S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2011

Av Margita - 19 februari 2011 12:33

must be funny in a rich man´s world....      

Tralalalalalalala......

Radion står på mest hela dan här hemma och oftast har jag rattat in P3, mest för att jag gillar att ha skvalmusik i bakgrunden.   

Ibland pratar de ju också i radion....  ....och nu hade de bjudit in en programledare från programmet Lyxfällan. Tittar ni på det? 

Själv tittar jag gärna på det och känner mig extra duktig för att jag inte klantat mig SÅ mycket som de gjort i det programmet. Men det är ju att gotta sig i andras olycka, det inser jag. Därför vill jag hellre se det som att jag tittar för att lära mig av andras misstag.

Nåväl, programledaren ville framföra att det inte finns någon livssituation där man inte kan spara eller få in extra pengar.

Ok, jag kan köpa det till viss del. 

Men.

Om man  nu är sjuk, sängbunden, utan a-kassa eller sjukersättning. DÅ vet jag faktiskt inte vad man kan göra??! 

Ha homepartyn för att tjäna extra pengar?? 

Jaja, det var ett drastiskt exempel, men jag menar att man inte kan lösa ett så svårt problem som fattigdom genom att säga att det går att lägga undan så och så mycket pengar varje månad eller att sälja saker (man kanske inte har saker att sälja!) eller att få in pengar på annat sätt (tigga?). 

Det är bara att inse att har man inte pengar så är man lyckligt lottad om man kan göra något åt det! De andra "får väl skylla sig själva".....

Så cyniskt....jag tycker vårt samhälle rusar mot en människosyn som bara är så sorglig! 

Köp, köp och konsumera mera och mera!   

Fattigdom är inget som en enskild människa ska behöva ta sig ur HELT SJÄLV. Vi måste hjälpas åt att ha ett solidariskt samhälle, inte ett samhälle där man lägger skulden på den enskilda människan. Det är barockt, särskilt när man tänker på att vissa människor äger miljarder. 

Sjukt är vad det är. 

Så tycker jag.

Vad tycker du?





Av Margita - 19 februari 2011 07:30

Egyptisk Mau


  

Av Margita - 18 februari 2011 19:41

Min dotter....tagit fina bilder på våra fina underbara katter.

Denna gång är det Agnes som blir förevigad tillsammans med sin favoritmänniska:

Andreas

Se här.

Av Margita - 18 februari 2011 12:47

Imorgon händer det som jag väntat läääänge på (det känns så i alla fall)   

Fröken Lisette, en finsk lapphundsdam, kommer då hit för att bo hos oss ett tag!

Ska bli så roligt och spännande.

Det blir ett test för att se om det verkligen är det jag vill, att leva med hund.

Nån gång....

Ska njuta av dessa dagar. 

Nu kommer bloggen säkert att svämmas över av hundbilder istället för kattbilder.   

Lisettes matte är så snäll som vågar lämna sin älskling till mig!

Tack Pia (som innehar Tricaliz katteri och kennel! Alice är uppfödd hos Pia)

Imorgon eftermiddag kommer det säkert bilder.....

Av Margita - 18 februari 2011 11:50

Vilken härlig dag!

Solen skiner och den värmer lite!   

Fåglarna börjar trevande sjunga sin vårsång och jag njuter!

Men än ligger snön kvar och det är KALLT.

  

Längs promenaden hälsar vi på några fina hästar. Den ena av dem älskar pinnar. Varje gång vi gått förbi har han en pinne i munnen och det ser ut som han leker med den.   

  

  

  

Av Margita - 18 februari 2011 07:45

Hmmm.....vad vill du?! 


  

Av Margita - 17 februari 2011 20:26

Min nya favoritfrukt är definitivt mangon. Så användbar i all slags matlagning och med en härlig frisk smak.   

Jag använder den i sallader, i maten och till glass är det jättegott! 

Mums. 

  

I mitt skafferi finns också alltid mango chutney, så gott som smaksättare till maten. 

  

Nu såg jag att det finns sweet mango sauce också. Den måste jag prova!

  

Av Margita - 17 februari 2011 18:44

När man är halvt sjukpensionär som jag och har a-kassa på resten, då får man se till att leva VÄLDIGT snålt vad gäller maten.

Men det går faktiskt rätt bra. 

Med noggrann planering skulle det gå ännu bättre.

Faktum är att jag äter nyttigare nu när jag inte har råd med så mycket godis, eller fel mat.

För det är ju så att bra mat, som t.ex rotfrukter, grönsaker och frukt inte är så där över sig dyrt. Jo, frukt är väl inte det billigaste förstås.

Men man kan sätta i system att bara köpa sånt som är på extrapris och sen göra menyer utefter det.

Jag tycker min kreativitet vid spisen har ökat sen jag har mindre pengar att röra mig med.

ICA kör med något de kallar "billiga veckan" - passar mig.

Så nu har jag två dar i rad prövat två recept från deras billiga vecka och har ätit både billigt, nyttigt och GOTT!

Ena dan åt jag det här:

Laxfilé med mangosås, ingefära och nudlar

  

I receptet ska det vara sweet mango sauce men jag tog mango chutney, eftersom det var det jag hade hemma. Det blev lika gott. 

Idag åt jag:

Kikärts-och morotsbiffar med curry och chutney

  

Supergott!! 

Kommer jag definitivt att göra fler gånger!

Är ni intresserad av recepten så hittar ni laxen här och kikärtsbiffarna här.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards