S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2013

Av Margita - 23 maj 2013 21:10

På lördag är det dags för Caelyns allra första utställning. Hoppas hon kommer att tycka att det är helt ok. 

Hon är inte sitt bästa jag just nu. Har tappat sin vinterpäls och ser rätt tanig ut, men det är ju som det är. Vi får se vad domaren tycker. 

Jag tänker inte bada henne eller förbereda på något speciellt sätt. Vet att jag sticker ut hakan men jag tror det går vägen ändå eller så får jag utskällning.   När jag ställde ut Agnes gjorde jag alla "nödvändiga" förberedelser och det enda domaren hade att anmärka på var att pälsen var för mjuk. Och just mjuk blev den för att jag badade henne så det var ju meningslöst. En katt behöver sällan badas. Ok, det är en skönhetstävling så det är klart att katten ska vara så vacker som möjligt men det är inte min grej riktigt. För mig är det viktigast att katten är frisk, trevlig och ser ut som en sibbe, näranog i alla fall. 

Det viktigaste för mig under en utställning är nog att få möjlighet att träffa andra "galna" kattmänniskor. Prata lite avel kanske och jämföra de olika raserna. Det är intressant och roligt.

Att katten får utmärkelser är förstås roligt men det har absolut ingenting med min avel att göra. 

En bra bedömning om min katt från en domare säger inte ett dugg om hur bra katten är i aveln. Där är det andra faktorer som är bra mycket viktigare. Självklart vill man följa rasstandarden, men det är alltid andra faktorer som är viktigare, som alltid måste komma före. Hälsa och temperament är det man först måste titta på. 

Nåja. Roligt ska det i alla fall bli.

Jag som inte har bil har lyckats få skjuts av en annan som ställer ut härifrån Kungälv. Det är fördelen med att bo nära Göteborg. Mycket lättare att få samåka med någon.

Idag fick jag också hem ett burskynke jag beställt från Tass-shopen. Det blev jättefint. Tack Marina för det! Skönt att det finns människor som älskar att sy!   

Kattutställningen kommer att vara i Göteborg, alldeles vid Centralen. Kom gärna dit!


Caelyn undrar om det här verkligen är hennes!?! 

 

 

Caelyn kan verkligen konsten att se konfunderad ut. Det har hon gjort ända sen födseln....när hon öppnade ögonen så blev de stora och undrande....  jo man kan ju säkert undra som katt vad man i allsin dar ska göra i en bur en hel dag. Vilket kattliv! 


Allvarligt talat så hoppas jag att hon tycker det är ok. 



Av Margita - 23 maj 2013 09:07

Bästa vänner   


Av Margita - 22 maj 2013 18:52

Den här dan idag har jag fruktat lite ett tag....

Här satt jag, väldigt lugn ändå....men också ganska bestämd att ingen ska minsann få skära i mig!   

 

Kungälvs sjukhus, kirurgmottagningen....en böld hade jag själv bestämt att jag ville ta bort, men jag fegade ur på plats!!!!     

Hmmm....men efter att jag fått veta att det INTE är cancer (som jag grunnat på) och att det INTE är farligt (som jag lite undrat över om det kanske kan utvecklas till cancer, men det kan det INTE) så då återstår om jag vill lida en gång om året med att en böld blossar upp och det bestämde jag mig för fort som ögat! I värsta fall kan man tömma den på var när den är som värst....låter ju för bedrövligt, det vill jag inte heller tänka på. Nej, jag lider hellre, så länge jag vet att det inte är farligt. Sån är jag eller sån har jag blivit efter mina panikattacker. Var absolut inte sån innan! Då kunde de få göra nästan vad som helst med mig, men inte nu!! 


Av Margita - 20 maj 2013 22:10

Så här vackert blommar ett träd utanför huset just nu!

 

Våren är i full gång, det går bara så snabbt! Kan vi inte sakta ner lite?! 


Av Margita - 20 maj 2013 10:21

Idag har jag två saker jag måste göra:


gå på mammografiundersökning (för första gången sen min bröstoperation är det bara vanlig undersökning, härligt på ett sätt!)

sen ska jag inhandla lite grejer när jag ändå är i stora staden Kungälv.   

Behöver stövlar i detta nordiska klimat. Har bara fodrade vinterstövlar och dem blir alldeles för varma nu under sommaren. 


That´s about it!


Om vädret tillåter kanske jag tar en sväng om odlingen men jag misstänker att det kommer att regna idag. Det är i alla fall vad SMHI lovat och de brukar ha rätt tycker jag.


På onsdag har jag en lite nervig sak som väntar mig. uuuuu

Jag har en böld på min överarm som inte är farlig men jag vill ha bort den så jag får skylla mig själv.   

Vet inte om den tas bort på onsdag eller om den bara ska tittas på. Det får jag se, jag är annars lite nervös för detta. Sånt har aldrig bekymrat mig förut men nu känns det inte så roligt. 


Veckan avslutas med något mycket roligare. Caelyn ska på sitt livs första utställning!

Mer om det senare.


Ska jag på utställning??!? Jag löper ju, jag vill hellre träffa en kille!! 

 

Av Margita - 19 maj 2013 19:40

Nu är jag trött! Så där härligt trött ni vet som man blir efter kroppsarbete. Jag gillar verkligen den tröttheten. 

Jag åkte iväg tidigt idag till odlingen. Det var ingen där när jag kom, desto fler när jag sen åkte hem mitt på dan.

Det är skönt att vara själv där ibland. Jag får liksom mer gjort då. Annars kan det bli mycket tjatande med folket, men det är också roligt. Fast ibland vill jag få saker gjort medan det är väder för det.

Idag satte jag lite mer lök, den här gången röd lök. Satte även ner plantor jag köpte på växtmarknaden.

Purpelkål, mexikansk tagetes, citronverbena, en stor rejäl akleja och en purpurklätt.

Detta får bli ett experiment med dessa växter. Vet inte hur de kommer att trivas.

Jorden är ganska tung lerjord och jag har blandat in lite barkmull men det skulle ävan behövas sand.

Det är ett långsamt projekt, som alltid när det gäller trädgård.

Till slut ska väl jorden bli något mer lättarbetad - om 5 år.....  

Under tiden får jag väl sätta en massa rosor, de älskar ju den typen av jord.

På vägen till min odling passerar jag ett villaområde och just nu blommar buskarna, så överdådigt vackert!

 

Syns inte så bra på bilden, men det är en magnolia till vänster. Lila.

I mamma och pappas trädgård blommar nu häggmispeln för fullt. En höjdpunkt varje försommar!

 

På eftermiddan innan regnet kom har jag fixat lite på balkongen och katterna älskar verkligen att vara med mig därute. Obs! Jag har koll på Caelyn när hon står så där!   Jag släpper henne inte ur sikte en sekund. Min dröm är att kunna näta in så att jag kan ha balkongdörren öppen och katterna kan gå in och ut som de vill. 

         

Av Margita - 18 maj 2013 14:54

det verkar som om 1950-talet håller i sig vad gäller popularitet. Konstigt egentligen....finns det inget nytt att komma med....eller varför är vi så retro för det mesta? 

På 50-talet var det ju verkligen nytt, likaså på 60-talet. Det var väl på 2000-talet vi började titta bakåt?

Lustigt.

Nåja, det är som det är. 

50-talet är i alla fall min barndom. Jag är född 1952. Det var nog en väldigt harmonisk tid att växa upp i.

Ja, inte helt och hållet förstås. Inom politiken pågick ju kalla kriget mellan öst och väst och i Ungern var det uppror 1956. Vid den tiden kom det många ungrare till Sverige som flyktingar.

Men överlag upplevde jag det som en lugn tid. Folk var glada och nöjda och såg framåt. 

Samhället blev mer och mer modernt och det byggdes som aldrig förr. Nya förorter smälldes upp i rasande fart, på gott och ont.

Själv är jag uppväxt i centrala Göteborg men när förorterna började byggas flyttade vi till supermoderna Kortedala och senare till Biskopsgården (som förföll och blev ett riktigt fattigsverige).

Här är lite bilder från tiden vi bodde i Kortedal.


Vi smaskar glass vid Kortedala torg. Jag till vänster,  mamma och min lillasyster.

 


Här är vi på promenad. Jag till vänster, pappa och lillasyster.

Visst är det underbara kläder! Mamma sydde och stickade ALLA kläder!!

 

 

På den här bilden är jag yngre än vid de förra. Skulle tro det är från 1955....jag var ganska så storvuxen som liten.   Pappa läser saga för mig.   

 

 

 


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards