S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2015

Av Margita - 16 juni 2015 21:10

Funderar lite på om jag snart ska stänga bloggen en stund över sommaren. 

Nån vecka eller så.


Inspirationen är inte på topp att sitta vid datorn när solen skiner ute. Blir det regn, ja då kan jag sitta här, men som sagt, annars blir det inte mycket datortid.


Har fullt fokus på balkongodling och odlingslotten vid älven. 

Plus att jag försöker få till nåt gympapass då och då men det ligger också nere så fort solen skiner.


Men det är ju ett urbota tråkigt inlägg att läsa det här....


Får pigga upp det med nåt.


Den här kanske....

Får se hur det blir med sommarstängningen.

Fridens!


Av Margita - 14 juni 2015 20:06

Har jag berättat att jag drabbats av hälseneinflammation?

Inte så jätteallvarligt men häromdan kom jag i alla fall iväg till fysioterapeuten (så heter det visst idag istället för sjukgymnast) och då visade det sig att jag även har begynnande hälsporre. 

 

Då blev jag lite rädd för det känns som mycket värre symptom.

Svårare att få bukt med har jag fått för mig men jag kanske har fel.


I vilket fall tänker jag INTE sluta med zumban och både läkare och fysioterapeuten har gett klartecken till att jag kan fortsätta. Inte sluta vara aktiv för att man har ont nånstans!

Nej, i stället har jag fått en massa övningar som jag gör varje dag.


Det handlar om att sträcka ut senan som går från foten och ända upp i lårbenet. Så kallade excentriska tåhävningar är det fråga om. 15 x 3 2 gånger om dagen, med sträckt ben och med böjt ben.


Om du klickar på bilden nedan så kommer du till sidan där du kan läsa mer om vad hälseneinflammation innebär och vad du kan göra åt det.

 


För min begynnande hälsporre har jag många fler övningar som också ska göras 2 ggr om dan.

Bland annat den här övningen som är skitsvår.

Pröva får ni se!

 

Du ska med hjälp av enbart tårna dra till dig handduken så du får in hela handduken under foten och sen skicka tillbaka den till ursprungsläget.


Men de svåraste övningarna jag fått är att knipa om en handduk som jag håller mellan stortån och nästa tå (vad nu den heter?!) och en övning där jag ska sätta ner tårna, EN OCH EN, i golvet. Det där sista kan jag bara inte!! Men jag ger inte upp, en dag SKA jag kunna det!


Styrketräningen, rodd och zumban kommer jag att fortsätta med om jag så får jätteont på kuppen men det kommer jag inte att ha om jag gör dessa övningar och stärker upp foten!  


Så nu är det bara för mig att göra mitt sista pass för idag.


Hoppas ni har det bra därute och att ni inte är lika trötta som jag som tittat på prinsbröllopet   

Av Margita - 10 juni 2015 20:00

Just nu är min kära dotter på väg till New York tillsammans med sin sambo.

De ska bara vara där till på måndag.

Men ändå.

 

Vilken förändring det har blivit sen jag var ung.

Då var det ganska stort att ta sig till USA. 

 

Men nu...nästgårds nästan   

 

I vilket fall så är jag lite nördig när det kommer till flygplan. Kanske för att jag är halvt skrämd till vettet över tanken på att sväva långt långt över jorden, samtidigt som det fascinerar mig nåt oerhört.

Att en så tung maskin kan lyfta och sen sväva över marken och ta oss så långt bort, det är lite mer än jag fattar egentligen.

 

Så vad gör jag när mina kära flyger iväg så där?

Jo, jag sitter vid datorn och kollar så att piloterna sköter sig och hanterar planet som de ska.   

Det finns en bra sida där jag kan följa planet i realtid!

Eller det finns flera sidor faktiskt.

Är det inte fantastiskt?

 

De sidor jag brukar besöka är:

flightview.com  och

flightradar24.com


På sidan flightradar24 kan man följa planet från start och en bit ut över Atlanten men sen slocknar det och återuppstår när planet kommit över amerikansk mark. Då går det att följa planet i realtid igen.

Då brukar jag vara med och så följer jag samtidgt ankomster på flygplatsen där de landar.

Haha....visst är jag lite galen?!   


Här kan man se planet när det startat från London och precis har passerat över Irland.

Planet är rödmarkerat.

   


Sen får man också information om var planet befinner sig, hastighet, meter över marken osv.

 

Ibland så kan jag tycka att det är lite märkligt att vi kan få följa plan så här noga. Likaså Google Maps där man kan se var folk bor, nästan rätt in i köksfönstret.

En liten tanke bara...men jag tycker ju att det är löjligt roligt. Jag som är nyfiken och har kontrollbehov måste ju få veta hur det ser ut och hur det fungerar!  


Hoppas de får det bra i New York. Önskar jag kunde släppa min ängslan inför att flyga...


Är du rädd för att flyga? 

 

 


Av Margita - 7 juni 2015 11:46

Tänk att några målade träbitar kan betyda så mycket!


När jag var runt 6 år på 1950-talet så hade vi ett pussel som jag var fascinerad av.

Jag lade det ofta och förlorade mig själv i denna fantasivärld av växter och djur.


Detta pussel har faktiskt följt mig in till denna dag. Det ligger här hemma men tyvärr fattas en bit.

En bit är också övermålad med krita, om det var jag, min syster eller kanske rentav någon av mina egna barn som ville försköna? Det kommer jag inte ihåg.


Men faktum är att detta pussel roat mig, min syster och mina båda barn.


Fortfarande när jag tittar på det så dras jag in i fantasivärlden.

Underbart!


   


Av Margita - 6 juni 2015 22:33

I eftermiddags när det regnat klart tittade solen fram och det blev varmare.

Jag passade på att ordna lite på balkongen.


Där står fortfarande en hel massa plantor som ska iväg till odlingen, men de åker nog snart iväg.


Jag försöker få min balkong till en grönskande oas. Vill kunna öppna dörren och få tillgång till vackra färger och former hemmavid. Och när värmen kommer vill jag kunna sitta omsvärmad av grönt.


För att få en sån balkong satsar jag på buskar och perenner. Gärna vintergröna sådana för jag vill att det även på vintern ska se inbjudande ut.



I ena änden har jag en trogen dvärgsyrén "Palibin". Den blommar snart och doftar ljuvligt. En helt underbar liten buske! Och lättskött! Sånt gillar jag!

 

Bredvid den har jag ställt en buxbom, eller förresten så är det faktiskt två plantor som får växa i samma kruka tills jag kan skaffa fler krukor.


Längst in i hörnet, vid syrénen och buxbomen har jag en kruka med kaprifol. Tanken är att den ska växa upp på balkongräcket och vidare uppåt. Men det går sakta tycker jag. Kanske för att den har två murgrönor som sällskap. Det är trångt på min balkong så växterna får banne mig anpassa sig.   

  

Utmed långväggen inne på balkongen brukar jag ha tomatbuskar. Det är roligt att ha varje sommar. Finns det nåt ljuvligare än att sätta tänderna i en solvarm tomat? 

Tomaterna samsas med en stor kruka med rönnsumak som är försvinnade liten (sumaken alltså) och jag är osäker på om den tänker växa till sig eller om den är förskräckt över läget.   Den får i alla fall samsas med lite sommarblommor nu. Antingen den gillar det eller inte.

I år är det sommarastrar och murgrönsviol. 

 


och där!....där är den lilla rönnsumaken.

 

Intill tomaterna står benved som jag inte kunde ha på odlingen för rådjuren älskade denna buske! Men det var ju bara bra. Den är vintergrön och väldigt vacker tycker jag.

Här står den och väntar på att bli planterad i kruka vilket den är nu.

 


I nästa kruka står just nu en Silverastilbe och en höstanemon tillsammans men det är högst tillfälligt. De vill nog egentligen ha varsin kruka skulle jag tro. Men nu får det vara så här ett tag.


I nästa hörn står en italiensk klematis "Rubra" och intill en annan klematis som jag fick av min vän Kristina. Tack! Den har ännu inte fått någon kruka men vid nästa löning åker jag och inhandlar en bra så att plantan blir glad. 

  

I denna ände av balkongen har jag ställt ett litet bord som tjänar som ett smycke. Här har jag en liten vattensamling med snäckor och en större sten, en kruka med vintergröna enar som under jultiden får tjäna som ljusutsmyckning. 


Här får också lite sommarblommor plats.

   

Så ser det ut just nu på min balkong.

Jag trivs på den och sitter gärna här tills solen försvinner sent på kvällen under sommaren.  

 

Grönsaksodling på balkongen har jag i år skippat. Förra året blev det så mycket ohyra så det var inte roligt. Men en chiliplanta ska i alla fall ut senare. 




 

Av Margita - 5 juni 2015 21:08

Äntligen har jag kommit iväg till odlingen.

Lite vind och sol och värme.

Fantastiskt! 

Inte en dag för tidigt!   


Jag hann göra en hel del faktiskt.


Rensade bort åkerfräken....man kan nästan tro att jag odlar den, men nej...


Fick ner mina förgrodda plantor av svartkål, spetskål och rödkål.


Planterade tagetes mellan kålen och satte sen en fiberduk över hela härligheten. 


Rensade mina två pallkragar.....åkerfräken.....  

och satte sen ner min squash och mer tagetes.


Sådde också en rad med vaxbönor.


Gick sen till "dammen"....nåja, det är en liten balja med vatten i, men det är roligt att kalla den för dammen. Gjorde färdigt där, klippte av markduken och rensade sen runt kanten på dammen.

Planterade 3 smultron och lite mer tagetes.


Kryddlandet utökades med en blåsalvia.


Några plantor Rosenstav fick också en plats.


Ungefär det gjorde jag idag och nu är jag så där skönt trött.

Det var en ljuvlig dag.

Jag mår så bra av att få jobba med jorden!   


Nedan är en bild från 2013 och det är inte min lott men från området.

 



Av Margita - 4 juni 2015 20:14

Min Samsung Galaxy S III har strulat en längre tid men nu har den gjort sitt.

Jag kan knappt använda den, eftersom batteriet laddar ur så gott som direkt.

Så kan jag ju inte ha det.


Först tänkte jag skaffa nytt batteri till den, men så kom jag på den briljanta idén att kontakta Tele2 där jag har valt att ha mitt abonnemang. 

Och voilá!

Det var ju bra att jag gjorde det.


Det visade sig att jag fick ihop ett bra paket med utökad surftid för både mobil och dator och dessutom fick jag 20% på allt eftersom jag är 60 plus!

Vad glad jag blev!


Hoppas nu att telefonen är bra.

Det är en Samsung Galaxy A3

 


Av Margita - 3 juni 2015 20:44

Jag satt och log stort och kände glädje när jag tittade på denna video!

Helt underbar!   


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards