S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2014

Av Margita - 25 februari 2014 17:50

 Bryr du dig om hur städat andra har det i sina hem när du besöker dem?

 


Nej, jag tycker inte att det är min sak att döma andra hur de har det.

Däremot kan jag tycka att om det är riktigt smutsigt, så kan jag känna mig mindre bekväm.

Nu är ju det relativt vad som är smutsigt...

Men jag menar om man kan se att det är inte städat på rätt länge....


Så på så vis bryr jag ju mig....men jag skulle aldrig bli sur eller prata illa om den personen. Det är verkligen inte min sak. Förresten så är jag inte själv så bra på att städa så jag ska nog inte kasta sten i glashus!  




Av Margita - 24 februari 2014 19:05

Idag var det verkligen en föraning av vad som väntas. Solen sken, fåglarna sjöng och det doftade en anings aning av vår i luften! Så ljuvligt!!


Jag tog en tur till min odling för att kolla läget. Hoppsan, antingen hade det blåst rejält eller också har något varit framme och vält omkull diverse....hmmm....inget borta i alla fall! 

  

Efter tillsynen fortsatte jag min promenad utmed älven. Det är så otroligt vackert där och jag njuter av varje steg jag tar.

 

Tänk om jag hade en liten båt....då skulle jag kunna ro ut till havet...  

 

I en trädgård blommade det - vintergäck och snödroppar!   

 

På kvällen hemmavid färgades himlen vackert rosalila, så svårt att fånga med en mobil....

 

Även Agnes var påverkad av dagens vårkänning. Jag gick ut med henne i sele och oftast vill hon knappt gå utanför entrén, men idag ville hon plötsligt gå runt huset, nosade och sniffade överallt. Försökte fånga några små blåmesar (hon kommer aldrig att lyckas!...det ser jag till!) och fick ett ryck och sprang uppför en trädstam. Så härligt att se! Våren påverkar oss alla, både tvåbenta och fyrbenta! 

Vilken härlig årstid som väntar! 


Av Margita - 24 februari 2014 08:16

 Är du en organiserad person?

 


Njaaa....det vill jag nog inte påstå. Det är något jag kämpat med hela mitt liv och fortsätter att kämpa med. Jag har väldigt svårt för det faktiskt. 

I hela mitt liv har jag försökt få ordning på mina papper till exempel. Jag kan väl säga att jag är på god väg i alla fall, men mycket återstår....  

 

 

Av Margita - 23 februari 2014 18:54

 5 låtar du rekommenderar

 


Jepp, här är 5 låtar som jag tycker du ska lyssna till!


Från min Spotify....












Förlåt, det blev många fler än 5 stycken....men jag klarar inte att hålla mig till bara 5 stycken!!   



Av Margita - 23 februari 2014 10:18

Japp, nu börjar det klia i mina fingrar och jag tittar i kataloger och på nätet på fröer och plantor.

 

Har redan införskaffat mig ett antal fröer från ett av mina favoritföretag, Runåbergs fröer, som faktiskt ligger strax utanför Kungälv. De är välkända inom odlarkretsar. I sitt sortiment har de gamla kulturväxter och har ett tänk som jag gillar. Det handlar om ekologi och kulturarv.



Om du som läser detta är det minsta intresserad av ekologiska fröer och att få vara med att bevara gamla växter, då tycker jag du ska handla från just Runåbergs.

Jag älskar det företaget och köper alltid från dem. 


Men det finns ett företag till som jag ofta köper från och det är också välkänt hos växtfantasterna.

De heter Impecta Fröhandel och har också ett suveränt sortiment med ekologiska fröer och fröer från gamla kulturväxter, som är viktigt att bevara. 


Bägge firmorna säljer också olika tillbehör och för varje år så kommer det nya set med till exempel krukor som man kan ha på fönsterbänken. Jag suktar verkligen efter en sån här men jag har inte plats för den. Attans! Just den här finns hos Impecta.

Odlingsset för fönsterbrädan


Hos Runåbergs köpte jag ett algextrakt för att hjälpa mina stackars växter i den tunga lerjorden...

och här är en del av de fröer jag köpte därifrån. 


Här är de fröer jag köpte från Runåbergs, ja, ni ser rätt, rabarberfrö. Tänkte jag skulle testa det istället för att köpa en färdig planta. De rabarber som fanns på odlingen var sjuka så de har jag kasserat.

 

Så nu kan det få bli vår!! 

 

Hur har du det med fröer och odling? Är du intresserad eller verkar det bara jobbigt?



Av Margita - 22 februari 2014 22:53

Jo, jag vet....hon är inte längre min katt, men i mitt hjärta är hon ju det. Hon är ju trots allt uppfödd av mig och bodde hos mig tills för ett halvår sen eller är det snart ett år redan?! 

Sen såldes hon till Miss Emmis Sibiriska katter i Göteborg, en uppfödarkompis till mig. Så jag följer Caelyn på nära håll! Hon bor hos en fodervärd i Göteborg och i slutet av mars ska hon HCM-scanna sitt hjärta.

Då följer jag med. Ska bli spännande och vi hoppas förstås att hennes hjärta är friskt för då ska hon få gå på date när hon börjar löpa! 


Den här bilden har jag lekt ihop. Det är roligt att leka med bilder. Skulle vilja lära mig mycket mer om det.

 

Av Margita - 22 februari 2014 08:00

 Hiss & Diss - Musik

 


Dissar
:

* när människor spelar hög musik offentligt då man kanske hellre vill lyssna på andra naturliga ljud...

det är min enda diss vad gäller musik....


Hissar:

Musik är livsgläde

Musik ger känslor

Musik är underbart

Musik kan förena


Lill Lindfors tycker att musik ska byggas utav glädje och jag håller med!


Av Margita - 21 februari 2014 20:16



 

Till er andra som var med i tävlingen vill jag säga tack för att ni var med!

Detta var min allra första tävling på min blogg och den har gett mersmak, så häng gärna med, för man vet aldrig när det kommer ännu en tävling här på Sengas Sammelsurium!



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards