S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2014

Av Margita - 21 mars 2014 18:49

Idag var jag inne i centrala Kungälv i ett ärende och bestämde mig för att testa den nyanlagda strandvägen som går utmed Nordre Älv.

Så trevligt det var! Den promenaden kommer jag definitivt att göra fler gånger!


Kan ni ana kyrkan till vänster och Bohus fästning till höger i bilden?

Motorvägsbron, E 6, går här över Nordre Älv  

 

Och vad får jag se och höra där, om inte strandskatan!!!! En av mina älsklingsfåglar! Där satt de med en trut mellan sig!   

       

Bondgården på andra sidan älven ligger på Hisingen, Sveriges fjärde största ö, till ytan. Efter Gotland, Öland och Orust. Den är också den mest befolkade.

 


Sen kom jag fram till min odling som ligger precis vid älven. 



 

Vinbärsbuskarna börjar knoppas!



Likaså Aronian. 



     

Av Margita - 21 mars 2014 18:32

Om 50 år, vad för tekniska prylar tror du finns då?


oj oj, det är ju väldigt svårt att förutse....men kanske att vi alla har ett chip inplanterat från födseln i vår hand?? 


 Länka en teknisk pryl du suktar efter just nu

 

En diskmaskin, jag hatar verkligen att diska och det är lättare att hålla undan med en maskin.


Av Margita - 20 mars 2014 17:20

Har ni sett att det är vårdagjämning idag?

Hurra!


Välkommen kära vår!

Du är såååå välkommen!   


Här är några vårbilder jag älskar: 

 

Bägge gjorda av Elsa Beskow, en konstnär som jag alltid älskat.

Den översta bilden hade min syster och jag som en tavla vid våra sängar när vi växte upp. Så den har präglat mig....på ett positivt sätt! 

 

   


En samtida engelsk konstnär vid namn Cicely Mary Barker gjorde också såna här bilder med blommor och växter som förebild. Jag älskar också hennes alster. De är helt ljuvliga!

 

,         

Av Margita - 19 mars 2014 15:03

 Vad tycker du om att barn så unga som 5 år har egna smartphones / surfplattor?


Hmmm....egna smartphones tycker jag inte att de behöver.

Däremot, om ekonomin tillåter, så tycker jag det är ok att ge dem en surfplatta men att man som förälder inte ger tillgång till internet utan serverar olika pedagogiska program och några spel.


Det tycker jag kan vara viktigt eftersom kunskapen att använda datorn numer är nödvändig så är en 5-åring inte alls för liten för att få använda en sån.

Men - och det är viktigt! - utan internet och superkoll från föräldrarnas sida när väl internet serveras några år senare!!   

Av Margita - 18 mars 2014 19:53


I SVT:s program Godkväll presenterades nu ikväll de 5 mest populära kattraserna i Sverige idag.

Den sibiriska katten har klättrat långt fram och ligger nu på fjärde plats.


Här är listan på de 5 mest populära kattraserna:

  1. Ragdoll
  2. Maine Coon
  3. Norsk Skogkatt
  4. Sibirisk katt
  5. Helig Birma

Det är ju roligt att sibben uppmärksammas, det förtjänar den, vacker som den är!

En del allergiker tål den ju också och det är ett stort plus. 

Tyvärr gäller det inte alla allergiker, det tål att påpekas.


Jag filmade stunden med den sibiriska katten i Godkvälls studio. 

Ägaren heter David Eriksson och andra hälften av ägaren satt hemmavid, Ewa Elisabeth Bertram. De driver katteriet SE* Wiras och

har just nu en superfin kull med sibiriska kattungar. Jag är kär i varenda en i kullen och hade jag haft möjlighet så hade jag köpt en av dem, fast de var ju alla tingade så jag hade ingen chans ändå....  


Här är videon som jag spelade in med min mobil....tänka sig vad man kan göra med tekniken idag!



 



Av Margita - 18 mars 2014 08:57

 Vill du vara bland de första att testa ny teknik när den kommer ut?

 


Nja....det beror på vad det är för sorts manick. 

När mikrovågsugnen kom på 1970-talet så var jag skeptisk ett tag, men sen föll jag ju till föga.

Nu kan jag knappt komma ihåg hur jag klarade mig utan en mikro.....

Fast jag lagar fortfarande inte mat i den, jag värmer bara maten, väldigt behändigt mot förr!


När det gäller modernare teknikprylar som dator och mobil, då vill jag gärna hänga med så gott det går.

Där vill jag helst vara i framkant faktiskt! 



Av Margita - 17 mars 2014 19:45

När jag väl var hemma från begravningen fick jag välkommet besök som varade hela helgen!   

Min kära dotter kom för att få lite mammatid   


Agnes känner igen min dotter, då blir det svårt att välja knä, men det är klart man väljer dotterns när hon ändå är här....

Dottern och jag myste med tacos och Let's dance under fredagskvällen. Så mysigt att för en gångs skull ha sällskap vid TV:n!

På lördan ville vi utnyttja det vackra vädret åtminstone en liten stund så vi åkte ut till Tjuvkil. Det tar ca en kvart med bilen och är närmre än Marstrand. Här är havet, dock ingen utsikt mot öppet vatten men ändå...

Man ser Åstol och Rönnäng härifrån.

Stenar och vatten är det bästa jag vet... 

 

   

 

Här ska jag hoppa i till sommaren tänker jag mig....   

      

Både dottern och jag gick omkring och fotade

   

Bjuder på några små filmer också


 
 
 
 
 


Av Margita - 17 mars 2014 10:48

Det har varit en del sen i torsdags....

Torsdagen var den dag då begravningen hölls för min kusin i Grebbestad.


Även om det inte var helt oväntat att han skulle gå bort så är det ändå en ansträngning och väldigt sorgligt med begravning. 

I vilket fall var den en enkel och fin sådan med mycket fin musik som passade min kusin väldigt bra.


Avslutningsmusik var Solig morgon av Evert Taube. Den låter handlar om Grebbestad och min kusin och vår familj har en relation till Evert Taube. På så vis att han hyrde ett sommarviste hos grannen på Otterön när min mamma var liten. Min morfar blev lite bundis med Evert och de hade high life på Gästis i Grebbestad!   

Evert fick lift av morfar i hans båt. Det är ganska roligt att veta att sången Solig morgon handlar om just Grebbestad och att den blev till på plats. Evert står staty i Grebbestad också. 

 

Tillbaka till begravningen.


Vackert minneshäfte

 

 


Efter akten gick vi omkring på kyrkogården för att hälsa på alla våra släktingar som ligger begravda på olika ställen. Nu har vi inga levande släktingar kvar i Grebbestad. Känns otroligt konstigt!   

 

Här ligger min kära mormor och morfar begravda och min moster som var äldst av den stora syskonskaran.

  


Innan denna dag var jag lite orolig för hur jag skulle klara av den med tanke på min panikångest. Först en resa och sen en begravning, och sen en resa igen.

Det gick över förväntan! Ingen oro alls faktiskt! Så det känns ju jättebra om jag nu ska prata om något positivt ihop med begravningen men det tycker jag att jag kan göra. 

Min kusin finns i mitt hjärta även om han inte finns här längre. Så är det för oss alla.


Jag filmade en bit när vi åkte från kyrkan genom samhället i Grebbestad. Vet inte varför kameran inte fokuserade men ändå....lite av mitt högt älskade Grebbestad!   


 

Min summering fortsätter i nästa inlägg, annars hinner ni tröttna på ett långt inlägg   




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards