S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

Matinlägg

Av Margita - 4 januari 2011 16:28

Det märks inte mycket på denna blogg att jag är matintresserad, men det är jag!   

Har många matböcker hemma och försöker äta näringsriktig och bra mat. Råvaror så långt det är möjligt. Nåja, konserverade tomater går an. Men hellre fryst än konserverat. Och ska det vara konserverade tomater så föredrar jag de hela, det blir mer smak då.

Egentligen ljuger jag när jag "slöpratar" med grannar osv och håller med om att "det är tråkigt att laga bra mat till sig själv". Tycker jag inte alls! 

Mat måste vi ha varje dag. Vi måste också ha bra mat för att kunna leva ett så bra liv som möjligt. Jag bestämde mig i ungdomen för att tycka om matlagning eftersom det är en så viktig ingrediens i vårt liv. Har lyckats att tycka det är roligt, kanske inte varje dag precis, men för det mesta ser jag det som en konstform faktiskt. 

Ett tag i ungdomen var jag vegetarian men när jag blev gravid så litade jag inte på mina kunskaper så jag började äta kött igen. 

Numer försöker jag dra ner på köttätandet, av många orsaker. Min matsedel består under veckorna av vegetariska rätter och fisk. Under helgerna äter jag mest kyckling eller kanske en lövbiff. Gärna lamm och vilt också men det är dyrt så det blir sällan tyvärr. Annars älskar jag lamm.

Det finns så otroligt många goda, vackra och näringsriktiga grönsaksrätter. För att inte tala om soppor. Detta underbara sätt att laga mat! 

Nu tänkte jag dela med mig av mitt senaste recept en soppa som visade sig vara himmelskt god! Den ser inte mycket ut för världen, men gudars

vad god den är!!

Så varsågoda:

MOROTSSOPPA MED INGEFÄRA OCH CITRONKRÄM

4 portioner

5 cm färsk ingefära

1 kg morötter

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 msk smör

1½ tsk spiskummin

1½ tsk curry

1 l buljong från kycklingfond

1 dl vitt vin

1 citron (skal + 2 tsk saft)

2 dl crème fraiche

1 tsk honung

1 kruka färsk koriander

salt nymalen svartpeppar


Skala och skiva morötterna. Skala och finhacka lök, ingefära och vitlök.

Smält smör i en kastrull. Mjukstek lök, vitlök och ingefära.

Tillsätt spiskummin och curry och fräs lite till. Häll i morötterna, rör runt och låt mjuksteka i ca 5 min. Slå på buljong och vin.

Koka tills morötterna mjuknat, ca 15-20 minuter. 

Tvätta citronen, riv skalet och blanda med crème fraiche.

Mixa soppan. Späd med lite vatten om den blir för tjock.

Tillsätt honung och citronsaft. Smaka av med salt och peppar, mixa hastigt.

Fördela soppan i skålar, lägg en klick citronkräm i varje. Klipp över rikligt med färsk koriander. 

Servera ett gott bröd till.


Detta är verkligen en värmande, nyttig och smakrik vintersoppa.

Smaklig måltid!

Receptet taget ur Borås Tidning.

  

 
 
Ingen bild

Budda

4 januari 2011 19:57

Tack, jag tror jag får anledning att återkomma. :)

 
Ingen bild

Sarah

5 januari 2011 13:48

Håller med om att maten är en mycket viktig del i livet. Och det behöver ju inte vara dyrt för att det ska vara gott och vackert. Själv köper jag bara Kung Markattas hela ekologiska tomater, väldigt goda! Det är värt att investera i bra mat :-) Tack för recepttips, den soppan måste jag prova...

Margita

5 januari 2011 17:30

Kung Markattas har jag faktiskt aldrig provat, ska göra det! Försöker använda så mycket ekologiskt som möjligt. När mina barn var små bodde jag på landet med odlingsmöjligheter och då blev jag bortskämd med kvalitén på både kött och grönsaker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards