S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 6 september 2014

Berta Levina Karlsson

Av Margita - 6 september 2014 20:44

Berta, det var min mormor det.

Hon föddes den 12 juli 1884.


Fina mormor. Jag älskade henne över allt annat.

Hon var så snäll och mild, kanske hon var för snäll ibland.


Hon berättade gärna om sin barndom för min syster och mig och det var det bästa vi visste.

Det var spännande berättelser om när hon råkade slå sönder en fönsterruta och fick dask av sin pappa för första och enda gången. Mormors pappa trodde att han måste slå henne för att uppfostra henne väl, men han tyckte inte om det. Mormor kommer ihåg att han grät samtidigt som han slog. 


Mormor lämnade denna värld för länge sen nu. Det var på 1970-talet och jag var sisådär 28 år.

Det var sorgligt att ta farväl av henne.

Men hon finns i mitt hjärta och det har hänt att jag känt nån slags kontakt med henne.


Mormor födde 9 barn tror jag det var, men två dog i tidig ålder. Min mamma var yngst av hela barnaskaran. 


En tid på 1930-talet hade hon café och övernattning i hemmet i Grebbestad. Morfar var över i Amerika för att pröva lyckan, så hon var tvungen att hitta ett sätt att klara livsuppehället.

Tyvärr kom morfar Vilhelm tillbaka hem med ett utvecklat alkoholberoende. Dessutom blev han våldsam när han var onykter. 

Det betydde en otrygg miljö för min mamma att växa upp i, och för mormor var det ingen dans på rosor precis. 

Men konstigt nog var hon så kär i min morfar. Kanske för att han var så snäll när han var nykter. Alkoholen gjorde honom förändrad. 

Hemskt.


Nu blev detta ett långt inlägg märker jag. Jag ville egentligen bara visa upp min fina mormor som älskade att bada. Och det var ovanligt ska ni veta på den tiden. Hon var ju gift med en fiskare och då ska det inte badas, det är bara för sommargäster.   

Men min mormor struntade i det. Hon älskade att bada.


Här är hon vid "vår" badplats Manholmen strax utanför Grebbestad.

   Året var 1965.   

 

Och här är en bild på mormor och morfar som jag minns dem. Mormor med badrocken och morfar vid rodret i båten, på väg ut till Manholmen. Morfar för att fiska och mormor och vi för att bada. 

Jag satt också med en badrock på mig och njöt av åkturen på havet. 

Sockerkringlorna från bageriet fanns med!   

 


Vad jag önskar att min mormor fått träffa mina barn och att mina barn fått lära känna henne! 




 
 
Vivi

Vivi

8 september 2014 11:38

Vilket fint inlägg och fina bilder <3

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards