S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2012

Av Margita - 6 september 2012 12:07

Nu är vi precis hemkomna från den första vaccinationen och jag höll på att svimma när jag skulle betala. Över 700 kr för 2 kattungar!! Vansinnigt dyrt och dyrare än jag är van vid. Men kanske jag får se det som att om jag istället skulle åka in till Blå Stjärnan i Göteborg så hade resan kostat det som jag betalar extra här. Fast jag undrar ändå.....tycker det är skumt faktiskt. De tar ut en poliklinikavgift på 185 kr för VARJE kattunge. Det har jag aldrig stött på förut. Skulle ha frågat vad summan skulle blivit om jag hade haft 6 kattungar. För jag fick rabatt på den ena kattungen nu.....hmmm   

Smådjursakuten ligger i Ytterby, nära och bra, men som sagt, otroligt dyrt. Men annars är det ett toppenställe - trevlig personal och mycket trevlig klinik. De har ett speciellt väntrum för katter med klösträd, leksaker och vackra tavlor på katter. Det är kanske det jag betalar för??   


Av Margita - 5 september 2012 18:05

Inför varje kattungekull kan jag inte låta bli att köpa lite nya saker. Den här gången satsade jag på en leksak från Cat It Senses, som har en serie med bra leksaker och även annat, som foderlabyrinten till exempel. Så här ser den ut: 

 


Men nu blev det alltså en leksak. En så kallad Cat It Senses Play Circuit, som man kan bygga ihop på olika vis. Den har gjort succé! 

Av Margita - 5 september 2012 14:22

Nu har jag varit iväg och gjort mitt allra första pass på gymet.

Härligt är det och trött är jag, sådär härligt trött. 

Jag tränar både kondition och styrka. Brukar börja med att cykla 20-30 minuter. Sen gör jag lite olika styrkeövningar. Efter det lite mer kondition genom att gå/jogga på löpbandet så länge som jag orkar. 

Prövade att ro för första gången och det var riktigt roligt. Roligast hade förstås varit att ro på riktigt!   

De har en massa olika gruppövningar på gymet och en som jag absolut ska vara med på kallas för CX Worx. Vet inte vad det står för men det såg ut att vara övningar som jag vill vara med på. 

På lördagar har de yoga och det vill jag också vara med på.


Av Margita - 5 september 2012 08:00

är viktigt tycker jag. 

Av många anledningar.

En är att man övar sig i språket, om det nu är sitt eget modersmål, eller ett annat språk.

Man får bättre ordförråd.

En annan anledning är att man övar upp sin fantasi och håller den levande.

Jag tror också man övar upp sin empati, om man nu läser böcker som berättar om andra människors livsvillkor. 

Man får inblick i människans alla skrymslen och vrår, goda som onda.

Något mer? Kommer inte på något mer just nu, mer än att det också kan skänka mycket glädje att läsa en bok. 

En riktigt bra bok blir som en vän som man för all del inte vill släppa taget om! 

Själv läste jag mycket när jag var ung, 16 år så där. Då hade jag en period när jag mådde psykiskt väldigt dåligt. Men jag läste....och oj vad jag läste. Jag förlorade mig i de där världarna.

Det blev mest klassiker som t.ex:

En mor av Maxim Gorkij, Utvandrarserien av Vilhelm Moberg, Charles Dickens böcker och Mark Twain och annat. 

Nu har jag gått med i Ytterbys bokcirkel. Vi sitter i biblioteket som ligger knappt en minuts gångväg från mig och det är GRATIS! Ja, det är inte mycket som är det nuförtiden.

Så nu har jag fått tips på en hel massa böcker jag vill läsa. 

Först ska jag tipsa er om en bok jag precis läst. Den är fantastisk och jag blev tagen av att läsa den.

"Att tro på Mr Pip" heter den och är skriven av Lloyd Jones. Hittade här en recension av boken.

Jag säger samma som skribenten:

Läs den!   

 

 




Av Margita - 4 september 2012 21:44

  

   

Av Margita - 4 september 2012 08:30

Jag älskar Huskies, tycker de är så vackra. Fast efter att ha sett den här videon vete sjutton..... 

 

Av Margita - 3 september 2012 18:39

Nu är det full fart här hemma när kattungarna är vakna. Även mamma Alice och ibland Agnes rycks med i lekarna. Här är det lilla miniklösträdet som får sig en omgång!   

                       

Av Margita - 2 september 2012 09:57

Calypso sover bredvid sin mamma.   

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards