S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2012

Av Margita - 30 april 2012 21:59

Hoppas ni alla har eller har haft en underbar Valborg!

Själv tillbringade jag eftermiddag och kväll i "spelhålan" hos mina föräldrar.   Min syster var med också och vi spelade förstås Canasta!  

Mina föräldrar har spelat detta spel sen vi barn var små. Först nu i mogen ålder har jag känt ett sug efter att lära mig och jisses vad roligt det är! När jag var ung hatade jag kortspel.   

Tyvärr måste jag erkänna att mina föräldrar vann, hmmm   vi som började så bra, min syster och jag! Attans!! Men vänta bara, nästa gång, då vinner vi, helt klart!!   

 

Av Margita - 28 april 2012 16:11

Idag har jag arbetat i mina föräldrars trädgård. Skönt! Jag mår bra av att påta i jorden och få lyssna till fåglarna som vårsjunger. Idag hörde jag lärkan, vilken lycka!  

Tyvärr märker jag av att jag blir äldre, men skam den som ger sig. Än så länge kan jag ligga på knä och dra upp ogräs!

Innan arbetet var jag en sväng in till Kungälv och pingstkyrkans stora lördagsloppis. Den drar massor av folk och det är förståeligt. Man kan göra jättebra fynd men då gäller det att man hänger på låset, vilket jag gjorde!  

Jag fick tag på precis det jag ville ha; 2 bokhyllor, 1 gammal fin fåtölj (bild kommer senare när jag fått hem den) och ett nytt överkast till mitt sovrum. Nöjd är jag.

Agnes hoppade genast upp och lade sig tillrätta på det nya överkastet.   

   

Av Margita - 25 april 2012 20:00

Måste berätta om lilla Agnes som är världens goaste katt! Tycker förstås matte.  

Sen hon kastrerades har hon blivit ännu mer tillgiven och kelen och inte minst, lekfull!!

Hon apporterar. Igår önskade jag att jag hade kameran till hands så jag fick visa er.

Vi höll på väldigt länge med detta:

jag slänger iväg hennes älsklingsboll (en luden sak), hon SPRINGER efter som den värste hund, tar den i munnen och SPRINGER tillbaka till mig och släpper bollen framför mig. Så fortsätter det och det var jätteroligt!! Hon ser så stolt ut när hon kommer med bollen i munnen, precis som om det skulle varit en mus hon fångat, men hon vill verkligen fånga den om och om igen eftersom hon bär fram den till mig. Det är så fruktansvärt gulligt och jag smälter. 

Sen har hon också börjat prata med mig mycket mer. Om hon skulle vakna och jag var borta när hon somnade, så ropar hon på mig och när jag då svarar så springer hon fram till mig, hoppar upp i knät och börjar spinna.

Igår när vi var ute. Ja, ute och ute. Jag håller på att vänja henne vid hennes nya miljö så än så länge är det lite läskigt att vara ute för länge. Men källaren var spännande! Den ville hon grundligt utforska. När hon gjort det några gånger så tittade hon upp på mig och sa nånting flera gånger. Jag tolkade det som att hon menade att hon nu sett färdigt och ville gå upp till lägenheten igen. Det önskar jag också att jag hade på film, när hon pratar så där. Då smälter jag igen! Fina Agnes!   

 

Av Margita - 25 april 2012 08:18

Nu bär det iväg till Borås igen. Det är lite flängande hit och dit just nu. 

Jag ska på möte med försäkringskassa och arbetsförmedling. Hoppas innerligt att min läkare är med också. Det skulle kännas bättre för mig. 

Saken är den att jag söker hel sjukpension, även om jag kommer att gå bankrutt. Men jag klarar inte av att arbeta längre på den arbetsmarknad som erbjuds. Så trist är det bara. Jag blir sjuk.   

Klarar inte ens av att vara med i ett litet arbetslag med jättetrevliga människor och jobba med sånt jag älskar, som hos Cramers Blommor. Det är jättetrist verkligen, men jag måste lyssna till vad min kropp säger. Jag orkar inte längre. Jag blir mer och mer övertygad om att jag har nåt slag av störning men vad det kan vara, det har jag egentligen ingen aning om. Min kära syster som jobbar med barn som har fått diagnosen ADHD, ADD och Aspbergers känner igen mig i diagnosen ADD. Hon har ju följt mig från barndomen och hon vet vilka slags bekymmer jag haft ända sen jag var liten. Så kanske - en utredning. På sätt och vis vore det skönt att veta om jag har något som inte är som det ska. Det skulle ju förklara varför jag aldrig lyckats "få till" mitt liv. Jag har alltid känt mig utanför och inte som andra. 

Nåväl, fortsättning följer. Jag är positiv.   Man kan inte vara annat när man som jag har stöd av både familj och vänner!  

Tack alla ni fina!   

Av Margita - 24 april 2012 15:10

Sådär ja! Nu har jag köpt lite nya växter och planterat i en kruka och placerat på balkongen, som inte är så stor, men med lite fantasi så går det att få till en liten djungel! 

Nu har jag flyttat upp mig till odlingszon 2! Hurra! Förut befann jag mig i nr 5, stor skillnad, även om man kan mixtra med zonerna inom en trädgård. Men det blir ju betydligt lättare nu att ha lite kinkigare växter.

Äntligen kan jag ha en japansk lönn, som jag älskar! 

Lönnen fick sällskap av lite andra växter: pärlhyacint, murgröna som ska få slingra sig nerför krukan, akleja (en av mina absoluta favoritväxter), pensé och en annan lökväxt som jag totalt tappat namnet på.   

Katterna är förstås väldigt nyfikna och vill gärna komma ut på balkongen. Än så länge har de inte försökt att hoppa upp på kanten, jo, det har dem, men jag har kört ner dem på en gång. Men för att vara på den säkra sidan så ska jag så småningom näta in balkongen. Har hört mig för hos hyresvärden och det är ok. 

   

Balkongen är inte stor, som sagt, men det får plats ett litet bord och en skön stol i ena hörnet. Det räcker, där kan jag sitta och njuta av allt det gröna som förhoppningsvis kommer att trivas här.

Agnes verkar tycka att det är helt ok!

Här ser man bort till "engelska ligan", ett väldigt lokalt uttryck för husen som har en trädgård på baksidan, the english style.   Kanske något för mig om det blir ledigt där?!  

När jag flyttade in här välkomnades jag av min granne med dessa vackra påskliljor!

Hon verkar vara en urtrevlig och rolig granne. Leder kurser i engelska här i föreningens lokal och dit är jag välkommen för att underhålla min engelska! Kul!           

Av Margita - 22 april 2012 19:01

Idag har min syster och jag varit i Målsryd och hämtat ännu ett lass. Vi tror och hoppas att det räcker med ett lass till, sen är allt flyttat som jag vill ha med mig. Resten är skänkt till second hand eller slängt på soptippen. Jag är faktiskt riktigt nöjd med mig själv som klarata att avvara så mycket saker i denna flytt. Second hand hämtade en halv, mindre lastbil och jag har slängt mängder med saker.  

Ändå sitter jag här nu med ytterligare några flyttlådor, men det ska fixa sig. Jag menar, mina gamla foton upptar ju flera flyttkartonger! Mycket bättre som nu att ha det samlat på en dator!

Vi hälsade på min dotter som bor kvar i Borås. Hon har varit lite krasslig stackarn men såg ganska pigg ut idag. Skönt!

Tack kära syster för att du ställer upp så mycket för mig!   




Liten picknick i den tomma lägenheten.     

Av Margita - 19 april 2012 16:47

Sådan mor sådan dotter, eller vad säger ni?


Mamma Tricaliz Alize



dotter Senga's Blossom Brown Betty, ca 10 månader

 

fast Betty plirar mer med ögonen än vad Alice gör.....     

Av Margita - 18 april 2012 18:05

Jag säger bara det: 

hade hela min familj och alla vänner bott i Strömstad eller där i närheten då hade jag GLADELIGEN bosatt mig där igen! 

Det är när vänner från stan publicerar bilder på FB, som den i detta inlägg, som jag kommer ihåg hur vackert det var VARJE dag. Havet är ju magiskt på så vis. Ljuset speglar sig i havet och mot himlen och det ändrar sig varje dag, varje minut, varje sekund. Vännen kallar bilden "rött väder" och jag vet precis vad han menar. Man kan förvisso se röda solnedgångar i inlandet också men det blir på ett annat sätt när solen och ljuset speglar sig i havet. Bilden är tagen i solnedgång med spöregn.   

Bilden är tagen från samma bostadsområde som jag bodde i de sista åren i Strömstad. Då såg jag också Kosterfjorden från min balkong.  .

Det är väl det enda negativa i min nya lägenhet:  jag kan inte påstå att jag har världens finaste utsikt precis. Men jag får ju så mycket annat istället. En vacker utsikt blir i längden inte värt någonting om man inte trivs med det övriga livet.

Men faktum kvarstår att jag älskar naturen vid havet! Och öar i havsbandet, finns inget skönare för mig än att vandra omkring på en ö. När jag var liten fantiserade jag om att jag skulle bo på en ö i hela mitt liv. Min önskan var väldigt stark, men så blev det inte. Men jag har besökt många vackra öar i Bohuslän. Bland annat Otterön, där min mamma är uppväxt. 


 

Foto: Hans-Jörgen Dalene-Svendsen, Strömstad



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards