S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2014

Av Margita - 12 april 2014 19:19

Det är roligt att min dotter ändå bor relativt nära mig, så att vi kan spendera en halv dag tillsammans i Göteborg.   

Hon bor i Borås och jag i Ytterby.

Borås ligger ca 7 mil från Göteborg och Ytterby 2 mil, men ändå tog det nästan exakt lika lång tid för oss att mötas på Heden i centrala Göteborg. 

Så är det när man tar Grön Express, den kör nämligen en vända över Hisingen....fast det gör inget, det går ganska fort ändå. 


Vi gick runt mest i Haga. Besökte Myrorna och Emmaus och även andra små roliga affärer.

Det är tur att de bevarat några gamla hus i Haga ändå. På 1970-talet var jag med och demonstrerade för att Haga skulle bevaras. De var på väg att riva hela stadsdelen. Galningar! 


Det här är verkligen inte världens bästa bild på Haga men den får duga. Haga är för övrigt Göteborgs äldsta förort brukar man säga, men numer ligger det centralt, nära Järntorget.

 

I den här stadsdelen har jag vandrat mycket må ni tro. Här ett mysigt café av många.

  

Av någon konstig anledning blir jag oftast sentimental när jag går i Göteborg med min dotter. Det är ju min hemstad och när jag var i 20-årsåldern bodde jag här och arbetade i city. Så då måste jag ju tala om för min dotter och visa alla "mina" gamla platser.   

 

Här till exempel, vid början av Avenyn ligger ett gammalt vackert hus. Längst upp vid det vänstra tornet, där har jag arbetat! Det var när jag var anställd på Svensk Sjöfarts Tidning, som den hette då, och jag ansvarade för prenumerationerna. Vilken arbetsplats! Får nog berätta mer om det nån gång! 

 

Körsbärsblom vid Hagakyrkan

 

Det blev ännu ett fynd idag, ännu en klatschig topp från Emmaus.

 

och så blev jag förälskad i ett smycke, men den berättelsen kommer en annan dag!   

 



Av Margita - 12 april 2014 10:09

Det tar sig...men sen vet jag inte hur jag ska göra när jag behöver omplantera....tror inte växterna får vara ifred för Agnes, men jag får väl pröva.


Det som kommer upp nu är koriander och timjan.  

 

Av Margita - 12 april 2014 10:06

 Hiss & Diss - Bloggvärlden

 


Hiss:

roligt att blogga och att få ta del av andra människors tankar och liv


Diss:

tråkigt med personliga påhopp, men det existerar ju i verkliga livet också 

Av Margita - 11 april 2014 09:19

Länka en blogg som är olik din men som du gillar

 

Den här bloggen är så vacker och jag njuter varje gång jag är därinne!


Varsågoda, kika in här vettja!


Av Margita - 10 april 2014 18:31

Idag var det dags för loppis igen!

Följde med mina föräldrar eftersom de ändå skulle dit och jag satt här hemma och tragglade med min kattmatte.....  ....fundera på den ni!   


Men först åt vi middag på ett bra ställe i Kungälv.

God mat, trevlig personal och rent och fint.


Åt inte upp allt på tallriken...förlåt...men det var så MYCKET

 

Idag var en bra dag på loppis.

Fick tag på ett fint gammalt avlastningsbord, men det är kvar på loppisen. De ska limma fast ett löst ben, sen kan jag hämta hem det och då ska ni få se en bild på detta fantastiska bord.


Sen hittade jag ett helt ok parasoll till min odling! Hurra! Den ska ni också få se när den är på plats.


Och så hittade jag lite nya tallrikar. Har letat eftersom mina gamla börjar gå sönder.

Det blev 5 st av "Katarina" från Rörstrands.

De är tillverkade nån gång på 1960-talet har jag googlat mig fram till.


Pris: 30 kr för 5 tallrikar....suddig bild!   

 


40 kronor styck för en härlig kofta och en klatschig sommartunika! Ha! Fynd!

   

Med andra ord, en lyckad dag på loppis! 




Av Margita - 10 april 2014 17:20

 Om du fick ändra en sak med bloggvärlden, vad skulle det vara?

 


Jaha ja....vad skulle det vara? Svår fråga.

Jag kan faktiskt inte svara på den!   

Av Margita - 9 april 2014 16:17

Genetik intresserar mig och när jag nu håller på med min sista mattefråga i kattkursen så blev jag plötsligt osäker på vad en kromosom egentligen är....  


Så jag började googla....

och jösses, vad jag fastnade på olika sidor!


Här är en hemsida från University of Utah i USA.

Jag satt klistrad vid videon om "What are the chances?" 

Klicka er fram på hemsidan, jag får inte kopiera nämligen.   

 

 

Av Margita - 9 april 2014 14:54

 Har du skaffat någon ny vänskap tack vare att du bloggar?

 


Jajemensan!!

När jag skaffade min första sibiriska katt hittade jag denna blogg.


Jag började kommentera hennes inlägg och sen träffades vi på en kattutställning.

Nu är vi både vänner och uppfödarkollegor!


Sen har jag några bloggvänner som jag ser som mina vänner men vi har inte träffats irl, än!   


 

Ovanstående bild hittade jag här!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards