S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2011

Av Margita - 7 mars 2011 07:15

  

Av Margita - 6 mars 2011 17:13

Nu har det ätits och skrattats här idag!   

Jag bjöd först på ungersk gulaschsoppa. Gott med klick av yoghurt, lite färska örter och ett varmt vitlöksbröd.   

Till kaffet (fast halva styrkan ville ha te) blev det limepajen. Och ja, jag kommer nog att göra den fler gånger. Den var väldigt god, men mäktig. 

Vanlig pajdeg, lime + grädde + ägg och socker som fyllning. På toppen hemgjord maräng med äkta vaniljstång och sist svarta vinbär som kokats in med socker och likör. Mumselimums! Det finns lite kvar i kylen.......  

    

Av Margita - 6 mars 2011 08:45

Sovmorgon

  

Av Margita - 5 mars 2011 21:18

Jag vill slå ett slag för Kunskapskanalen.

Där finns väldigt många intressanta program.

Nästan varje gång jag zappar över dit så blir jag sittandes och känner att jag får veta nånting nytt. Eller att jag tvingas tänka till och får använda mina stackars slitna hjärnceller som är ganska trötta av allt "dravel" som de blir matade med. 

Ikväll blev jag sittandes framför programmet om Gandhi. Intressant.

För någon dag sen såg jag en intervju med Lasse Berg om hans nya bok "Skymningssång i Kalahari". 

Det var otroligt spännande att lyssna till honom och efter ett tag så kände jag mig så normal och mänsklig!   

Lasse Berg menar att vi människor fortfarande är programmerade att fungera som vi gjorde när vi var jägare och samlare, alltså ej bofasta.

En sån tillvaro innebär att man lever i flock, en grupp på högst ca 30 personer, man jagar och samlar mat och delar med sig till alla. Ingen är utanför gemenskapen. Utöver att samla mat så gör man "ingenting", annat än att umgås med varann och putsar på gemenskapen genom att vila och roa sig, med berättande, dans och musik. 

Visst låter det härligt?! Tycker i alla fall jag. Tror det är därför jag alltid fascinerats av de människor som fortfarande lever så. 

En gång ville jag bli antropolog och resa ut och leva med sådana naturfolk. 

Grejen är att jag känner att jag skulle fungera jättebra i ett sånt samhälle.

Jag skulle inte känna nån stress eller press, jag skulle känna mig sedd, troligtvis och jag kunde vila när maten är samlad. 

Jag tycker det är mycket intressant att vi troligen, de flesta av oss, fortfarande fungerar bäst om vi skulle leva som samlare och jägare. 

Antagligen utvecklas vi hela tiden och i framtiden har vi kanske anpassat oss till att fungera bättre som bofasta. Vem vet.

Jag kan verkligen rekommendera er att titta på programmet. Det finns här:

http://urplay.se/162329


Av Margita - 5 mars 2011 18:34

och jag hade tänkt göra en cheesecake men det blir en limepaj istället.   

På pajen ska det vara svarta vinbär och då får jag användning för mina sista frysta vinbär från förra sommaren. Känns bra. 

Jag har en bok som är fylld av fantastiska recept där vinbär och hallon ingår.

Det här är boken:

  

Den smaskiga bakelsen på omslaget har jag gjort några gånger och jag lovar - den är himmelsk!! Man lägger bären i en lag som bara är så god!   

Nu får vi se om limepajen, som finns i samma bok, kan slå bakelsen. 

Av Margita - 5 mars 2011 09:00

Bilden har jag lånat från denna blogg.

  

Av Margita - 4 mars 2011 22:03

  

Av Margita - 4 mars 2011 11:07

Jag tror vi befinner oss mitt i en omfattande omvälvning av vårt sätt att förhålla oss till auktoriteter. 

Se bara på Nordafrika. Det som händer där är helt fantastiskt. 

Ett folk har hållits under hård kontroll med terror och frånvaro av rätten att uttrycka sig fritt i tal och skrift. 

Så vad händer?

Internet gör sitt intåg bland världens befolkning. Ungdomar i så gott som alla länder får plötsligt tillgång till information om läget i resten av världen och för all del i sitt eget land. Man kan starta nätverk via internet och skapa grupper med gemensamma ideal. 

Nu tror jag inte det bara är internets förtjänst men det har gett människor ett verktyg, ett mycket mäktigt verktyg!

Det hela är helt helt fantastiskt! Jag känner stor glädje och tilltro till att mänskligheten kommer att gå framåt, i positiv anda. Sett ur ett långt perspektiv.

På kort sikt kommer det tyvärr att kräva människors liv och många umbäranden för människor i de länder där man vill införa demokrati. 

Men jag tror på att de klarar det, i slutänden. Speciellt Egypten. De verkar ha ett otroligt bra sätt att tackla detta nya. Jag är fascinerad!

Heja heja Egypten och alla andra i hela världen som kämpar för människans rätt att uttrycka sig fritt i tal och skrift och för rätten att vara en fullvärdig medlem i samhället!   

  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards