S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2010

Av Margita - 17 november 2010 22:19

Fick ikväll dessa härliga bilder på fina Arash!   


   

Tack snälla! Han är så fin!     

Av Margita - 16 november 2010 19:04

Aslan har flyttat idag och jag fick veta via Facebook att det gått otroligt bra vid hemkomsten, så härligt att höra!   

Jag tog några bilder på honom innan matte och husse kom för att hämta honom.

Vackra Aslan:

     ,      

När matte och husse kom blev det mycket intressant för de hade med sig en transportbur som var så inbjudande!   (Matte hade preparerat den med kattmynta!) Ett tag var alla katterna där och nosade och Agnes, ja, hon gick helt sonika in och lade sig bredvid Aslan som redan var därinne. Han gick in direkt ungefär som om han sade: "Kom ni nu äntligen! Kör hem mig nu då!"   

    

Även Aslans matte och husse fick finna sig i att jag ska leka fotograf   

Aslan i mattes famn.

      

Lycka till med lillkillen, matte och husse!   

    


Av Margita - 16 november 2010 17:37

Ibland blir inte saker som man vill. Det visade sig att Amishais matte tyvärr inte tål honom, vilket är jättetråkigt förstås.   

Tur i oturen får man väl säga att reaktionen kom så snabbt som den gjorde. Det hade varit svårare att lämna bort honom om han varit kvar en längre tid.

Så nu söker Amishai efter ett nytt hem! Kan säga att han fann sig tillrätta hos de nuvarande ägarna direkt. Han är en mysig liten kille som gillar att prata, fast det låter mest som gnäll.   Men det är alltså han som är pratglad. Han är dessutom en knäkatt, älskar att gosa! En riktig liten pärla!

Skulle vara roligt om någon utställningsintresserad vill satsa på honom! 

Ring mig för mer information: 033-249704 eller mejla margita.andersson@gmail.com om du är intresserad! 

          

Av Margita - 15 november 2010 18:57

Jag har lite planer och funderingar för Agnes del. Hon blir 3 år nästa sommar och då ska hon scannas för HCM. Är hon då frisk tänker jag ta en kull på henne. 

Anledningen till att jag väntat så länge med Agnes är att hennes pappa har utvecklat mild HCM. Eftersom HCM är en sån lömsk sjukdom och utvecklas väldigt långsamt, så är det en fördel att vänta extra länge på att para en katt vars släkting har HCM. Det finns tydliga rekommendationer om hur man bör agera och när honan är 3 år, då kan jag använda henne "som vanligt" i avel. Det innebär att jag kan sälja kattungarna både till avel och som sällskap. 

Just nu är jag inne på att Agnes ska få träffa Alija Aram. Det vore väldigt roligt att få använda en hane från min egen uppfödning! Men inget är bestämt, detta är vad jag tänker nu. Sen får vi se. 

Ska vi mötas en dag, Aram, säger Agnes   

      

Äh, låt mig sova!

Varför frågar du inte mig? (Aslan)........

Av Margita - 15 november 2010 16:04

Har läst Amishais mattes blogg nu på eftermiddan och inser att de inte har haft det lätt den första dan.   Amishai är en envis liten krabat och han har jamat och stått i för att försöka få som han vill!   Där känner jag mig lite skyldig. För mig har han fått sova i sängen, har inte kunnat göra något annat eftersom jag sover i vardagsrummet där kattungarna varit. Men kanske jag ska tänka om till nästa kull...Det är klart, det är ju som det är. Jag bor i en liten lägenhet så det är inte så mycket att spela på så att säga.

Amishai får inte sova i mattes säng eftersom hon är lite allergisk. Så Amishai måste vänja sig av med den vanan. Är det nån som har något bra råd hur man kan bete sig? 

Av Margita - 14 november 2010 21:57

Jag har fått rapporter från både Aron, Arash och Amishai om deras nya liv. Allt verkar fungera precis som det ska och jag är förstås jätteglad för det!

Av Margita - 14 november 2010 19:20

Har precis nu satt igång ett projekt med att försöka sätta ihop en film om Alija-kullen med hjälp av Windows Movie Maker. Skulle jag haka upp mig så tror jag min dotter kan hjälpa mig.   

Det skulle vara roligt att göra en om hela kullen och en film för varje kattunge.....hehe.....jag är sjukskriven, det är lugnt. Jag har tiden!   

Min ambition är sen att kunna visa filmerna för er - förstås. Hur man nu gör, men först ska jag göra filmen....  eller filmerna!

Av Margita - 14 november 2010 17:51

Nu flyttar de slag i slag, mina kattungar   

Mitt i vemodet över att säga hej då till de ljuvligaste små varelser på jorden, så är jag ändå så otroligt glad och lycklig över att ha fått så fina familjer till de små. Jag vet att ni kommer att ta väl hand om killarna och lyckan strålar om er när ni tittar på er kille.   

Ska jag vara ärlig så har det varit mer ansträngande än jag trodde, men det är absolut värt det och jag har fått rejält blodad tand. Det här blir absolut inte min sista kull! I mitt huvud är jag redan inne på kull 2 och planerar för den!   

Uppfödning har allt det jag vill ha av en hobby: omväxling, få ge glädje till andra människor, ge mig själv sinnesfrid, en känsla av att aldrig bli fullärd, lära mig nya saker hela tiden, kontakt med många trevliga människor, nya vänner för livet, planera framåt flera år i förväg och planering på kort sikt, kreativitet genom att hitta på ovanliga, roliga eller spännande namn på kullen och kullens kattungar, ja, det finns säkert mer som jag glömt av just nu. Det är en toppenhobby! 

Så håll ögonen öppna för nästa kull! Nu har jag sagt att det inte blir någon förrän nästa höst, men man vet aldrig. Det har jag också lärt mig - med avel vet man aldrig riktigt, man kan planera, men så händer något och så blir det något helt annat......vi får väl se.   

Jag har ju andra planer också, som att flytta tillbaka till kusten, men det har jag tid att skriva om sen när alla kattungar flyttat.   

Först ut att säga hej då till mig var Aron:

  

Jag fick även Aron att göra sin 12-veckors pose:

 

Hej då Aron. Gammelmatte glömmer dig aldrig!   


Nästa att flytta var Arash och jag kallar honom för en kameleont. Hmmm....klingar det negativt? Det är inte alls så jag tänker, nä, Arash är världens mysigaste kattunge, han har allt: smälter in i alla miljöer och situationer och är både cool, vild, lugn och glad kisse! Så han är alltså en positiv kameleont!   

     Hej då Arash. Jag glömmer dig aldrig!   

Idag var det då Amishais tur att säga hej då till mig. 

Fick tagit några "sista-dagen-hemma"-kort på honom:

    

Hej då Amishai! Din gammelmatte kommer aldrig att glömma dig!    

Nu får jag gosa med Aslan och Aram några dagar innan de hämtas.


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards