S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2013

Av Margita - 12 november 2013 19:40

Måste vila min hjärna lite....

är snart klar med veckans uppgifter, men som sagt, en liten paus...


Och vad är väl bättre om inte en liten sång!?

  

När jag var Au-Pair i USA på stenåldern....jaja, 1974 var det...

då blev jag bekant med sången i denna video.

Den är tydligen välbekant för alla barn i USA och kanske i andra engelskspråkiga länder också.

Jag lärde mig den i alla fall och sjöng den tillsammans med "mina" barn Robbie och Jonnie.

Jisses, vad länge sen det är!!   


One, two, three - let's sing a song! Yeah! 



Av Margita - 12 november 2013 09:27

Just nu blir inte mina rutiner som de brukar eftersom jag går en kurs hos PawPeds.

Det handlar om katter förstås.

Detta är vad kursen innehåller:

  

31/10 Chattmöte-start: 19.00

31/10 1-Anatomi och fysiologi

7/11 2-Reproduktion och kattungar

14/11 3-Beteende

21/11 4-Färggenetik och stamtavleinfo

28/11 Återhämtningsvecka #1

5/12 5-Populationsgenetik och sund avel

12/12 6-Hälsoarbete

19/12 Jullov första veckan

26/12 Jullov andra veckan

2/1 Jullov tredje veckan

9/1 7-Avel och selektion

16/1 8-Att hålla katter i grupp

23/1 Återhämtningsvecka #2

30/1 9-Kattmat och tänder

6/2 10-Ekonomi och försäljning

13/2 11-Projektarbete

20/2 forts.projektarbete

27/2 Chattmöte-avslutning: 19.00

27/3 Kursen avslutas, kursledarna slutar att arbeta med denna kurs. Alla uppgifter ska nu vara klara.


Just nu håller vi alltså på med reproduktion och kattungar. Kursen är upplagd så att det är ganska mycket att läsa till varje avsnitt. Sen tillkommer instuderingsfrågor och problemlösning och nästan varje gång ett grupparbete.

Jag har läst kurs nr 1 och nr 2, detta är kurs nr 3 och den kräver mer arbete än de två andra, så mycket har jag märkt.

Så därför har jag inte så mycket tid över för till exempel Fototriss....som jag skulle vilja. 

Men...jag har ju valt detta och jag tycker det är intressant och roligt.

Grupparbetet för denna del är avklarad. Alla instuderingsfrågor är nästan klara och nu ska jag snart börja med problemlösningarna.

So back to school!

 

Ha en bra dag! 




Av Margita - 11 november 2013 15:06

Jag tror faktiskt jag ska omvärdera november månad.

Hitills har ju den månaden varit helt underbar vad gäller vädret.

Undrar om det inte var så förra året också?

 

Inte så illa, sol och gröna blad på björken.

Än idag, den 11 november så står björkarna här på gården och glänser med sina gula och gulgröna blad.

Underbart!

 

På så vis blir vintern kortare....hoppas jag! 

 


Av Margita - 10 november 2013 15:00

Halvsyskonen Alija Arash och Blossom Bryony bor ju tillsammans.

De är kattungar från min första och andra kull så de har gemensam mamma.

De blev för ett tag sen omplacerade och har kommit till ett underbart hem, där de dessutom har möjlighet att få leva uteliv.

Titta så fina de blivit!

Mina små gullungar!   


Arash som liten, bara 3 veckor gammal....

och här i november i år. Nu är han 3 år gammal. Vilken fin kille!   

och så har vi lilla bustjejenn Bryony.

Här är hon också 3 veckor.....

   

och här på samma dag som halvbrorsan. Bryony är nu 2 år gammal.

 

Vilken läcker liten dam!   

Alltså, jag är utan tvivel en stolt uppfödare!  


Av Margita - 9 november 2013 20:31


Jag har hamnat i en tävling på Besökstoppen.

Om jag vinner får jag en bildlänk på deras sida som kommer att generera fler besök.

Så du får gärna hjälpa mig genom att gå in här:

bloggar.besökstoppen.se

Gå till högermenyn, en bit ner är tävlingen.

Jag heter Sengas Sammelsurium.

Man får ge en röst varje dag från nu och några dar framåt.

Vore ju jättekul förstås om jag kunde få några röster! 

  

Av Margita - 8 november 2013 18:01

Om sannolikhet.

Denna monolog är ju helt oslagbar!!

Tänk vad han kunde härlige Tage!   


För er som är för unga för att minnas så pratar Tage om detta.


Av Margita - 7 november 2013 19:58

Sibirisk katt i dess rätta miljö!   


Av Margita - 6 november 2013 18:26

Jag är så glad att jag skaffat en hund som passar mig!

Nu kommer jag ut precis så mycket som jag vill och jag känner mig inte alls stressad av Aksi eftersom hon är nöjd med en lång eller kort sträcka.

Toppen!


Vi har våra rundor, flera stycken, som utgår från min lägenhet. Så annorlunda mot där jag bodde innan. Kände mig lite instängd där.

Här har jag:

Enekullerundan, Ställetrundan, Stalletrundan, Kyrkoruinrundan, Gardencentretrundan, Utmarksrundan och Tegarundan.

Det är de så kallade kortare rundorna jag går med Aksi, vanligtvis mitt på dan och de tar ca ½ - 1 timme. Vill jag gå längre har jag också några finfina rundor att gå.

Ska inte räkna upp alla dem.   

Sen har jag nära till havet om jag nån dag har lust med det.


Idag var en sån där typisk dag som jag säkert inte hade tagit nån längre promenad om det inte vore för Aksi. Det började regna och jag kände ingen större lust men när jag väl fått på mig mina regnkläder och vi var ute, så var det så SKÖNT. Och då var jag ute längre än jag tänkt från början.

Jag älskar ju egentligen att vara ute men jag har så förbannat lång startsträcka. Det är där Aksi kommer in. Suveränt!

Förresten så är hon go för övrigt också!   


Häromdan upptäckte jag en liten bäck som jag inte tänkt på förut.

Den rinner precis invid en skola.

      


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards