S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under december 2014

Av Margita - 18 december 2014 08:30


Lucka 18

Det var ett tag sen....


Av Margita - 17 december 2014 16:14

Idag testade jag för första gången ett pass Bodybalance på gymmet.

Jag blev inte besviken, ja, det skulle vara i så fall att mina magmuskler är ganska så svaga...  

men då får jag bygga upp dem helt enkelt!

 

Bodybalance är nästan som ett yogapass fast lite annorlunda.

Så här beskriver gymmet själva vad Bodybalance är:

 

BODYBALANCE® är en underbar mix av Yoga, Tai Chi och Pilates där du blir smidigare, starkare och lugnare. Med fokus på andning, och koncentration stretchar du kroppen och tränar styrka i olika yoga och pilatespositioner till härlig musik. Du får både träning och ett inre fokus som ger dig balans och harmoni i kroppen. BODYBALANCE® innehåller yogabaserade övningar och du behöver ingen erfarenhet av yoga för att kunna delta och få resultat av träningen.

 

 

Nu har jag två olika pass som jag gillar att gå på. Så härligt!! 


 

Av Margita - 17 december 2014 08:00

Lucka 17


  


Av Margita - 16 december 2014 17:42

Detta är ett sponsrat inlägg.

 

Jag åker en hel del buss och tyvärr ser jag ibland hur bussföraren beter sig fullständigt livsfarligt.

Hen pratar och surfar i mobiltelefonen. Nån gång har det hänt att bussen nära nog kört i diket för att hen har blicken riktad ner mot mobilen.

Jag sitter på helspänn och är redo att "gå till attack". Pågår det en stund säger jag till och slutar de inte efter det så ringer jag till Västtrafik (eller det bolag det gäller) och anmäler chauffören.


Det är ju helt vanvettigt att bete sig på det sättet. Jag är mest förvånad hur man med gott samvete kan sitta och äventyra människors liv genom att surfa??!?!   


Nej, stopp och belägg! Detta kan vi inte tillåta!  

Livsfarligt beteende!

 

 

Det är ju tyvärr inte bara yrkesfolk som beter sig urbota dumt. Måste man prata i mobilen så kan man väl åtminstone ha handsfree. Men jag tycker nog att mobilen ska få ligga utom räckhåll när man kör bil. Om någon har glömt det så är det faktiskt så att när man kör bil så behöver man vara 100% närvarande! Annars finns risk att man råkar ut för något som kan ändra ens liv för alltid och det till det sämre. Man kan faktiskt köra ihäl sig, eller ännu värre, köra ihjäl någon annan.


Efter att man haft körkort och kört ett antal år så finns faran att man vaggas in i ett beteende som utmärks av att man tror att man kan och vet precis hur man ska reagera. Men tro mig, det vet och kan man inte! Så är det bara.


Så snälla, var försiktiga i trafiken, och framför allt, lägg undan mobilen!! Stäng av den! 

Fokusera bara på en enda sak: att köra bilen! 


Av Margita - 16 december 2014 08:00

Lucka 16


Inte alltid lätt att vara programledare....


Av Margita - 15 december 2014 16:43

Nu när vi är mitt uppe i en tid då det bjuds och äts på diverse godheter, så tänkte jag tipsa om det som jag bjöd mina föräldrar på i lördags.


Till grönskålssoppan serverade jag hemmagjorda crostinis och de blev jättegoda.

Nåja, brödet var köpt, är du glad i att baka så bakar du en vanlig baguette först, gärna en med surdeg.


ÄDELOSTKRÄM MED APRIKOS OCH VALNÖT     12 st

En härlig kombination av fruktig sötma och smakrik ost, perfekt till drinken eller glöggen!


Ingredienser:


12 skivor baguette, ca 1 cm tjocka

1 msk Smör-& rapsolja 


100 g ädelost

1 dl crème fraiche

10 st torkade aprikoser

10 st valnötter

 

 


Sätt ugnen på grill 250 grader. Lägg brödskivorna på en plåt med bakplåtspapper och ringla över smör och rapsolja. 

Grilla brödskivorna i övre delen av ugnen tills de är gyllenbruna, ca 5 minuter.


Mosa osten med en gaffel och blanda med crème fraiche. Skär aprikoserna i bitar och hacka nötterna grovt. Fördela krämen på crostinin och dekorera med valnötter och aprikoser.

 


Receptet har jag hittat i nån tidning nånstans, kommer inte ihåg i vilken.

 

 

 

Då går vi över till saffranspajen. God med lite annorlunda smak. 

 

SAFFRANSPAJ MED NÖTTER

ca 6 portioner enligt boken, men den räcker definitivt till fler!

 

En krämig paj, som passar utmärkt i juletid när man både har saffran och nötter hemma.

 

Gör först pajdegen:

 

3-3½ dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver, ½ dl strösocker, 150 g smör och 1 ägg.

 

Blanda och låt degen vila i kylskåp ca 30 minuter.

Tryck sedan ut degen i en pajform. Nagga botten och förgrädda i mitten av ugnen ca 10-12 minuter i 225 grader.

Sänk sen värmen till 175 grader.

 

Ingredienser till fyllningen:

3 ägg

1½ dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1 burk kesella, 250 gr

2 dl matlagningsgrädde

1 kuvert saffran, 0,5 g

100 g grovt hackade hasselnötter

 

Tillbehör:

fruktsallad eller tinade djupfrysta bär som hallon, björnbär eller jordgubbar.

 

Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Rör i kesella, grädde, saffran och nötter. Häll smeten i pajskalet.

Grädda pajen i nedre delen av ugnen 35-40 minuter eller tills äggsmeten stelnat.

Min var inne drygt 50 minuter, men det där beror ju på ugnarna.

 

Låt pajen svalna och servera med något av tillbehören.

Jag valde egenplockade skogshallen. Mums!

 

 

 

 Receptet är hämtat ur boken "100 läckra pajer" av Barbro Lönnegren

 

Av Margita - 15 december 2014 08:00

Lucka 15


Inte alltid lätt att vara programledare....


Av Margita - 14 december 2014 18:17

På självaste Luciadan hade jag ju mina föräldrar över på middag. 

Det blev en jättetrevlig eftermiddag och kväll. Inte oväntat blev det canasta, ett kortspel för dig som inte vet   , och kvällen blev lång, vilket är sååå roligt.

Roligt för att mamma ju fick en stroke i början av oktober och har sen dess varit väldigt trött och inte orkat så mycket men nu märker vi ju att orken kommer tillbaka mer och mer.

För ett tag sen skulle hon inte ha orkat att först äta middag, efterrätt, dricka kaffe och sen spela en hel omgång med canasta. Men det gjorde hon alltså igår! Härligt!


Så här klär jag upp mig varje Luciadag....kanske det är en "skada" från mitt yrkesliv - är ju förskollärare och runt Lucia hade i alla fall jag och många kollegor med mig klätt upp som tärnor. 

Jag tycker det är roligt.

 


Eftermiddagen inleddes med lite glögg.

 

Jag bjöd på en grönkålssoppa som blev jättegod   med härliga hemmagjorda crostinis till.

 

Ni får recept sen i ett annat inlägg!   


Här sitter vi bänkade vid mitt julpyntade bord och ska precis inta efterrätten. 

  

Saffranspaj med nötter och med egenplockade skogshallon till. Lade även några hallon på toppen av pajen för att piffa till den lite.

Smaken var annorlunda men den var god. Har inte bestämt mig än om den var jättegod, vi får se, jag har halva pajen kvar...får väl bjuda några! Varsågoda och kom!   

 

Hoppas din Lucia också var bra! 






VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards