S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2011

Av Margita - 17 februari 2011 07:30

Felis Silvestris - Vildkatt, finns i Europa, västra delen av Asien och Afrika.

  

Det sägs att den sibiriska katten möjligtvis har något av denna vildkatt i sig. Nog är den vacker! Helt underbar tycker jag.

Det finns förresten 5 undergrupper till Felis Silvestris, allt enligt DNA-analyser gjorda 2007.


Felis silvestris silvestris - finns i Europa och Turkiet

Felis silvestris lybica - finns i NordAfrika, Mellanöstern och västra Asien

Felis silvestris cafra - finns i södra Afrika

Felis silvestris ornata - finns i Pakistan, Nordöstra Indien, Mongoliet och norra Kina

Felis silvestris bieti - finns i Kina


Utöver detta finns ju vår huskatt, Felis silvestris catus. 

Av Margita - 16 februari 2011 21:41

Titta här så söt hon är lilla Alice - en lekfull, charmig tjej!

Av Margita - 16 februari 2011 14:26

Vet ni hur det går till när jag tar med mig Agnes ut?

Så här gör jag:

Jag ropar "Kom Agnes, så går vi ut"

Vad händer då?

Jo, hon kommer rusande mot mig och ställer sig vid dörren. Samtidigt pratar hon med mig och jag tror hon säger något i stil med "åååhh, snälla matte, vad roligt det är att få gå ut en stund"!   

Sen står hon nästan helt stilla när jag tar på selen och när jag öppnar dörren springer hon ut och går sin vanliga runda.

Rundorna varierar lite med årstid, eller kanske efter var dofterna finns?

Just nu viker hon av mot källardörren, går nerför trappan och vill upp på grannens balkong. Men det får hon inte för stränga matte.   

Sen nosar hon runt lite och så hoppar hon upp på grannens staket. Vilken bra träning för en atlet! Katter har ju en balansförmåga som heter duga!

Lyckades ta ett foto när hon står på staketet.

Min fina fina Agnes   

  

Av Margita - 16 februari 2011 07:35

  

Av Margita - 15 februari 2011 07:15

Eh?

  

Av Margita - 14 februari 2011 17:40

Nu har jag bestämt mig.

Jag ska satsa på att diplomera mig nu i vår.

Jaha, vad är det då, undrar kanske du?

Jo, så här är det.

Om man är medlem i Sverak, som jag är genom min kattklubb Boråskatten, så kan man efter att man tagit en kull kattungar diplomera sig.

Det innebär att man studerar och lär sig alla regler och föreskrifter som har med kattavel att göra och som går under Sverak (och Fife).

Att vara diplomerad, och nu citerar jag Sverak "är att betrakta som en kvalitetssäkring. Uppfödaren åtar sig att vara uppdaterad med, ta del av och följa nya beslut, relger och författningar samt att aktivt agera för katten som sällskapsdjur och för god djurhållning. "


Av Margita - 14 februari 2011 17:30

Vår värld översvämmas av saker. 

En del kan vara mer eller mindre nödvändiga, andra är helt onödiga, minst sagt.

Tänk bara vad köksutrustningen ändrat sig sen jag var liten på 50-talet. Sen dess har dessa maskiner tillkommit i var mans kök (kanske ni kommer på något mer?):

diskmaskin

mikrovågsugn

kaffebryggare

vattenkokare

elektrisk visp

mixer

juicepress


samt många fler redskap som döljer sig i skåpen som t.ex salladsslunga, olika vispar, vitlökspress, wokpanna osv osv....

Dessa maskiner och saker kan vi ju faktiskt klara oss utan. Dessutom drar många av dem el. 

Men nu var det loppis jag skulle prata om....  

Jag är ingen stor vän av prydnassaker men vissa saker tycker jag ändå om, som t.ex fina smyckeskrin, helst små och av porslin. 

Älskar också att gå på loppis. Man kan faktiskt fynda en hel del. Det gillar jag. Mycket för att det blir personligt och också för att det är miljövänligt. Jag behöver inte känna att jag bidrar alltför mycket till detta enorma slöseri som vi håller på med på vår jord.

Ändå....här är några bilder på några av mina loppisfynd

        

Senast hittade jag detta söta smyckeskrin för 5 kr hos Röda Korset. 

      


Av Margita - 14 februari 2011 10:49

Nu har jag lagt in lite länkar till olika kattförbund med deras rasstandard för Sibirisk katt. 


Den Sibiriska katten har ingen enhetlig standard världen över utan det skiljer lite grann. 


Lönkarna hittar du till höger under "Sibirisk rasstandard enl. olika

förbund".


De flesta uppfödare här i Sverige går efter standarden som finns under FIFE, Fédération Internationale Féline

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards