S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2012

Av Margita - 19 maj 2012 20:06

Så bekvämt! Jag går till station på 1 minut, tar tåget och är inne i Göteborg på 15 minuter. Går sen över vägen och där är utställningen! Vilken skillnad mot förut!! Skönt! 

(Fast i en parentes vill jag säga att det inte är så lätt som det låter alltid....min ångest triggas igång när jag reser och att ta tåget är extra jobbigt. Paniken ligger alltid på lur och även idag fick jag en attack på tåget. Säkert ingen som märker det men jag känner ju av det och det är jobbigt, och sorgligt. Känner faktiskt stor sorg över att jag ständigt bär på denna ångest, fast jag medicinerar. Ok, det var en parentes.....)  

Med ovanstående sagt så vill jag också säga att jag inte ger mig. Jag tänker inte stanna hemma för att jag har ångest, det är min starka sida av det hela. Men det går ju åt mycket energi så när jag är hemma igen så känns det nästan som jag sprungit ett maraton. Nåja, en halvmil då.....är även glad att jag har humorn i behåll. Den behöver man massor av när hjärnan ställer till det!

Tillbaka till utställningen!

Jätteroligt att träffa alla kända ansikten, både uppfödare av sibbar och andra raser. Plus annat folk!

Tyvärr fick bedömningen av Bolo Bolo avbrytas pga hans fräsande........han var inte alls glad idag. Sur och tvär, fertil som bara den! Stackars ägarna som åkt så långt. Vi fick faktiskt höra att just den domare som skulle döma Bolo Bolo väldigt ofta diskar katter som fräser och låter. Det är ok kan jag tycka, temperarmentet är viktigt, men det ligger nog lite på domaren också. Hon såg ju rädd ut....och Bolo Bolo är faktiskt jättesnäll.

Nåja, det där får man lägga bakom sig och gå vidare.

Märkte när jag kom hem att jag inte tagit ett enda kort på honom, glömde alldeles av det.

Däremot tog jag en liten film på S* Akilias Ragnarök, alltså den fina kille som Alice träffade. Han har tappat mycket av sin underull så han är inte lika fin som han kan vara! Alice byter också päls vid den här tiden. Deras sommarpäls kan faktiskt se bedrövlig ut!  

Här är godingen som jag verkligen hoppas snart blir pappa till min C-kull!


   

Av Margita - 18 maj 2012 16:22

Imorgon lördag har Spinneriet sin årliga internationella kattutställning. Denna gång i Volviahallen som ligger precis bredvid Centralstationen i Göteborg. Dumt kanske att jag inte anmält mina katter men det har varit för mycket med flytten. Nästa år kanske det blir av. 

Skulle vara roligt att få Agnes bedömd igen. På sin första utställning fick hon CAC direkt.

Alice har aldrig varit utställd och det skulle förstås också vara roligt att höra vad domarna säger om henne. 

Det blir spännande imorgon för då ställs en kattunge ut från min egen uppfödning, nämligen S* Senga's Blossom Bolo Bolo: här nedan är han bara 3 veckor!   

 

Det kommer säkert att vara fler uppfödare av sibirisk katt där också och jag tänker ta med mig kameran och dokumentera!

Hoppas det går bra för Bolo Bolo som är större nu!   

Av Margita - 16 maj 2012 14:24

Det finns många därute som bloggar om sina katter, både sibiriska och andra raser.

Själv läser jag flera stycken, både uppfödare och de som har sina sibbar som enbart sällskap.

Häromdan la en av bloggerskorna upp en jättefin liten film på sin vackra sibbe. 

Ni måste bara njuta av den!

Titta här! Förresten kan jag rekommendera bloggen överhuvudtaget. Många fina inlägg med vackra bilder på både djur och natur! 

Här är adressen: dalatussan.bloggplatsen.se

Av Margita - 16 maj 2012 13:50

Som kattuppfödare har man ett användbart verktyg för att pröva om en tilltänkt hane till sin hona passar bra eller inte. 

Hittills har vi använt pawpeds databas och den är jättebra. 

Men nu har även Sverak (Sveriges Kattklubbars Riksförbund) en stambok, som det heter, på nätet. Hur bra som helst för oss som föder upp katter och även för andra.

Här kan man få information om kattens släktingar, hälsoinformation och göra provparningar. 

Att räkna ut inavelsgraden mellan två katter är jättelätt med detta verktyg. Jag vill inte alls tänka på hur jag skulle göra utan!   Inavelsgraden är viktig vid en parning. Man följer de riktlinjer som finns för rasen. Sen kan man också se om katternas förfäder har testats för HCM och om de är friska. Detta gör varje seriös uppfödare av rasen Sibirisk katt. Vi följer hälsoprogrammet för Maine Coone, som också har samma problem. Fast ska sanningen fram så förekommer detta hjärtproblem inom fler raser men alla testar inte sina katter. 

Sveraks nya stambok är inte helt klar så hälsoinformationen är ännu inte komplett. Där hänger det också på att vi som uppfödare skickar in uppgifter till respektive mottagare så att all information blir synlig! Jätteviktigt när man planerar en parning.

Inom vår ras har vi också ett avelsråd man kan vända sig till och det är skönt.

Så här ser Sveraks nya stambok ut. Klicka här

Här har jag klickat mig fram till min egen S* Tricaliz Alize. Här kan man se hennes stamtavla så långt som 8 generationer bakåt.

Här har jag gjort en provparning mellan S* Tricaliz Alize och S* Akilias Ragnarök.

Man kan också se vilka avkommor varje katt har.

Tänk vad bra med teknik ibland!

Hur i allsin dar gjorde de förr egentligen?

Av Margita - 15 maj 2012 17:02

Pingstkyrkan i Kungälv har en second hand affär där man verkligen kan hitta bra saker och till en billig penning. Jag har redan fyndat flera smågrejer där som till exempel ett litet charmigt hemmålat nattduksbord, små söta bordslampor, ett stort fat från Vietnam som jag inte kunde motstå och lite annat. 

I måndags hade de inne en soffgrupp som jag heller inte kunde motstå. Den är söt i mitt tycke (det är ju blommönster!   ) och den var dessutom billig så då slog jag till. 


En ny soffgrupp är inte fel i en ny lägenhet.


Katterna intog förstås sofforna direkt och de blev godkända.     


Av Margita - 15 maj 2012 13:13

Kommer ni ihåg att min dator krånglade förra året? Den kraschade, trodde jag åtminstone. 

Jag kunde i alla fall inte starta den och den hade krånglat väldigt länge. Så till slut gick jag och köpte en ny dator Och vad händer? Ungefär samma som med min gamla dator. Det kan ju inte vara riktigt, kanske det är jag ändå som inte klarar av datorn?! 

Så är det nog ja. Jag fick hjälp av en trevlig man från seniornet.se. Han fixade till min nuvarande dator OCH min gamla dator, så nu har jag två fungerande datorer!!  

Vilket jag är jätteglad för eftersom jag i min gamla dator har massor av gamla bilder och viktiga dokument.

Nu är jag medlem i senior.net och får alltså hjälp att fixa till datorn när den strular. Eller kanske man ska säga så här: får hjälp att rätta till de fel jag gör eller de uppdateringar jag inte gör osv!  

De ordnar kurser också som jag gärna vill gå så att jag lär mig att underhålla datorn bättre. Den kräver ju lite uppmärksamhet tydligen!  

   

Av Margita - 13 maj 2012 20:26

I fredags var jag i Borås och skrev kontrakt med en köpare av min gamla lägenhet!

Vilken lättnad, även om jag inte kan helt andas ut förrän allt är klart.

Den nya hyresgästen flyttar in redan 1 juni vilket betyder att jag inte längre behöver betala hyran på min gamla adress. Så skönt!! 

Ska bli så skönt när hela flytten äntligen är klar så jag kan koncentrera mig helt på min nya och på att få ordning här. Och för den delen, att längta efter kattungar! 


Blir det små kattungar snart tro? Hoppas! 

Nedan bilder av S* Senga's Alija Aron några veckor gammal.

   

Av Margita - 12 maj 2012 19:20

Idag har jag hämtat hem Alice från kärleksnästet med S* Akilias Ragnarök.

Enligt fodervärden har de varit riktiga turturduvor. Ragnarök och Alice har legat tätt intill varann och riktigt gosat. Som ett litet kärlekspar. Två parningar har också setts.

Hoppas nu att det blir små kattungar av detta! 

Alice har fortfarande lite löpbeteende kvar men jag har för mig det var så förra gången också. 

Agnes är lite bekymrad. Hon tycker Alice luktar så konstigt  och hon är lite sur på Alice men det går säkert över snart. 

Nu blir det några veckors väntan innan jag kan säga om Alice är dräktig. Håll tummarna!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards