S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Pussy Riot!

Av Margita - 28 januari 2014 17:52

Åh härliga filmfestival!

Göteborgs filmfestival pågår ju denna vecka och min vän och jag har som tradition att träffas nån av dagarna.

Det här året valde vi att se 


Pussy versus Putin

 

ja, vad säger man sen....jag är tagen, har så mycket tankar....

 

 

För det första är det skönt att det finns människor som är så modiga att de vågar stå upp mot ett auktoritärt samhälle, där kvinnor uppmanas gå tillbaka till spisen och serva männen, där all annan sexuell  läggning än den heterosexuella är förbjuden och leder till fängelse eller avrättning, där andra tankar eller åsikter, än dem som herr Putin och hans gelikar står för, inte är tillåtna, och skulle man yttra sig kan man räkna med fängelse. 

Vad jag lärde mig idag är att den ryska ortodoxa kyrkan står nära Putin och makten. Det var därför protesten blev så stark från ryska statens sida när Pussy Riot framförde sin nu så berömda "bön" i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. 

 

Efter filmen var det en pratstund med filmarna och det var intressant att höra hur själva inspelningen gick till. Vi gick även till ett seminarium där filmarna också var närvarande och fick då veta ännu mer om hur filmen kom till och även om situtation i Ryssland, som verkar bedrövlig.

I filmen finns ingen berättarröst utan åskådaren följer hela tiden Pussy Riots olika aktioner och vad som sen händer. Vi följer med in i polisbilar, ja, för nästan varje aktion leder till häktet. Vi följer också med och får se vad som händer när de arresteras. Efter incidenten i kyrkan åtalas nämligen 3 av medlemmarna och 2 av dem blev dömda till 2 års fängelse.

 

För vadå kan man undra? Jo, endast för att de på olika strategiska ställen ställt upp sina instrument och sjungit ut sin kritik mot Putin och hans auktoritära gelikar. Kvinnors rättigheter handlar det också om.

 

Det gör ont i mig när jag ser dessa unga människor skrika ut sin vrede. Det enda de önskar är demokrati och att få tänka och skriva helt fritt.

 

Filmarna berättade att de alltid hade två såna där, vad heter det?, där man förvarar sin film....hihi...

När polisen kom gällde det att vara blixtsnabb, gå undan nånstans, helst toan, och föra över filmen till en sån där som jag glömt vad det heter, och sen gömma den, i skon till exempel....

Ja herregud....vi har det så bra i vårt lilla land.

 

Jag känner så för dessa kvinnor.

Så modiga.

 

Jag vill avsluta med två talande bilder.

Den ena uttrycker precis vad som pågår för väldigt många kvinnor i världen idag. De är inte bara fysiskt fängslade i en cell, de är även fängslade i sitt eget land (så uttryckte filmaren sig)

Men ser ni leendet? Hon vet att hon har rätt!

 

Skönt att de inte ger upp - och - vi hejar på!!   

 

 

 
 
En plats i solen

En plats i solen

28 januari 2014 20:53

Det är hemskt att det kan vara så i ett land, de borde inse och ta efter stora delar av världen!

Tack, jag är mkt nöjd med skärpet.

http://enplatsisolen.bloggplatsen.se

 
Ida

Ida

28 januari 2014 21:15

Ja det krävs mycket mod att stå upp för såna saker! Jag hoppas att deras kamp och engagemang kan förändra Ryssland (och andra delar av världen) för det finns så snedvridna tankar om kvinnor och andra saker att man blir förbannad. Ska försöka se filmen också. :)

SV: Tack så mycket! Jag känner mig inte äldre än 20 men kan hålla med om att man känner sig aningen vuxnare nu. Det är väl alla upplevelser som gjort att man vuxit själsligt. :) kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

29 januari 2014 20:49

Vilket inspirerande inlägg! Tack!

http://emmisibirier.bloggagratis.se

Margita

29 januari 2014 21:04

Roligt att du tyckte om det! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards