S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under december 2013

Av Margita - 11 december 2013 08:00

Jag har ännu inte kommit igång med detta,men snart så 


Klicka på bilden så öppnas luckan

 

Av Margita - 10 december 2013 14:26

Idag är Nobeldagen. Det har väl ingen missat förstås.

Men jag tänker inte uppmärksamma det mer än så.

För Nelson Mandela har gått ur tiden.

Jag vill hylla hans minne genom att säga

TACK! 

och visa denna video från 1988 när Mandela firades på sin 70-årsdag med en konsert.


Klicka på bilden så öppnas luckan

 

Av Margita - 9 december 2013 17:10

Måste bara få visa er en underbara tröjan jag fyndade på second.hand

Varm, vacker och skön.

Enligt mig.   

 

 

Av Margita - 9 december 2013 08:00

En liten tillbakablick....


Klicka på bilden så öppnas luckan

 

Av Margita - 8 december 2013 14:29

Snart ska jag gå iväg till vår vackra kyrka här i Ytterby.

De bjuder på konsert.

En gospelkör med Bröderna Rongedal.

Kan nog bli häftigt!

 

Ha en skön 2:a adventskväll! 

Av Margita - 8 december 2013 10:00

Detta är absolut tänkvärt!



"Tänkvärt...

En människa har ca 20 000 - 25 000 gener

Ungefär 98,5 % av dessa är samma som för en chimpans

80 % av generna har vi gemensamt med en mört

20 % av generna har vi gemensamt med en tall"

 

Ulrika Olsson - 

"och vem är Ulrika Olsson? Ulrika Olsson är uppfödare av Maine Coon under stamnamnet S*Ylletrollets. Hon är också domare men framför allt är hon en eldsjäl med ett stort engagemang för hälsofrågor på katt och är den som har startat hälsoprogrammet för Maine Coon. Det är också hon som har startat Pawpeds (där vi alla kan lägga in stamtavlor och göra testparningar). Men Pawpeds är inte bara en sökmotor för stamtavlor utan också en undervisningsportal och ett bibliotek på nätet. Ulrika håller i kurser inom Pawpeds och hon föreläser också om hälsofrågor och genetik."

Texten har jag lånat från Maine Coon-kattens forum

  Jag har själv varit på en föreläsning av Ulrika över en helg och det var mycket givande! Föreläsningen handlade om en del av det som gås igenom på den kurs jag går nu.


Av Margita - 8 december 2013 07:00




Redan 2:a advent!

Hoppas ni får en skön sådan!




Klicka på bilden så öppnas luckan!

 

Tycker denna tjej är riktigt duktig på att sjunga!

Av Margita - 7 december 2013 11:25

Har jag fel när jag tänker att kärlek ska vara lätt?

 

Jag sitter här och försöker studera katt men mina tankar glider allt som oftast över till annat.   

Som  nu....

kärlek....vad är det för mig och hur vill jag att den ska vara?

Hmmm....

Med åren kan jag väl säga att jag blivit lite luttrad, ledsen och sorgsen över hur fenomenet, som kallas kärlek, har yttrat sig i mitt liv.

Nu finns det förvisso olika slags kärlek, men även där kan det ibland vara något komplicerat.


Men vi håller oss till kärleken mellan två vuxna parter, för enkelhetens skull.

Med det menar jag i klartext:

kärlek mellan en man och en kvinna, 

kärlek mellan en man och en man, 

eller kärlek mellan en kvinna och en kvinna.

Så.

Det var ju lätt.

Men resten.....

Jag inser när jag ser bakåt att jag intagit en vårdande roll i förhållandet. Jag har analyserat, varit empatisk och försökt förstå och hjälpa. 

Men det blir ju ingen bra kärleksrelation om man samtidigt upplever att man inte blir tagen på allvar, att man inte blir lyssnad på, att man inte blir respekterad.

Kärlek är väl ändå när man accepterar en annan människa för det den är. Man älskar den personen med brister och förtjänster.

Eller?!

Jag har upplevt att jag måste bevisa något för mina partners.

Jag måste tänka annorlunda, vara annorlunda, göra annorlunda -

än vad jag vill.

Nog för att man måste kompromissa i ett förhållande, men inte så till den milda grad att ens liv och personlighet går helt förlorad.

Då är något fel.


Ja, ju mer jag tänker på det så blir det ändå så.

Kärlek är svårt.


För det innebär att man måste allra först älska sig själv, respektera sig själv, stå upp för sig själv.

Det gjorde inte jag när jag gick in i olika förhållanden....

Nu, när jag snart blir 62 år, har jag äntligen kommit till en slags ro och försoning med mig själv.

Jag kan ärligt säga att jag älskar mig själv, står ut med mig själv och respekterar mig själv.

Tänk om jag visste allt det jag vet idag - då när jag var ung....

Eller att jag då kunde vara så säker i mig själv som jag är idag....

Jaja, nu orkar ni inte läsa längre så jag ska inte babbla på för mycket....  

Kanske pratar mer om detta ämne framöver.


Kärleksblomster

 



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards