S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2014

Av Margita - 14 juni 2014 21:00

Oh baby, detta är ju fantastiskt! 


Om någon hade sagt till mig för ca 30 år sen att jag skulle kunna se mitt banksaldo genom att skaka en liten apparat som ryms i handen, ja då hade jag faktiskt undrat om den personen verkligen var nykter.


Tekniken går så fort fram så det är rent makalöst.

Men tänk bara....på 80-talet var mobilerna stora som elefanter, hmmm...ja men nästan...

Titta här, en bild från 1981 

 

Att man sen skulle kunna göra överföringar och betala räkningar plus mycket annat via mobilen, det överträffar ju de flesta tankar om vad människan kan hitta på.

Alltså, jag lovar, att mobilen skulle få en sån betydelse, det var det ingen som hade den blekaste aning om. Detsamma gäller förresten internet. Det trodde man i början bara var en liten fluga som alls inte skulle bli populär.....  

ooops, så fel man kan tänka och så annorlunda det kan bli.

Vi lever verkligen i en helt annan värld idag än för bara 30 år sen.

På gott och på ont.


Detta är ett sponsrat inlägg



Av Margita - 14 juni 2014 10:15

Att gå på olika loppisar är något av det roligaste jag vet. Det fungerar för mig ungeför som att gå omkring i en handelsträdgård - jag kan vara där hur länge som helst, en hel dag bara jag får mat och vatten nån gång under dan   


Här i Kungälvsområdet finns det gott om olika loppis eller second hand affärer. 

Under den tiden jag bott här har jag redan gjort många fina fynd.


Nu har jag fått iordning en hörna som jag länge längtat efter. Det blev en liten "minneshörna" med gamla fotografier från min mammas släkt. Jag har länge funderat hur jag ska ha fotona uppe på väggen så man kan njuta av dem varje dag och så föll det på plats när jag hittade det här bordet.


 

Här är de foton som jag länge velat ha upp på väggen. 

Min mormor och morfars bröllopsfoto, min moster med någon i barnvagn som vi inte vet vem det är och en del av min mammas syskonskara innan hon själv föddes. Sen är det ett foto på min mormor och hennes syster plus andra kvinnor som är fotade i något sammanhang som vi heller inte vet vad det kan vara.

Jag älskar såna här gamla bilder! 

  

Så här blev helheten. Jag är nöjd! 

Lampan är ett arv från min moster.

 



Av Margita - 13 juni 2014 08:56

Sitter här vid datorn och försöker få ihop ett inlägg men hjärnan fungerar inte.

Det är säkert min medicinering som gör att jag blir så trög.

Jag tar ju en 10-dagars penicillinkur mot fästingbett och det är väl klart att man påverkas av både bettet och kuren kan jag tänka.


Igår var jag en sväng till odlingen och när jag kom hem sov jag 2 timmar! Brukar aldrig hända annars! 


Jaja, märket efter fästingbettet börjar i alla fall blekna och det är väl tecken på att medicineringen fungerar.


Uuuujaa, fästingar är verkligen inte att leka med. Usch, har de verkligen ett existensberättigande?!?!   

Av Margita - 12 juni 2014 20:50

Vad tycker du om att idrottsmänniskor tjänar mycket mer pengar än människor som jobbar med att rädda liv?

 

Jag tycker det är alldeles för mycket pengar i omlopp inom idrotten. 

Det är ju trots allt "bara" en sport, och tanken att man ska kunna tjäna så mycket pengar som  man kan inom en del sporter är omoraliskt tycker jag.

De pengarna skulle kunna gå till så mycket annat.


 

 Om du fick säga något till en idrottsman / kvinna - vad skulle du säga och till vem?


Har absolut ingen aning....tråkigt svar kanske....  

Av Margita - 11 juni 2014 19:51

Det växer så det knakar - i alla fall ogräset!

På min odlingslott alltså   


Men det är ju faktiskt bra att det växer överhuvudtaget. Bara det inte vore så mycket fräken eller rävsvans som den kallas i folkmun. Den är helt omöjlig att få bort. Det enda vore väl uttröttning då....

Men kolla här vilka rotsystem den har   

 

Den steckade linjen är jordytan. Vilket rotsystem!! 


Fast man kan ju använda fräken till te....


Annars tycker jag nog att jag börjar få en aning om hur jag vill att min lott ska se ut så småningom.

Ett litet kryddland är påbörjat men det är ingen fason på det än. 

Plantor huller om buller, men de trivs!


Oreganon till vänster har blivit stor som en liten buske. Månadssmultronen har tagit sig och ser man på, även vit salvia kommer tillbaka! 

  

Bakom detta ej färdiga kryddland tänker jag ha hallon som samtidigt blir en avgränsning till grannarna.


Här ser man japansk malört, stenkyndel, näva och oregano uppifrån. Nävan har tagit sig nu och den är jättesöt, men har inte fått några bra bilder på den. 

  

Det blir mycket sidoprojekt när man odlar och det gillar jag, nej, jag älskar det!

Som till exempel samla stenar. 

Jag vill ha stora stenar i kryddlandet.


I ena pallkragen har jag sått persilja, morötter och piplök. Det kommer rätt så bra.

 





Av Margita - 10 juni 2014 16:06

 Håller du på med någon sport?



Nej, ingen...har heller aldrig gjort. 

Om man inte räknar cykling som sport...eller att gå på gym och dansa.

 

Eller - det kanske räknas som sport att städa!?

 

Av Margita - 10 juni 2014 15:16

Men detta hade jag inte räknat med!   


Häromdan började det klia i ena sidan av ryggen. När jag tittade neråt, vilket inte alltid är det lättaste om man har stor byst   , nåja, så farligt är det inte, men det låter roligare om jag skriver så här,  vad ser jag inte om ett stort rött märke med en röd prick mitt i.


Först fick jag tanke om bältros. Antagligen för att grannarna här pratat om det. Men när jag googlade på det så stämde det inte med mina symptom.

Min granne var däremot sträng mot mig (TACK!) och sa att jag genast skulle gå till vårdcentralen för det kan vara ett fästingbett.


Mycket riktigt, det är det och eftersom det är större än 5 cm i diameter så går jag nu på en 10-dagars penicillinkur för att häva borreliainfektionen.


Jag hoppas jag kommit i tid så infektionen inte har hunnit sprida sig, men det tror jag nog, att jag kom i tid alltså! I alla fall sa läkaren det att jag kom i ett tidigt skede.


Så då har jag alltså åkt på den dumma infektionen. TBE är jag vaccinerad mot så den är jag inte rädd för.

Genom åren har jag haft mängder med fästingar på mig, både stora och små, men detta är första gången jag råkar ut för en infektion.


Det ska ju också sägas att det är inte 100% säkert att det är en infektion. Det kan vara huden som är extra känslig och ger ett stort utslag, men eftersom märket var över 5 cm så ges alltid penicillinkur för säkerhets skull.


Hade tänkt krydda detta inlägg med en bild av en fästing men jag tycker de är så....ja, inte söta precis så det blir en annan vackrare bild!   


 

Av Margita - 9 juni 2014 23:12

   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards