S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2011

Av Margita - 20 juni 2011 10:06

 Till min stora stora sorg klarade inte en av honorna sig. Hon var svag redan igår kväll.

I morse hade hon gått ner i vikt, kändes kall men levde fortfarande. Jag la henne mot mitt bröst för att värma henne och den lilla sötnosen började pipa.   Sen försökte jag mata henne men det gick inte.   

Hon ville inte äta. Lilla lilla tjejen. Det är så sorgligt. Även om jag vet att sånt här händer, det är "naturligt" (naturen är hård), så gör det lika ont i hjärtat ändå. Min lilla lilla fina tjej!

På inrådan av Blå Stjärnan så lade jag tillbaka henne i bolådan så att Alice riktigt ska förstå att hon är borta.

Bellis kommer att begravas i min trädgård och få en egen liten skylt.

Jag önskar att hon har det bra där hon är nu och tack för den väldigt korta stund vi fick tillsammans. Saknar dig så oerhört    

Detta är den enda bild jag fick av Blossom Bellis, detta är bara någon timme innan hennes kropp inte orkade längre.

För alltid i mitt hjärta - Bellis   

    

 
Av Margita - 19 juni 2011 21:17

Ok, en bild idag, sen får ni vänta!  

Det är den förstfödde som jag fotade innan vi åkte in till Blå Stjärnan första gången. 

En hane, vägde 82 g

 



Av Margita - 19 juni 2011 19:42

Först av allt:

Allt är ok.  

Detta var en dramatisk dag! Jag har lite huvudvärk och det brukar jag aldrig ha. Känner mig helt slut känslomässigt. Det här är vad som har hänt:

Vaknade i morse vid 7-tiden av att Alice skrek. Hon hade lagt sig i en pytteliten kartong i vardagsrummet. Jag hämtade hennes bolåda och så fick hon föda i den här inne i rummet. 

Ca 7.10 föddes en hane. Han kom snällt ut och började dia direkt. Han diade rejält kan jag säga! 

Vid 8-tiden såg det ut som det tänkte komma en till men inget hände...och inget.....och inget....

När klockan var 12 ringde jag Blå Stjärnan och rådgjorde med dem. Jag fick komma in och Alice blev röntgad. Det visade sig att det låg 3 kattungar kvar därinne precis som jag misstänkt. Jag kände ju sparkar! 

Veterinären tog en massa tester för att kolla att allt var ok och det var det. Alice hade ingen anledning till att ha svaga värkar (även om det visade sig att hon faktiskt hade det). Men kattungarna låg fortfarande kvar i livmoderna, alltså i "rören" och inte i förlossningskanalen,

Vi kom överens om att jag skulle åka hem och avvakta. Bägge hoppades vi förstås på att det skulle komma igång.

Väl hemma så blev jag mer och mer orolig eftersom värkarbetet verkade stanna av helt och hållet. Jag vet att det inte behöver betyda något men nu är jag en orolig typ så när klockan var 3 ringde jag igen till Blå Stjärnan och då hade jag bestämt mig för kejsarsnitt.

Så vi åkte in igen, min snälla granne (TACK SIV, som kör mig både hit och dit) och jag och Alice och lille Bolo Bolo, som jag döpt honom till.

Det blev ultraljud den här gången för att se om de levde och hur många de var. Tre små hjärtan slog för fullt till min stora glädje!! 

Vi diskuterade lite, veterinären och jag, och kom bägge fram till att kejsarsnitt var nödvändigt. Värkarbetet hade stannat av helt och kanske det skulle kommit igång men jag ville inte riskera att förlora kattungarna för den risken fanns också.

Så det blev kejsarsnitt. Siv och jag satt och väntade på Blå Stjärnan och jag hade lille Bolo Bolo vid bröstet under hela tiden.  

Operationen började ca halv 5 och när klockan började närma sig 6 blev jag orolig igen. Tänk om det hade hänt något tråkigt!  

Till slut hör vi någon som kommer mot väntrummet. Jag tittar stint mot veterinären för att läsa av hennes ansiktsuttryck. HON SER GLAD UT!!!

In kommer tre små underverk, så söta och fina, och nu när jag skriver detta så börjar jag nästan gråta. All spänning börjar försvinna, för vet ni vad?

Alice, som var rejält omtöcknad när hon kom hem, brydde sig inte om ungarna först. Jag fick massera ungarna och la in en värmedyna till dem så de inte blir kalla. Sen fick jag tipset av Agnes uppfödare (Tack Sissel!) att smeta på lite mjölkersättning på några spenar för att locka dit ungarna. Jag gjorde så och eftersom två av dem redan hittat rätt så verkade det som att lite extra konstgjord mjölk gjorde susen - för nu - Alice slickar ungarna och de diar henne och jag kan slappna av!!!    Fast jag kommer ändå att vara vid bolådan stup i kvarten för att se att allt är ok och för att de är så fantastiska att titta på! 

Så VÄLKOMMEN BLOSSOM-kullen!

Det blev:

2, eventuellt 3 honor och 1 eller 2 hanar.

Mer info om kullen kommer imorgon. Nu ska jag försöka slappna av! 

Av Margita - 19 juni 2011 10:12

Men denna är inte alls samma som förra.   Jag är lite orolig. Kanske vi snart åker till Blå Stjärnan.

En hane föddes kl 7 nu i morse, sen ingenting.   Jag vet att det kan vara normalt men jag är ändå orolig. Alice och ungen verkar må bra annars. Jag har känt på Alices mage och det sparkar därinne fortfarande.

Har ringt till Blå Stjärnan och har det inte hänt något om en stund ringer jag dit igen och kanske åker jag in med ungen och Alice.

Håll tummarna för att det går bra det här!!  

Av Margita - 18 juni 2011 18:15

Nu har jag precis kollat hur länge Alice gick med sin förra kull och det var 64 dagar. Hon födde på förmiddan dag 64 så den här gången går hon längre tid. Imorgon är hon inne på dag 65  

Visst tycker ni som jag att hon gott kan föda nu?!?  

Jag är rastlös......kan inte koncentrera mig på något annat än att kolla Alice eller möjligen sitta här eller plocka lite i mina papper (och det är ju bra!). Gå ut tänker jag inte göra, det är kallt och det regnar, har satt på värmen igen inomhus. Det var så kallt härinne och jag vill inte att Alice ska frysa   fast hon har ju päls, men ändå....hihi   

Hon sover förresten hela tiden, det märks att det närmar sig. Idag har hon bara sovit och ätit. 

Av Margita - 18 juni 2011 10:18

Nu närmar det sig saakteliga....  Jag är på spänn mest hela tiden och tittar efter tecken på om Alice ska börja föda.

Nu har jag lagt ut ett liggunderlag bredvid bolådan så jag inte blir mörbultad.

Jag litar på att hon säger till denna gång också men det kan jag ju inte vara helt säker på faktiskt. Vi får se.

Min egen gissning är att hon inte föder idag, tidigast imorgon kväll, kanske till och med på måndag. Fast det hoppas jag verkligen inte. 

Det som ligger därinne i Alice nu är helt färdiga kattungar. De ser ut så här:

 De väntar bara på det rätta tillfället!  

Jag kände på magen igår och det sparkar och rör sig därinne!  

Det är SÅ MYSIGT att känna de små liven!

Nu önskar jag att Alice får en fin förlossning och håll tummarna för att det blir några stycken sötnosar!      



Av Margita - 17 juni 2011 15:26

I mitt sökande efter sätt att tjäna extra pengar hittade jag förra året nånstans att man kan vara en så kallad mystery shopper. Det går ut på att man för ett företags räkning agerar "spion" och köper något i en butik. Man kontrollerar hur man blir bemött som kund, hur det ser ut i butiken osv. 

För detta får man en liten summa pengar, ca 100 kr, plus att man får reseersättning och pengarna tillbaka på det man ska köpa.

Nu har jag fått mitt andra erbjudande om att agera mystery shopper. Det första ville jag inte ta för det innebar att jag skulle komma tillbaka med en inköpt vara och klaga på den. Jag är så himla dålig på det!  

Men nu gäller det något mycket mer angenämt. Hihi....berättar mer när uppdraget är slutfört!  

  

Av Margita - 17 juni 2011 13:43

....på kattungefronten och det har jag inte räknat med heller, även om jag är beredd när som helst. 

Men på söndag kommer jag att vara på helspänn!!  

Jag ska hämta upp liggunderlaget från källaren så att jag kan ligga bekvämt i tvättrummet där jag hoppas Alice vill föda. Förra gången låg jag direkt på golvet och det var inte det bästa kan jag säga.   Nu ska jag springa ner till källaren när det behagar vara uppehåll i skyfallen. Hmmm... ser inte alltför ljust ut....


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards