S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2013

Av Margita - 14 juli 2013 21:29

Glömde säga att här också finns Bed and Breakfast :))

Av Margita - 14 juli 2013 21:23

På vägen ut mot Marstrand ligger en plats vid havet som heter Tjuvkil. Här bedriver en tjej vid namn Anneli Utter ett mysigt café, rökeri (räkor) och liten affär med saker från olika länder. Anneli har också resor i ekoturismens anda till framför allt Indien, Uganda och Brasilien. Alla resor går i djurens tecken. Hon är en intressant människa som valt ett litet annorlunda sätt att leva. Under sommaren ör hon här vid kusten. Resten av året är hon reseledare.

Några bilder från Annelies svenska paradis

Av Margita - 10 juli 2013 11:14

Alice söker fortfarande ett nytt hem.

Hon är en gosig och lekfull katt, fortfarande som en liten kattunge.

Vid nya bekantskaper är hon lite blyg men när förtroende uppnåtts vill hon gärna gosa.

Alice omplaceras för att jag numer bor i en mindre lägenhet och det blir för mycket med 3 katter. Det blir viss spänning katterna emellan, tyvärr.

Här är en äldre film där Alice är dräktig. Hon är mor till 3 fina kullar.


  Kontakta mig på margita.andersson@gmail.com för intresse av att ta emot Alice i ditt hem.

Av Margita - 9 juli 2013 22:23

I Göteborg föddes för ca 2 veckor sen 4 små fina sibiriska kattungar.

Mamma till kullen är Senga's Blossom Brown Betty från min andra kull och pappa är Milashka's Idalgo.


Här är bilder jag lånat från ägaren. 


Hela det ljuvliga gänget:


 


Amaretto, hane, svarttigré

 

Bellini, hane, svarttigré

   

och så tjejerna,

LaMinelle, svarttigré

 

och sist men inte minst, min lilla favorit,

Kahlua, svarttigré med vitt

 


Av Margita - 8 juli 2013 22:28

Jag fyndade en rejäl transportbur häromdagen.
Katterna älskade den med en gång.
Här är det Alice som vilar i den.
Men

Av Margita - 4 juli 2013 19:54

Min balkong är ganska liten.

Jag får plats med ett litet bord, två stolar i nödfall och några större krukor.

I år har jag en tomatplanta igen. Körsbärstomater.

Plantan jag har i år är väldigt kraftig och det kommer mängder med små tomater. 

   

Alice smakar på gräset som jag lagt under tomatplantan. Vanligt gräs är bland det bästa gödningsmedel du kan ge dina växter! Jag brukar gå och plocka en påse full när de klippt gräsmattan härutanför. Gräset använder jag både på balkongen och vid min odling.

I år köpte jag också en physalis (kapkrusbär) och plantan har blivit väldigt stor. Nu kommer det små blommor också! Så spännande!

 

I balkonglådan har jag ett månadssmultron, Rügen, en mycket bra sort. Det blir mängder av små, söta smultron. Jag har redan smakat några. När hösten kommer tänker jag sätta denna planta på min odling och så köper jag en ny till balkongen nästa år. Den kommer också att förpassas till odlingen....och så fortsätter jag så tills jag fått en liten smultronsamling vid odlingen.

 

I balkonglådan växer också en fin oregano och några purpurvindor (en blomma). Får se om det blir något av blommorna. De är från frö.

 

Till sist måste jag bara visa en vacker plantering vid Ytterby tågstation. En sån rabatt vill jag också ha!

 

Den är enkel och vacker. Plantorna är också väldigt lättodlade.



Av Margita - 2 juli 2013 17:20

Glömde ju!

Ny månad!

JULI!

Sommarmånad! Härligt! 

Även om vi  måste vänja oss vid att våra nordiska sommarmånader inte är som vid medelhavet....  


" OGRÄSET ÄR NATURENS OPPOSITION 

MOT TRÄDGÅRDSMÄSTARNAS HERRAVÄLDE"


Sagt av Oskar Kokoschka, en österrikisk bildkonstnär och författare


Här är några av hans bildalster. Me like!


     

Av Margita - 1 juli 2013 10:53

Sista dagen i juni spenderade jag med min syster och våra gemensamma vänner från ungdomen.

Ett tag bodde vi i kollektiv, på den tiden då det begav sig. 70-tal förstås.   

Det var en rolig tid och ett bra sätt att bo på. Vi var två killar och tre tjejer som delade på en 6-rummare i Masthugget i Göteborg. Så vi hade varsitt rum och ett gemensamt. 

Skulle ju kunna göra ett eget inlägg om det.   

Nåväl, vi träffas då och då, alla, utom en medlem som vi tyvärr förlorat kontakten med.   

Nu besökte vi ena killen som har ett sommarställe utanför Ljungskile.

 

Stugan ligger på ett berg med utsikt över vattnet och Orust.


De har en liten välskött och härligt tjärad eka och jag kunde inte låta bli att sätta mig i den. Så jag bara satt där vid bryggan och hörde klucket från vattnet. Total lycka för mig!   

 

       

   

Några badade men jag måste ha minst 20 grader och det var det då rakt inte.

           

Doppade fötterna dock!   

 

Efter badet blev det supergod mat förstås. Vi hade knytkalas vilket jag tycker är ett bra sätt att umgås på. En smarrig ostpaj blev fint dekorerad.

 

Kvällningen spenderades på berget med många diskussioner, bland annat om instagramdomarna.

Jaja, det är bara att konstatera att det finns mycket åsikter om det mesta   

   

Förresten fick jag veta sen att i Ytterby hade solen lyst med sin frånvaro. Klart det, den var ju i Ljungskile hela dan! En riktig sommardag med bad och båtliv! Kan det bli bättre?

En dag att minnas! 



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards