S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Sibirisk katt - allergivänlig katt?

Av Margita - 4 november 2010 15:00

Jag har funderat en del på det här med att den sibiriska katten skulle vara alllergivänlig. 

Med all säkerhet är den det, men frågan är, varför och i hur hög grad?

Jag har varit testhem ett antal månader. Människor med allergier får komma hit och sniffa på katterna för att se om de utlöser en allergisk reaktion. Min erfarenhet är tyvärr att fler inte tål den än tvärtom. Nu har jag bestämt mig för att föra statistik på besöken och skriva ner vad det är för slags besvär människor får. Eftersom jag haft så många som reagerat har jag misströstat lite vad gäller att gå ut med att den sibiriska katten är allergivänlig. 

Men så idag bestämde jag mig för att ta reda på vad det hela egentligen handlar om, och då, ja, då blir jag optimist!   

Tycker det är viktigt som uppfödare att verkligen i grunden ta reda på vad det hela handlar om. Nästan alla som kontaktar mig har någon familjemedlem som är allergisk. Så sibbarna har mycket att leva upp till!   

Många säger att sibbarna saknar ett protein som heter Fel-D. Det är tyvärr inte sant! Även sibbarna har detta protein i sin saliv och det är det som en del reagerar på. Men det verkar som att sibbarna har mindre av detta ämne i sin saliv. Fast märk väl, det är inte vetenskapligt bevisat att det är så. 

Tester har gjorts och det forskas inom detta intressanta område. I några tester har man kommit fram till att den fertila hanen tydligen har mer av detta protein i sig än honor och kastrerade hanar. Visste jag inte förut, och jag som sålt en hane till dig, Jenny!   Men hav tröst, om forskningen har rätt, så kommer ämnet att minskas när Heike är kastrerad. 

Dessutom, och detta var något jag var skeptisk till, men nu tror jag på det.   

Det sägs att det är bra att tvätta sina katter för att på så sätt minska ämnets omfattning på själva katten och i omgivningen där katten rör sig. Nu läste jag en artikel där de testat detta också, att bada katter. Det visade sig att det fanns färre allergener på katten efter bad och i omgivningen! 

Se där! Det finns hopp! 

Här är en informativ sida jag hittade om ämnet Fel-D.

FelineProteinProject-ett norskt projekt.

På hemsidan finns det flera bra sidor, som den här om att reducera allergenförekomsten i ett katthem.

denna sida om själva proteinet Fel-D1.

Låt oss hoppas att vetenskapen kommer på något sätt att minska förekomsten av detta allergen hos katten, så att alla som vill ha denna underbara varelse också kan ha den hemma!

   nä, nä, så vill vi inte ha det! 

 
 
Jenny

Jenny

4 november 2010 15:45

Jag har läst det om fertila hanar också, men skulle det vara något problem får jag ta kestine (antihistamin) tills det att han är kastrerad, det är ju bara ett par månader det handlar om :)

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Margita

4 november 2010 15:49

Fast jag tror du klarar honom. Du har ju varit här med kattungar och vuxna katter och inte känt något eller bara lite?

 
Jenny

Jenny

4 november 2010 15:53

Bara känt väldigt lite, och någon gång har jag inte känt någonting alls :)

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Margita

4 november 2010 16:05

Underbart! :)

 
Vivi

Vivi

4 november 2010 16:18

Ohhh interssant! Tänk jag som trodde de saknade det överhuvudtaget. Med mina katter är det tyvärr så att både mamma och systersonen känner av sin allergi när de är hon oss, speciellt systersonen.
Jag har fått höra av en läkare att det itne är så rasuppdelat som man tror utan att det är inviduellt, för vissa allergiker kan tåla en vanlighuskatt men inte en annan osv
Tror också de är bra att bada dem ibland och vänjer man dem vid det tidigt brukar de tom njuta av att få sig en varm dusch ;)

Hoppas du hittar ngt att göra med rastlösheten, spela lite kanske eller leka med ungarna :)

Kram

http://www.missvivis.se

Margita

4 november 2010 19:23

hehe...jag spelade lite Taipei på spelsajten du tipsade om...har blivit beroende ;)

 
Gunilla, S*Deltas

Gunilla, S*Deltas

4 november 2010 18:17

Jag är oxå testhem och min uppfattning är att det är ca 50% som tål rasen. Jag brukar alltid rabbla upp massa råd till köparna, som *duscha katten (dels typ 3e dagen o sen ev upp till en gång/vecka) *ej ha katten i sovrummet *kastrera katten vid 6 mån etc

Hittills har det gått bra för mina allergiköpare, hoppas turen fortsätter hålla i sig bara. *håller tummarna*

http://www.deltassibiriskakatter.blogg.se

Margita

4 november 2010 19:22

Jag håller också tummarna för mina allergifamiljer! :)

 
Ingen bild

Kristina

4 november 2010 18:40

Intressant detta med allergier. Fel-D1 är det vanligaste man är allergisk mot hos katt. Utgör en hög procentsiffra av alla kattallergier har jag läst mig till. Men det kan finnas annat hos katten man är allergisk mot. Är man allergisk även mot t.ex kanin och häst så är chansen liten att man tål en sibbe. Då är det troligen inte Fel-D1 som är boven. Och man kan ju tåla EN sibirisk katt, men reagera om man träffar flera samtidigt, särskilt om de är fertila och det finns ungar.

Margita

4 november 2010 19:21

Ja, så är det förstås att det även finns annat man kan reagera på än Fel-D1....

 
Ingen bild

Emmie

7 november 2010 13:19

Sen är det ju skillnad på att besöka ett katthem en gång i veckan och att konstant ha katten hemma.
Min sambo kände knappt av något hos uppfödaren men hemma blev det ett par månader med besvär. Inte samma som han vanligtvis har och inte i närheten lika illa men ändå. Han tog allergipiller för att låta kroppen vila och nu efter dryga två månader så är det inga problem alls.
Så bara för att du känner av katten i början, misströsta inte utan kör på ett tag (naturligtvis inte hur länge som helst) och ge din kropp lite vila emellanåt. :)
Ett tips från min egen erfarenhet.

Margita

7 november 2010 18:14

Tack för att du berättade om detta! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards