S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2012

Av Margita - 7 februari 2012 17:02

Till helgen anordnar Göteborgs Raskattklubb en utställning 

i Folkets Hus i Mölndal.

Senga's Blossom Bolo Bolo är anmäld, 

men det verkar som att han tyvärr inte kommer med.

Men det kommer att finnas andra sibiriska katter, och andra vackra 

raser att titta på.

Vi är några sibbeägare och uppfödare som stämt träff på utställningen.

Jag räknar med att ta mig dit även om jag just nu inte mår toppen. 



Av Margita - 4 februari 2012 18:58

Satt just och tittade lite på Youtube 

och där kan man ju verkligen hitta det mesta.

Hittade hela filmen Soldier Blue från 1970.

Den såg jag när den kom upp på biograferna, då var jag 18 år 

och filmen grep mig djupt.

Filmen är våldsam, så om ni vill titta på den, var beredd på det.

Men den beskriver så bra hur fruktansvärt ett krig kan vara.

Filmen gjordes när USA var engagerad i Vietnamkriget och sågs

väl som en kritik av USAs utrikespolitik, även om 

handlingen är förlagd till när europeerna erövrade landet

i väster från indianerna.

Det är intressant det här med att åldras.

Jag märker att ju äldre jag blir så förstår jag också vad det är som har

påverkat mig mest under barn- och ungdomen.

När jag var i 12-årsåldern började jag intressera mig för omvärlden

och framför allt för resten av världen.

Då var det år 1964 och mycket hände ute i världen. 

Jag är tacksam för att jag träffade rätt människor som öppnade 

mina ögon för förtryck och fattigdom som existerade på 

alltför många ställen på vår jord.

Bland annat har jag träffat denna dam:

Klicka på bilden så hittar du mer information om henne.

 

och...

här är filmen Soldier Blue i dess helhet!



Av Margita - 4 februari 2012 09:51

Hoppas ni har det bra i vinterkylan.

Här har vi haft ca 20 minusgrader i natt tror jag.

Har ingen termometer så jag är inte säker.

Kommer ihåg när min son var nyfödd, 1981.

Då bodde vi i norra Bohuslän och det var en riktigt kall vinter.

Den kallaste tills nu enligt all statistik.

Brrr......jag vill allt ha det liiiite varmare! 


Bjuder på denna passande video-Papphammar!!  

 

Av Margita - 2 februari 2012 16:23

När jag läste den artikel jag länkar till,

så föll mina tårar i igenkänning.

PRECIS så är det.

Det syns inte utanpå,

men inne i oss är det en ständig kamp.

Och så är det där med ångest och ångest.

Ordet ångest är flitigt använt.

Men att känna "sjuklig" ångest

är något helt annat än det som vi dagligdags säger ger oss sk ångest.

Jag önskar ni orkar läsa hela artikeln

för den förklarar på ett MYCKET bra sätt

hur det är att leva med panikångest.

Här är artikeln.

Av Margita - 2 februari 2012 15:42

Algot är den första sibiriska katt jag skaffade och 

han kom till oss våren 2008.

Nu är han 4 år och en alldeles speciell katt.

Trots det så har jag

 nog i snart 2 år funderat på att omplacera min älskling.

Det är verkligen inget lätt beslut, jag älskar ju den 

lilla gubben.

Men av olika orsaker så blir det nog bättre för alla att han flyttar.  

Han är livrädd för kattungar

och detta är ju något jag verkligen vill fortsätta med,

att ta kullar och hålla på med avel.

Det är så spännande, roligt och givande,

och lärorikt!

Sen kommer han inte sådär värst bra överens med mina tjejer,

eller ja, han är rätt tålig ändå tycker jag,

när de löper.

Men han är en rastlös katt och behöver vara ute.

Som sagt, flera gånger trodde jag att han var på väg att flytta,

men något inom mig sa nej.

Nu vet jag varför.

Jag har hittat en familj där jag tror Algot kommer att trivas

hur bra som helst.

Det verkar vara kärlek från bägge håll och det gör

att detta känns lovande.

Inget är klart än, och det hänger på en del saker

om det ska gå vägen.

Om allt blir som vi vill,

så kommer Algot snart att bli Alingsåsare.

Gubben, du vet att jag älskar dig!!

Du kommer att få det bra!        

       


Av Margita - 2 februari 2012 09:11

Om Algot är ute när jag kommer hem

så möts jag av detta.

Tyvärr fick jag inte med början där han kommer

springandes mot mig i full galopp med höjd svans!  



 


Av Margita - 1 februari 2012 19:59

Bolo Bolo (Casanova) från Blossomkullen

läggs snart ut på SäSK:s hemsida

som avelskatt.

Han kommer alltså att vara tillgänglig för

parning framöver.

Riktigt stilig har han blivit tycker jag!   


   

Av Margita - 1 februari 2012 17:11

Såg Vetenskapens Värld som handlade om 

hur ett barn kommer till.

Visste ni att en flickas ägg redan finns och är färdigutvecklade

innan hon är född ?

Det visste jag - men inte hade jag hajat det faktum

att jag allstå som ett ägg har legat inne i 

min mormors kropp!   

Jag fick fundera hårt där ett tag, men så här är det:

Min mormor, som föddes 1884 nånting, blev gravid

med min mamma.

När min mamma ligger därinne i min mormors

livmoder så utvecklas samtidigt min mammas

ägg, som senare ska bli jag - och  min syster!   

Det är bara såååå fascinerande och jag förbluffas ständigt över

naturen och dess lagar! 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards