S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2010

Av Margita - 17 maj 2010 09:01

Har fått några kommentarer och frågor om mitt förra inlägg om tjejligan.

Nej, de är inte systrar, men det kan man ju tro.   

Tjejen till vänster på bilden, det är Alice. Hon är yngst och blir 1 år i juni. Till höger har vi då Agnes och hon blir 2 år i juli. Det skiljer alltså närapå ett helt år mellan dem.

Nu kanske det är någon som undrar varför min yngsta tjej ska få gå på dejt före Agnes, som ju är äldst. Det beror på att Agnes far fick diagnosen mild HCM, vilket innebär att jag måste vara väldigt försiktig i mitt avelsarbete med Agnes. Jag har valt att vänta med att avla på henne tills hon blir minst 3 år gammal. Är hon då fri från HCM kan jag använda henne som en "vanlig" katt. Det tänker jag också göra. Hon är en supertrevlig katt och hennes gener vill jag verkligen föra vidare.

Men först ut är alltså lilla Alice som nog blir väldigt nöjd med att få träffa sin Jasper. Hon är helt galen här hemma! Jamar och skriker och krafsar på dörrar - "SLÄPP UT MIG - JAG VILL PÅ DEJT! NU! NU!".   

 

Av Margita - 16 maj 2010 19:48

Mina fina fina tjejer!!   

     

Av Margita - 15 maj 2010 21:09

Tog en liten fotorunda med min mobil igår. Inga superbra bilder men en liten aning om vad som blommar just nu i min lilla miniträdgård.

 

  Jag älskar backsippor. Vill ha fler som täcker upp ytan. Här har de nästan blommat ut.

  De trofasta vårkragarna. Den här plantan ska jag dela sen och plantera någon nedanför slänten som behöver livas upp.

  Älskliga små förgätmigej, fast de här är Kaukasiska och jag tycker de är så fantastiskt vackra och intressanta. Först blommar de med små blå blommor i mängd nu på våren och försommaren. Sen under sommar och höst växer bladen och blir jättelika. Underbar växt. Den här plantan ska jag också dela och sätta i slänten. Bredvid står mina nya favorit, en pion. Den är så vacker med sin röda stam på våren.

  Är mycket nöjd med mitt nya, mindre bord. Det andra var alldeles för stort! Har nu hamnat hos mamma och pappa istället.

  Trädgårdsfrid.

Av Margita - 15 maj 2010 15:51

Någon kanske undrar var det är? Naturligtvis är det mitt kära Strömstad från luften!   

Den stora blå färjan som ligger vid kaj går mellan Strömstad och Sandefjord och kan rekommenderas!

   

ColorLine lämnar Strömstad i den vänstra bilden för att ca 2½ timmar senare vara framme i Sandefjord på Norges sydkust.

Om ni tittar längst till vänster i bakgrundsbilden så ser ni ett antal liknande hyreshus som ligger bredvid varann.

De ligger på ett högt berg och därifrån har man utsikt mot Kosteröarna och man kan följa Norgefärgan en bit ut till havs. Jag bodde i det översta huset, alltså det längst till vänster i bilden och hade en strålande utsikt. Solnedgångarna färgade hela lägenheten!   Underbart!

Där bodde jag de sista åren i Strömstad. De första åren bodde jag utanför. Ser ni den slingrande vägen som går genom vattnet? Följ  den till slutet och ännu en liten bit uppför en brant backe, sen bodde vi i en gammal skola, nära avfartsvägen till öarna Daftö, Tjärnö och Saltö.

Herregud, det var livskvalitet kan jag säga! Jag saknar just den biten så himla mycket!!

Av Margita - 15 maj 2010 13:21

Nu börjar planerna för Alices del så smått realiseras. Ringer snart och beställer tid för HCM-scanning, sen får hon förmodligen träffa Jasper på första löpet efter scanningen. Är såååå spännande!

    Vad månde bliva av dessa två?   

Av Margita - 13 maj 2010 10:10

ja, det är jag. Runt omkring mig väntas det kattungar och några har fötts. Och jag vill också!   Det är nästan som när man bestämt sig för att skaffa barn. Plötsligt ser man barn och barnvagnar och runda magar överallt. Var var de innan? Det värsta   är att jag måste vänta ut hela den sköna sommaren innan jag kan få se några kattungar. Fast jag väljer att vända det - så skönt att få dela mitt liv med söta kattungar när hösten är här!

Ju närmare tiden kommer tills dessa små liv ska invadera mig tänker jag på allt det praktiska i min lägenhet. Alla sladdar som ligger och dräller.  De måste jag gömma. Kan sakerna på hyllorna ovanför deras tilltänkta boplats vara kvar? Tänk om de ramlar ner? Måste nog täppa till alla små konstiga skrymslen som de kan försvinna i....osv osv - Är jag en hönsmamma eller?

Letar lämplig bolåda gör jag också. Har bestämt mig för något jag bara kan slänga sen, typ en flyttlåda. Gamla lakan och handdukar har inköpts på Röda Korset.

I slutet av maj ringer jag och beställer tid för HCM-scanning av Alice. Det får bli på Blå Stjärnan i Göteborg. Samtidigt får hon sin årliga vaccination och jag tänker även testa henne för Fiv och FeLV och få hennes blodgrupp.

Det där med blodgrupp förresten. Googlade på det nu och såg att det tydligen är jättedyrt att ta ett sånt test?   

Pengar, pengar, pengar - tur att det inte kostar något att andas!

Av Margita - 12 maj 2010 16:24

Det går inte an att plugga hela tiden! Då rostar cellerna igen!

Tänkte bara berätta att det är klart nu. På måndag börjar jag arbetsträna i kiosken så är ni sugna på glass eller nåt annat så ta en sväng förbi Målsryd så ska jag hjälpa er!

Det blir nog bra. Ägaren är en äldre, mycket trevlig herre som verkar jättesnäll. Lite nervöst är det i alla fall men så är det ju alltid när man ska börja något nytt.

Önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdsdag!

Av Margita - 10 maj 2010 13:49

med bloggandet. Pluggar färggenetik så att ögonen glöder och hjärnan undrar säkert vad jag sysslar med   

Samtidigt försöker jag klara av min ekonomiska situation, som sagt. Säljer på Tradera gör jag också. Idag fick jag äran att lämna över ett paket personligt. Vinnaren visade sig bo i Borås! Kul!   

Sen har jag då anmält Agnes till utställning i Bohus på lördag. Precis som jag misstänkte så börjar jag undra vad jag gett mig in i. När det är dags att anmäla sig till utställningen är jag så kavat och tänker att det klarar jag av! Och anmäler mig. Sen närmar sig då dagen och jag inser att jag varit för entusiastisk! För min del kommer fredag, lördag och söndag att se ut så här: fredag eftermiddag åker jag och Agnes med tillbehör (det mesta är redan vid målet) till  mina föräldrar norr om Göteborg. Det blir buss, tåg och buss eller tåg igen. Efter ca 3 timmar är vi framme. Sen sover vi över till nästa dag då vi blir körda av min kära pappa till utställningen nära där de bor. Utställning en hel dag och förhoppningsvis tillbaka på kvällen till Borås - med tåg och buss. Eller sova över en natt till hos mina föräldrar? Nu blir jag trött och vet inte om jag orkar. Varför kan jag inte inse att jag bara ska ställa ut i Borås?? Det är vad jag orkar med. Speciellt när jag inte har tillgång till bil. Nåja, får se vad jag gör. Agnes är väldigt utställningsfin annars, tycker jag. Hon skulle nog få bra bedömning.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards