S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2013

Bosse Löthén - du är inte ensam....

Av Margita - 28 oktober 2013 14:33

......tyvärr!! 


Jag har bloggat om detta förut, men det kan aldrig pratas för lite om detta ämne.


Hur står det egentligen till i dagens Sverige?


Du som är ung och frisk  och har ett arbete att gå till, du har (ännu) kanske inte märkt vad som hänt i vårt land.


MEN -

den dagen du blir långvarigt sjuk (låt oss hoppas att du INTE blir det) eller att du förlorar ditt arbete (det är inte heller önskvärt) -


förbered dig då på att bli ekonomiskt utblottad....och inte bara det. Söker du hjälp, så ska du ha ett psyke av stål eftersom ditt liv kommer att granskas i sömmarna på ett mycket obehagligt sätt och när det är gjort så får du troligtvis höra att nej, någon hjälp kan du inte få...

men varför?

Du ligger troligtvis över normen!

Vad innebär detta då konkret??


Du får inte ha några sparade pengar nånstans. Allt måste användas först.

Du måste sälja din bostadsrätt om du bor i en sådan.

Du måste sälja alla dina tillgångar.


När du gjort allt detta och mycket mer, då är du utblottad.

kanske du får hjälp. 


Detta kan inte vara sant säger du.

Jo, det är så.

Jag har själv varit där.

Det är mycket smärtsamt. Det räcker liksom inte med att jag är sjuk och inte kan arbeta, jag ska också "straffas" för att jag är sjuk.


Fler och fler människor slås ut i dagens Sverige och det är så otroligt sorgligt.

Det händer till och med att folk tar livet av sig.

De ser inget hopp.

För min egen del har jag haft turen att ha en förstående familj som både hjälpt mig mentalt och ekonomiskt.

Utan dem hade jag troligtvis varit hemlös idag.


Utvecklingen är skrämmande tycker jag.

Till syvende och sist handlar det om vilken typ av samhälle vi vill ha.


Om DU blir sjuk eller arbetslös, vill du då riskera att hamna helt utanför samhället?

Tycker du att det är mänskligt?


Läs den här artikeln, det här hände mig också. 

Jag lever fortfarande på marginalen men håller mig upprätt tack vare min familj. 

Och faktiskt, tack vare att jag lever otroligt sparsamt - jag har ingen bil, jag har gjort mig av med nästan alla mina husdjur pga ekonomin, äter sällan ute, går så långt det är möjligt på gratisnöjen.

Har knappt råd till buss och tåg.

Ibland åker kreditkortet fram för att jag ska kunna resa eller äta. Men jag är MYCKET noga med att betala tillbaka så att inte räntan sticker iväg. Farligt leverne, men ack så vanligt när man har lite pengar att röra sig med.

Kan tillägga att jag ALDRIG köpt nya möbler. Allt är begagnat eller ärvt. Vilket inte gör mig nånting!


Faktum är att jag idag är ganska så trygg i min fattigdom. Jag vet ju ändå hur "mycket" pengar som kommer in varje månad och jag har gjort en budget. Typ. 

Men den tillåter inte extravaganser. Egentligen har jag inte råd med internet heller, men jag tänker inte bli helt isolerad! 



 
 
Ingen bild

Anna-Maria J

2 november 2013 20:52

Nej sånt samhälle vill vi inte ha. Alla kan bli drabbade. Blir så trött på alla regler de hittar på för att göra svårt för de som behöver hjälp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards