S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2010

Av Margita - 7 augusti 2010 15:57

Jag fick nyss en spännande kommentar från Lotta (se länkar:Clarellis).

"Hur mycket har hon gått upp i vikt? Man brukar säga att varje kattunge gör ca 250 g i viktökning."

Nu har jag ju en usel våg men innan parningen vägde hon ca 2,5 kg och nu är hon så gott som uppe i 4 kg med betoning på ca. Så med den beräkningen ligger det kanske 4 ungar i Alices mage, kanske t.om 5!   

Oj, vad spännande att se om denna beräkning stämmer någorlunda? 

Av Margita - 7 augusti 2010 12:55

Det här är den enda vettiga bilden jag fått till hittills på Alices mage   

Kanske du ser att hennes mage buktar? För det gör den! Hur många som är där inne förblir ett mysterium.....några dar till!   

Av Margita - 6 augusti 2010 15:00

Hurra!! Nu fick jag lov att känna på Alices mage en lite längre stund. Passade på när hon var lite trötter och kliade henne samtidigt på pannan. DÅ! En rörelse! Vilken känsla. Som om jag börjar förstå att det verkligen verkligen finns något där inne som lever! Fantastiskt! Jag fick lust att säga "Hej! Vem är du? Är det kanske X?" (jag har ju mina namn klara, men de får ni inte veta förrän kattungen/arna är födda.) 

Jag tycker detta är ett helt underbart mirakel som jag snart ska få vara med om! Hoppas verkligen hon väcker mig ifall jag sover.....men jag tänker sätta klockan på vissa intervaller när det börjar bli dags....jag vill och ska vara med!!   

  

Av Margita - 6 augusti 2010 14:50

av en snäll person och blev jätteglad! Det var tänkt till mina kattungar så nu har jag inköpt detta lilla "gym" till mina blivande små kattungar. Här inspekterar den blivande modern den nya tingesten och hon godkänner den.   Hon tycker den verkar väldigt bra för små busiga kattungar! Så bra. Hoppas kattungarna tycker likadant.   Gymmet fanns att köpa på ÖB för bara 69 kr. Som hittat!

  

  

  

Av Margita - 5 augusti 2010 17:07

"Alla har vi varit små"   


Algot 8 veckor

  

Agnes nästan nyfödd

 

Alice ca 7-8 veckor, biter på min solglasögon....

 

Klicka på bilderna för att göra dem större!  

Av Margita - 5 augusti 2010 16:49

Jahaja, nu har jag en lista på 5 namn till kattflickor och 5 namn till pojkkatter.   

Blir det 6 av ett kön får jag väl tänka ut ett till.   

Kattungarna kommer att få, utöver stamnamnet, ett för och ett efternamn. Alla får samma efternamn men olika förnamn - förstås.   

Fast jag hoppas det blir lagom många ungar i kullen. 4-5 vore bra, kanske 6. Äsch, det blir bra hur många det än är där inne i Alices mage. Det kanske "bara" pluppar ut en, sånt vet man ju aldrig. 

Av Margita - 5 augusti 2010 09:35

är det tillåtet att skryta lite?   

Jag har ju under våren gått pawpeds grundkurs 2 och som avslutande moment var att skriva en uppsats på ca 4-6 A4-sidor om valt ämne. Vi fick bla välja att skriva om mentorskap eller att skriva broschyr till blivande kattungeköpare. Det fanns andra alternativ också men de har jag glömt nu. Jag valde att skriva om mentorskap, mest för att jag är ny som uppfödare och upplever att det är guld värt att ha en bra mentor (jag har MissEmmis - se länkar). 

När jag väl satte mig ner för att skriva uppsatsen fick jag nästan panik. Det kändes lite svårt och övermäktigt men på något sätt lyckades jag få ner både tankar och ideér kring det här med mentorskap. 

Nu har jag fått respons på uppsatsen och fick mycket väl godkänt och det kändes så skönt eftersom jag verkligen jobbat med uppsatsen!   Dessutom var det roligt att få veta att min lärare också tycker som jag att man som uppfödare borde gå Sveraks diplomeringskurs INNAN man tar sin första kull och inte efter kanske 3 eller 5 kullar! Tycker jag faktiskt är mycket märkligt. Hon gör också så som jag tänker göra: kattungeköparna får med sig en skrift från Jordbruksverket. Den kan beställas i x antal gratis. Sen räknar jag också med att färdigställa en liten skrift med allmän information om katten och dess skötsel och behov, både som sällskapskatt och ev avel. 

Av Margita - 4 augusti 2010 18:03

Alice börjar bli riktigt stor om magen nu men jag har ännu inte lyckats få till en bra bild där man kan se hur hon ser ut i verkligheten.

Känner varje dag på magen men inga rörelser. 

Själv går jag som i en bubbla just nu pga förkylningen men det släpper ju snart. 

Så här ser ett kattfoster ut mellan dag 44-48.


  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards