utställningen i helgen hålls i Mölndal på Folkets Hus.

Ser fram mot helgen!!

Vi ses Emelie!   

Av Margita - 8 februari 2010 12:57

Det är gamla svenska filmer! Älskar att se de flesta gamla filmerna, från 30-talet och fram till 60-talet. Sen är det inte lika roligt längre   

Antagligen roas jag så väldigt för att historia alltid varit ett intresse hos mig. Jag ser på filmen som en liten historielektion i miniformat.

Det går aldrig att göra en film utan att avslöja i vilken tidsepok den är gjord och jag tycker det är så förbenat roligt att kolla in hur de pratar, hur de klär sig, frisyrerna, interiören, synen på oss människor (som verkligen har ändrat sig radikalt bara under min livstid) och hur man bör umgås med varann. Osv osv.

Varje måndag sänder SVT 1 en gammal svensk film och idag har turen kommit till en film med Sickan Carlsson, som jag gillar skarpt. Hon är en typisk kvinnofigur från efterkrigstiden - glad, optimistisk och full av framtidstro.

Jag är född 1952 och minns denna känsla av optimism som låg i luften. Kriget var slut, allt var möjligt - i och för sig kom ju det "kalla kriget" och ställde till det, men det var lite senare.

Hemma i Sverige var allt fortfarande så oskuldsfullt. Vi hade det bra, människor fick det allt bättre. Det byggdes hus så det stod härliga till.

Allt kändes nytt och fräscht. Snabbköpen kom. Kommer ihåg när vi för första gången besökte Konsum. Det var en stor händelse. Allt fanns i samma affär.

På söndagarna klädde vi oss i fina kläder med vita handskar på händerna och så tog vi vår söndagspromenad, som resten av befolkningen.

Vi duade inte varann. Det kom på 60-talet eller var det 70-talet? Kommer faktiskt inte ihåg.

Nu ska jag mysa om en stund och titta på dagens gamla film - Dans på rosor heter den. Sickan Carlsson, Karl-Arne Holmsten, Hjördis Pettersson, Dagmar Ebbessen mfl. *Myser*!

 

Av Margita - 7 februari 2010 20:09

NEJ!

Matte har tagit över! Det var ju vi som skulle blogga! Åtminstone få säga nåt nån gång, eller??!

Men det är typiskt de tvåbenta - de bara tänker på sig själva.

Vi har planer på att bita matte i näsan när hon sover!   

När vi ändå sitter här vid detta varma sköna tangentbord (som matte kallar det) så kan vi ju berätta att vi har det bra.

Ja - det vill säga - jag (Agnes, det är jag som skriver för det gör jag bäst) och Alice är ju lite avis på Algot som får gå ut.

Igen - vad tänker de på?? Varför får inte vi gå ut???

Fast vi är ganska nöjda ändå. Ärligt talat verkar det lite läskigt därute med en massa konstiga ljud. Nä, det är skönare härinne tycker vi tjejer.

Jag börjar längta efter smått! Har inte matte förstått att hon måste ordna en dejt till mig? Hoppas verkligen hon anstränger sig och hittar en stilig kille!! Jag är så sugen på en dejt!   

 

Av Margita - 7 februari 2010 16:40

Apropå mitt förra inlägg:

Säger man i eller på bloggen???

Av Margita - 7 februari 2010 16:28

Ja, nu har jag bestämt mig. Jag ska ha en ny kategori som ska heta:

"Bohuslän"

Varför det nu då undrar ni??

Jo, helt enkelt för att jag är född och uppväxt i Göteborg  men flyttade som tonåring till Kungälv vilket ligger 2 mil norr om Göteborg i - just det! - Bohuslän!

Sen är mamma från Grebbestad i norra Bohuslän och jag bodde där som liten i en period och har dessutom varit där MYCKET.

Strax innan min son föddes bodde jag i just Grebbestad och blev kvar i norra Bohuslän till 2002. Då hade jag bott ett antal år i den sköna staden Strömstad.

Så jag tänker faktiskt engagera mig själv till att bli nån slags turistambassadör för Bohuslän här på bloggen. Ett landskap som har ALLT. Tycker jag   

Häng med på min resa genom landskapet. Jag startar i Kungälv!

I mitt nästa inlägg vill säga - lite "dramatik" måste det ju vara...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards