S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2015

Av Margita - 26 juni 2015 09:56

Du vet väl att du har världens bästa gödselmedel inpå knuten?

 

Dvs om du bor så du har en gräsmatta och den klipps. 

 

Då är det bara att samla in så mycket nyklippt gräs du kan med och sen göda dina odlingar med, om du har några vill säga.   

 

Utanför hyreshuset där jag bor är det stora gräsmattor och när de klipps blir det mycket att plocka för mig utan att det märks. 

 

Häromdan fyllde jag en plastpåse.

 

Sen fick mina plantor på balkongen sina givor. Tomaterna älskar det!

 

 

Även de andra växterna fick sin beskärda del.

 

 

Så vad är det då som är så bra med gräsklipp?

 

Här citerar jag en text som Weibulls har på sin hemsida.

     

"Färskt gräsklipp ersätter både grundgödsling och övergödsling av ditt grönsaksland. Lägg på cirka fem centimeter gräsklipp på jorden när grönsakerna kommit upp en bit så att du kan bädda klippet runt om dem. När gräset förmultnar släpper det ifrån sig kväve och näring till jorden. "


Perfekt!!

Dessutom - man behöver inte vattna lika mycket eftersom fukten bevaras under grästäcket. 

Av Margita - 24 juni 2015 18:07

...kan ibland påminna rätt mycket om att ha småbarn!   


  • när de gnäller och du inte förstår alls vad de vill
  • när du inte får lov att vara ifred på toaletten
  • när du inte får använda datorn ifred
  • när du får dåligt samvete för att du varit hemifrån för länge
  • när de vill ha närhet och du helst vill försvinna långt bort
  • när det ligger päls (smulor) överallt
  • när mattorna inte får ligga rakt utan i några slags konstiga krumbukter
  • när paketen är roligare än själva innehållet

osv osv osv 

Ni kan säkert komma på nåt som jag glömt.


OCH!!


den kärlek man ger och får tillbaka är precis densamma!   

 

Av Margita - 21 juni 2015 20:35

Av Margita - 21 juni 2015 20:28

Via Facebook hittade jag denna video.

Visst är han urgullig!   


Av Margita - 21 juni 2015 09:15

Är ni sugna på att kika på bilder från New York så kan ni göra det


HÄR 

HÄR

HÄR 

och

HÄR 


Det är min dotter som varit över några dagar.


Av Margita - 19 juni 2015 08:15

Stort grattis till min Blossomkull (sibirisk katt) som föddes idag för 4 år sen!

Hoppas ni har det bra och vad jag vet så mår ni alla just bra, till och med väldigt bra skulle jag säga!

Pussar från gammelmatte!   



Av Margita - 17 juni 2015 18:30

Nedan är en text jag skrev till Kungälvs trädgårdsförenings lilla tidning "Fläderbladet". Men det fick  inte plats mer än några små rader. Jag kommer att länka detta inlägg till föreningen via Facebook och hoppas samtidigt att ni andra, som inte är medlemmar, kan tycka att detta är intressant.


"Under våren har en grupp inom Kungälvs trädgårdsförening samarbetat med Kungälvs kommun för att designa två insektsrabatter som ingår i utställningen: Fjärilar, bin och andra flygfän i Bäckparken i Kungälv. Utställningen är ett samarbete mellan Kungälvs trädgårdsförening, Strandskolan, Länsstyrelsen och kommunen.



Intill rabatterna står en färgsprakande installation i form av fågelholkar som målats i glada färger av elever från Strandskolan.


Det har varit en intressant och givande resa med planering av dessa rabatter, som vi valt att kalla den blå och den rosa rabatten. Vi började med att ta reda på vilka växter som besöks av olika insekter och utifrån det valde vi sen ut några som förhoppningsvis bildar både livgivande och vackra rabatter.


Rabatterna är tänkta att fungera som insekternas restaurang men säkert är att de också glädjer ett mänskligt öga och att sköna dofter kommer att spridas från till exempel blomstertobaken.


Vi ville skoja till det lite också. Så i ena rabatten står nu en stol där luktärter får växa fritt. I den andra har vi ställt en byrå där krasse växer ur lådorna.


Den 27 maj planterade vi ut alla växter varav en del är framodlade i växthuset av våra växthusgrupper. Samma dag var det också invigning där Anntin Hamberg från Kungälvs kommun presenterade rabatterna och den installation med fågelholkar som kommunen gjort tillsammans med Strandskolans elever.


Tänket från kommunen har varit att ge olika insekter möjlighet till boende, skydd och mat. Även fåglarna får sin mat serverad i form av insekter på nära håll. Ekologi och biologisk mångfald.


Resultatet har blivit mycket bra tycker vi inblandade och vi hoppas givetvis att Kungälvsborna också kommer att uppskatta detta.


Att ha en informationstavla på platsen med förklaring och information om olika insekters behov skulle vara toppen tycker några av oss.


Plus att det också informeras om att många insekter är på väg att dö ut och att det är av stor vikt att vi gör allt för att hjälpa dessa att överleva. Det handlar om den biologiska mångfalden som är otroligt viktig.


På kungälvs kommuns hemsida kan du se en video från invigningen och för er som är intresserade så finns Kungälvs trädgårdsförening på Facebook."

 

Lite bilder från arbetsdagen. Vi var duktiga på att arbeta tillsammans och det gick ganska fort att få till de två rabatterna. 

         


Fågelholkarna

  Dan efter vi planterat föll det regn och det var ju bra. Mindre bra var att det blåste så växtligheten fick verkligen bekänna färg.

 

Så här såg rabatterna ut när jag besökte platsen den 10 juni.

   

   

 

När jag var där var det många med mig som passade på att sitta ner här i det sköna vädret. 

 

Hoppas nu insekterna också hittar hit! 


För er som är intresserade -

här är listan på de växter vi planterat:


Rabatterna är i två rundlar, den rosa och den blå rabatten.


DEN BLÅ RABATTEN

 

Klöver och Gullvivor runt hela rabatten

Syrénbuddleja "Lilac Moon"

Solbrud "Double Trouble"

Jätteverbena

Vit Blomstertobak

Höstflox "Blue Paradise"

Blodnäva "Shooting Star"

Isop

Kärleksört "Stardust"

Förgätmigej blå

Vitlysing

Svartkål

I stolen: Luktärtor

Nässlor

Bolltistel "Echinoticus bannatic"

Ringblommor

Vädd

Lavendel

Höstaster "Purple Dome"

Akleja "Ruby Port"

Lövkoja


DEN ROSA RABATTEN

 

Kryddplantor runt om hela rabatten

Flox "Kirschenfürst"

Akleja "Ruby Port"

Kantnepeta

Blodnäva "Shooting Star"

Kärleksört "Stardust"

Vädd "Oxford Blue"

Jätteverbena

Bolltistel

Syrénbuddleja "Pink Delight"

Svartkål

Nässlor

Förgätmigej rosa

Blomstertobak rosa

Höstaster "Barrs pink"

Temynta "Marshalls Delight"

 

Är sugen på att anlägga min egen lilla insektsrabatt!   





VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards