S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2013

Av Margita - 31 januari 2013 19:26

Idag har varit en riktigt rolig dag.

Det började med att min dotter ringde på morgonen och undrade om jag hade lust att följa med till Radiohuset i Göteborg. Hon hade anmält sig till tävlingen "Sanning eller bullshit" i programmet Christer i P3. Klart jag ville följa med.

Vid ankomsten fick vi var sin namnskylt och det var inte utan att jag kände mig lite betydelsefull, haha.

Sen blev vi hämtade av en trevlig tjej ur redaktionen och vi blev visade runt lite i radiolokalerna.

Vi fick sitta inne i kontrollrummet och följa producentens och ljudteknikerns samarbete med programledaren Robert. Roligt och intressant.

Det gällde för producentern att få ihop minuterna så att allt stämmer, bland annat. Hon och en annan tjej tog emot alla samtal som vällde in och hade sen kontakt med de tävlande för att slussa in dem i programmet.

Vi fick också veta lite om hur de förbereder programmet och det är minsann mer arbete än man kan tro. Men de verkar ha roligt. Riktigt roligt.

Här är en bild på min dotter och den andra tävlanden som var med på plats. Märk väl att bilden är arrangerad. Fotografen tog varsin bild på båda tjejerna och la sen ihop dem till en. Blev påmind om hur lätt det är att ändra bilder nu för tiden

Tack Christer på P3 för en rolig eftermiddag!


Av Margita - 29 januari 2013 13:30

När jag var liten bodde jag ett tag hos min mormor och morfar i Grebbestad, ett litet fiskesamhälle i norra Bohuslän.

Under min uppväxt besökte vi ofta släkten i Grebbestad. Där bodde då som sagt min mormor och morfar och även en morbror. Andra släktingar fanns också och ett otal "släkt i släkten"- folk.

När jag var i 20-årsåldern och bodde själv åkte jag ofta upp dit, både för att träffa mina släktingar och för att få vara nära havet och den natur som jag lärt mig älska - berg, hav och ängar.

Längtan att få bo där blev så stark att jag bestämde mig för att studera in gymnaiset på Grebbestads folkögskola. Vilket underbart drag!

Här mötte jag människor som fortfarande är mina vänner än idag, även om vi inte syns alltför ofta eftersom de bor i Tyskland resp Belgien.

Här träffade jag också mina barns far. Även om vi nu är skilda så har vi ändå minnen av en underbar tid tillsammans på skolan. Och våra barn är världens finaste, förstås.....:)

Min mormor kom att betyda väldigt mycket för mig när jag växte upp. Jag älskade henne otroligt mycket.

Här är hon med mig i maj 1953. Jag är bara drygt 1 år och mormor är nog nästan 60 år skulle jag tro. Precis som jag är nu.

Kolla in klädseln. Härligt! Vilken hatt!

 

Här får jag köra min vagn själv. Morfars sjöbod låg här bakom oss.

 

Berget i bakgrunden är Stöberget.

Av Margita - 28 januari 2013 14:34

Min laptop är inne på reparation. Troligen behövs en ny fläkt...grrr....och

det kommer att blir lite tunnsått med inlägg här ett tag pga detta. Me don´t like....

Under tiden kan ni kika in hos min dotter. Hon lägger just nu ut en massa bilder på sin nya kattunge.

ellfi.blogg.se

Av Margita - 27 januari 2013 14:46

Nu har jag fått hjälp av en kompis och min laptop mår för närvarande lite bättre. Men den behöver omvårdnad så jag ska skaffa en kylplatta till den, så kanske den mår ännu bättre.

Det är inte klokt vad beroende jag är av en dator. Känns som jag inte kan göra något alls utan den. Fast det kan jag ju, men det tar så mycket längre tid.

Naturligtvis glömde jag sladden till laptopen hos kompisen så jag kan ändå inte sitta för länge vid datorn idag. Haha, den har bestämt sig för att jag ska göra annat, som att diska kanske?   

Av Margita - 26 januari 2013 12:48

Min dotter ringde mig idag och berättade att hon blivit ägare till en Maine Coonkatt!

Visserligen ingen raskatt, alltså utan stamtavla, men det ska tydligen vara Maine Coon som är kattens föräldrar. Riktigt roligt!

Maine Coon är en storvuxen ras från Nordamerika. Själv älskar jag rasen och skulle gärna vilja ha en. Men det får räcka med de sibbar jag har nu.

Här kan du kanske få en liten uppfattning om hur stora en Maine Coonkatt kan bli.

Jag hittade en mycket charmig video om kattrasen.


Av Margita - 25 januari 2013 18:00

En kattunge från min andra kull, Blossomkullen, bor idag i Göteborg. Hennes ägare köpte henne som avelskatt och nu är det äntligen snart dags, förutsatt att hon är helt frisk förstås.

Idag var jag och hälsade på hos matte och Betty, som hon fortfarande kallas. Tog en massa bilder men kan tyvärr inte lägga ut dem nu, eftersom min dator strejkar och det fungerar inte heller på mina föräldrars dator. Men jag gör fler inlägg om detta när jag vet att jag kan lägga ut bilder.

Det får bli ett snabbt inlägg det här - jag spelar canasta med föräldrar och syster!  


Här är Betty 10 veckor

 

Av Margita - 24 januari 2013 12:16

För inte så länge sen var vi svenskar invandrare i stor skala, främst i Nordamerika. 

På min mammas släkts sida var det några som emigrerade till USA.

Detta var på 20 och 30-talet.

Flera av min morfars bröder och en av min mormors syster flyttade över Atlanten.

Även min morfar var över på 20-talet men lyckades inte så bra, så han kom hem till Sverige igen.

Däremot blev flera av hans bröder kvar.

En av bröderna kom tillbaka på besök till Sverige några gånger när jag växte upp. Då fick vi barn presenter från det stora landet i väster.

Bland annat kläder och på denna bild från 1955 har både jag och min syster på oss amerikanska kläder.

De var speciella. Jag kommer ihåg hur de kändes lite stela och så frasade det när man rörde sig. Inte så bekväma   

 

Av Margita - 23 januari 2013 11:03

Måste ju bara få tala om att vår nya jämställdhetsminister, Maria Arnholm, är uppväxt i Kungälv. där jag bor nu.

Och....

Jag har haft hennes, tyvärr bortgångne, far som lärare när jag gick i högstadiet i Kungälv.

Anledningen till att jag överhuvudtaget nämner detta är för att jag vill hedra hennes pappa på detta vis.

Han hette Bengt Arnholm och var en av de bästa lärare jag nånsin har haft.

Högstadiet var en mycket svår tid för mig.

Jag kände mig utanför, annorlunda, och hade i princip inga vänner. Jag var också väldigt blyg och osäker och sa inte mycket alls. Levde mitt eget inre liv.

Detta såg Bengt.

Han pratade med mig, försökte peppa mig och...viktigast...han bekräftade mig.

Det är ju så här i livet - om man upplever som barn att man inte blir sedd så finns det alltid, eller oftast, någon annan vuxen som gör det.

Bengt var en av dem.

Tack!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards