S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 5 april 2010

Jo, men......

Av Margita - 5 april 2010 14:17

Jag förstår verkligen det där med att man inte vill lämna bort sina älsklingar, men....

Detta är funderingar jag fått nu eftersom jag går G2-kursen hos PawPeds.

Saken är den att för att katten, t.ex den fertila honkatten, ska må bra, så ska hon ha ca en kull om året. Det betyder ju för min del att när Agnes och Alice "gjort sitt" om ca 4 år, då har jag 3 kastrater hemma och ingen avel (som jag vill hålla på med). Lösningen är då att jag behåller en kattunge från någon av mina kullar. Men att ha 4 katter här hemma är nog absolut max. Så när den kattungen har "gjort sitt" står jag där med 4 kastrater och ingen avel. Lösningen då kan ju vara fodervärd förstås.

Jaja, det löser sig på ett eller annat sätt.

Det där med att omplacera en katt förresten. Katten klarar en sån omställning mycket bättre än vi vill tro   Om den inte görs när katten är för gammal. Naturligtvis ser man till att den hamnar i ett gott hem. Tyvärr är det så att vi inte är de enda för katterna, fast vi gärna vill tro det. Det finns många bra hem därute som gärna vill ta hand om en kastrat. Då ska man också veta att det är bättre för katten att få komma till ett hem och vara ensamkatt än att vara en i en grupp med fertila katter. Det kan vara stressande för en katt, mest ur hälsosynpunkt faktiskt, eftersom kattens immunförsvar inte är gjort för att leva i grupp. Även om de faktiskt kan komma överens så är det inget idealtillstånd med andra ord.

Själv vet jag inte om jag klarar av att omplacera. Men en sak vet jag. Det är jag som inte klarar av att skiljas från dem. Katterna däremot skulle klara av att skiljas från mig. En bister sanning   

 
 
Vivi

Vivi

6 april 2010 08:40

Det är svårt det där med avel som sagt :( och jag förstår verkligen hur du känner, hade svårt bara att lämna ifrån mig vår andra kattunge, men det blev lättare när man vet att de får bra hem.
Jag tycker du ska ta en kull och se hur det går, mycket känslor när man får kattungar och det går ju ett par år innan du är "färdig" med dina honor !
Mycket kan hända på den tiden ;)
Kram

http://www.missvivis.se

 
Emelie

Emelie

12 april 2010 16:49

Hej Margita!
Jag kommer att omplacera de flesta av mina honor så länge jag fortsätter att avla. Det känns rätt för mig nu när jag har reflekterat över saken ganska länge. För mig är det själva avelsarbetet som är det allra roligaste med katter, jag älskar att ha kattungar hemma och att planera parningar. Om jag däremot inte vill eller har tid att föda upp i framtiden så kommer jag förstås att behålla och kastrera alla katter jag har då.

http://emmisibirier.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards