S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Mer tankar....

Av Margita - 27 februari 2011 12:46

Kan det vara så att människor som har hund har mer energi än vad jag har??   

Jag har haft en bild av att jag ska bli mer aktiv tillsammans med en hund och vara den där människan jag vill vara: full av energi och ha dagar som är fulla av aktiviteter...eller hur jag nu ska förklara mig. Jo, kanske det, en människa som inte är så trött och stresskänslig som jag trots allt är.   

En hund kräver mer av mig som människa än en katt gör.

Hunden kräver sällskap, varje minut, och den kräver att du rastar den, regelbundet, varje dag, i ur och skur.

Det är just det där "krävandet" som jag har svårt för och jag känner igen det från mina barns småbarnsår. Hade svårt för att de var så bundna till mig.   

Kanske något sjukt hos mig? Jag vet inte. Tycker i alla fall att det var lättare att vara förälder när barnen blev större och inte så beroende av mig. 

Så det är nog logiskt att jag känner att det är svårt med hund. De är som småbarn som kräver medan katterna klarar sig utan den biten. Den närhet de vill ha klarar jag av.

Däremot - jag njuter trots allt av enskilda ögonblick när Lisette tittar på mig och vill vara nära mig! En relation till en hund blir på ett annat sätt, nästan lite starkare tror jag, eftersom de verkar så beroende av oss.

En katt "klarar sig alltid", vilket är en sanning med modifikation naturligtvis.

Jag är så glad att jag fått pröva på hundägandet, en kort tid förvisso, men nu kan jag släppa min dröm om en hund och det känns bra.

Förhoppningsvis kan jag också helt acceptera att jag är den jag är.   

 
 
Kristina

Kristina

27 februari 2011 15:09

En hund kräver helt klart mer än en katt. Vad bra att du fick prova på! Det borde alla få göra innan man skaffar hund så man vet vad det innebär.
Men den som har tiden och orken som krävs får väldigt mycket tillbaka. :-)

http://kristinaj.bloggplatsen.se

Margita

27 februari 2011 15:40

JA, det är det jag anar....att banden på något sätt ändå blir starkare mellan människa och hund än mellan människa och katt. För människan också alltså ;)

 
Jenny

Jenny

27 februari 2011 20:44

Känner igen mig själv i mycket av det du skriver här.

http://jennyelin.bloggplatsen.se

Margita

28 februari 2011 11:26

Ja Jenny, vi är nog inte så få trots allt som känner så här. ;)

 
Vivi

Vivi

28 februari 2011 09:07

Vet du, jag tror de är många föräldrar som känner som du gjorde, jag tror det ibland handlar om att man sätter för stor press på sig själv.
Ansvaret blir överväldigande och man är så fruktansvärt rädd att misslyckas på ngt sätt eller att göra fel.
Oroa dig inte för att det är ngt fel på dig, du är en helt normal kärleksfull & härlig männsika som förmodligen bara sätter lite för stor press på dig själv.

Kram !

http://www.missvivis.se

Margita

28 februari 2011 11:24

Vad gullig du är! Tack för de orden, de värmer! Just det du sa med att ansvaret blir överväldigande, det upplevde jag väldigt tydligt med mitt första barn! Kanske jag ska skriva ett inlägg om det, tror det är vanligare än man vill veta, det ska ju vara så mysigt under babytiden! ;)

 
Marie

Marie

28 februari 2011 12:00

Känner igen mig precis i det du skriver.

Jag har haft hund min första hund fick jag som 11-åring. Ami var allt för mig, hon var en 3-årig gråhundstik som pga av en olycka inte fungerade som jakthund längre. När hon dog 11 år gammal, var jag utan hund i ca. 1 år men längtade efter hund igen. Så jag skaffade en collie (som varit med drömhund sedan jag var liten). Ludde och jag gick kurser, jag tränade honom minst 2 timmar om dagen, både i sök, agility mm. När separationen kom mellan mig och min dåvarande sambo fick Ludde bo kvar hos honom. Jag flyttade till en lägenhet mitt i stan, och var borta 9 timmar per dag. Inget liv jag önskade för min älskade hund.

Saknaden var stor, men sent om sider började jag inse att jag nog i grund och botten ändå inte är en hundmänniska. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag saknade Ludde, men inte tidiga morgonpromenader. Eller framför allt kalla och blöta höstpromenader och att varje dag damsuga rum där han var mest då han hade minst 1 kg sand i pälsen efter alla promenader. Sen tyckte jag att jag alltid gick runt med dåligt samvete, för att promenaden borde ha varit längre, eller jag borde ha tränat med honom en stund till osv. Så jag kan bara hålla med, "krävandet" blir mer med hund. Och alla människor trivs inte med det, jag inkluderad i den kategorin.

Nu när vi blivit med katt igen, efter 13 år som vi varit utan djur. Så känns det bara roligt! Visst ska toalådorna göras rena en gång om dagen, matskålarna diskas, nytt vatten fyllas på. Lek och borstning, men det är liksom lättare och snabbare gjort. En katt kräver inte på samma sätt i slutändan ändå. Även om den också uppskattar lek och aktivering. :)

Tror det finns människor som måste känna sig behövda, och människor som inte har det behovet på samma sätt. Jag tycker också det känns lättare nu med barnen när de börjar bli lite större och är iaf i vissa situationer dagtid ganska självgående.:)

Kram

http://nessis.bloggplatsen.se

Margita

28 februari 2011 13:38

Oj, TACK! Det var den längsta kommentaren jag fått. Får jag kopiera och göra ett inlägg av den?
Skönt att vi är fler som fungerar på samma sätt :)

 
Emelie

Emelie

28 februari 2011 17:12

Jag tycker att det är lite synd att man i vårt samhälle förväntas vara så himla "duktig", dvs utåtriktad och aktiv och fulla av energi och målmedveten och höspresterande. Det blir så lätt att man tror att om man inte är sån så är man sjuk eller så är det något fel på en. Tänk om det är samhället som är sjukt?

http://emmisibirier.bloggagratis.se

Margita

1 mars 2011 13:05

Själv tycker jag att samhället har blivit alldeles för snävt i sitt synsätt på människor. Det sätts diagnoser hit och dit. Inget fel i det, men det finns inget utrymme för "vanliga" misstag eller acceptans för att människor faktiskt är olika. Vi är inte alla högpresterande ;)

 
Marie

Marie

4 mars 2011 16:45

Absolut Margita, kopiera den du :D. Bara roligt :D

http://nessis.bloggplatsen.se

Margita

4 mars 2011 21:54

Tack! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards