S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2014

Av Margita - 30 juni 2014 20:45

I fredags morse åskade det ganska så rejält tidigt på morgonen i Ytterby.

Typiskt tänkte jag, och så började min hjärna grubbla och tänka fram katastroftankar som den är van vid.

Till exempel såg jag framför mig att vi skulle ha åska hela vägen ner till Skåne, det skulle regna och hagla och vi skulle åka av vägen, Sen såg min hjärna till att mitt sinne förmörkades och jag såg framför mig att vi skulle få regn och åska varje dag nere i Skåne och allt skulle vara så fruktansvärt jobbigt. Jag skulle vara livrädd hela tiden och inte få en enda lugn stund.   

Så ett tag där på fredagsmorgonen övervägde jag att stanna hemma pga av att det åskade! 


MEN!

 

Jag övervann den paniken; jag tänkte andra tankar som jag lärt mig i KBT-terapin. Jag tänkte:

ok, so what om det regnar hela tiden?? Jag har regnkläder med mig.

Hur många bussar åker av vägen för att det regnar och haglar? Knappast några. 

Hur troligt är det att det regnar precis varje sekund? Inte så troligt faktiskt.

Sen tänkte jag också på hur besviken jag skulle bli på mig själv om jag inte åkte. 

Till sist började jag tänka att ok, det åskar nu, men det gör nog inte det hela tiden.


Jag resonerade alltså med mig själv och samtidigt förnekade jag inte att jag var rädd. Det är KBT och mindfulness i ett nötskal. Man måste observera, acceptera, svara an och släppa taget.

Jag observerade att jag tänkte katastroftankar (vilket min hjärna gör automatiskt), sen accepterade jag att jag tänkte negativa tankar, sen svarade jag an på detta genom att börja försöka tänka andra, denna gång positiva tankar, och till slut kan jag släppa taget, antingen genom att stanna hemma eller faktiskt åka iväg på resan. Jag valde att resa vilket jag idag är såååå lycklig över!! Men märk väl, om jag hade valt att stanna hemma, så hade jag fått lov att acceptera det och tänka att det går bättre nästa gång!

Detta är mindfulness och KBT! 


En lång inledning på detta inlägg, men jag vill ha med det, så att ni förstår vilken stor sak detta varit för mig. Detta att komma iväg på denna resa.


Det roliga i kråksången är att vi sen, resten av hela resan, hade sol, soldis och inte regn en enda gång!   


Vi gjorde vårt första stopp i Halland, närmare bestämt i Eldsberga, söder om Halmstad.

Där besökte vi en privatperson trädgård. Vivian och Philip Tisting.

Vivian har en blogg där du kan läsa om hennes trädgård.

Den heter hackordning.blogspot.com.


Vivian tog emot oss vid huset.

  

Här berättar hon för oss hur trädgården, som är 28 år gammal, har kommit till och det är en trädgård som heter duga. Vacker och spännande på samma gång.

Massor av sittplatser och olika rum.

Det tog ett tag innan man gått igenom hela trädgården. När jag trodde att jag sett hela så visade det sig att det var flera små rum jag inte sett. Så ska en trädgård vara tycker jag.


Nära entrén

 

 

Här följer ett potpurri på bilder från olika delar av trädgården.

Klicka på bilderna så blir de större!

                                                               

Många sittplatser, vilket jag tycker är en fröjd. En trädgård ska inte andas arbete, den ska ge ro.

             

Vid hönshuset. Höns hör också till en trädgård! 

,           

Mullbärsträdet. Har du ätit mullbär nån gång? Får du chansen, så smaka. Nog det godaste bär jag smakat. Tyvärr är trädet alldeles för stort att ha i en liten trädgård.

,   ,         


Liten grönsaksodling

     

Vid växthuset

        

Vivians trädgård är alltså en privatträdgård,men vill man se den så kan man alltid kontakta henne vad jag förstår. Hon har även en del plantor till försäljning vid säsong.

Det är en väldigt vacker och kanske, som Vivian själv sa, en rufsig trädgård. Nu är ju jag en sån som gillar lite rufs, det får inte vara perfekt för mig. Så detta är en oas och jag skulle kunna vara i denna trädgård hur länge som helst och ändå upptäcka nya saker hela tiden.

Många olika växter, vackra växter, spännande växter och även lite roliga saker här och där. Som plötsligt en vattenbrunn mitt i en liten dunge.

Härligt! Väl värd ett besök! 


Tack Vivian för att vi fick komma och besöka din underbara oas!   


 



Av Margita - 29 juni 2014 16:51

Nu är jag hemma från Skåneresan och är idag lite trött kan jag medge.   

Men oj, vad lycklig jag är, rent av salig!! 

Det var en toppenresa och den förtjänar att jag berättar om den i flera delar, så det kommer att bli mycket prat om trädgård här ett tag, varvat med annat för er som inte är intresserade av just växter   


Förresten, Skåne är ett så vackert landskap. Älskar det där böljande landskapet, som samtidigt är så vidsträckt, att man kan låta blicken vandra väldigt långt åt horisonten. 


Nu planerar jag att åka tillbaka för att få uppleva Ystad ordentligt och resten av Österlen.


Ystad - jag kommer tillbaka!

 

Av Margita - 28 juni 2014 10:30

 Hiss & Diss - Din stad

 


Dissar:

Dålig stadsplanering, stan spretar åt flera olika håll

Liiite för nära Göteborg, när det gäller affärslivet....många handlar i Göteborg

Att inte pensionärer får åka gratis kommunalt, vilket de får i Göteborg

Att det inte satsas mer på cykelväg ut till Marstrand


Hissar:

Det finns så många olika naturtyper runt Kungälv

Charmen med den gamla delen av stan, likt ett fiskesamhälle

Närhet till havet

Att kommunen äntligen anlagt en strandpromenad utmed älven, så mysigt!


Av Margita - 27 juni 2014 10:15

 Länka till något intressant som har med din stad att göra


Då får det bli till Bohus fästning som ligger i Kungälv. Sen har ju kommunen ytterligare en fästning i Carlstens fästning ute i Marstrand. Inte dåligt att en kommun har två stycken.

Min dröm är att det ska byggas en cykelbana från fästning till fästning. Det vore ett urbra drag för turistnäringen enligt mig. Men politikerna i denna kommun verkar lite tröga vad gäller just den cykelbanan. Visst har det pratats om det, men det händer ju ingenting!!


Läs här om Bohus fästning!


Av Margita - 26 juni 2014 19:35

imorgon bitti åker jag med Kungälvs trädgårdsförening ner till Skåne för att se olika trädgårdar.

Lite resfeber har jag men det hör till så allt är lugnt.

Jag har testat min magmedicin och den fungerar nästan till 100% och jag inser nu att den magen har stört mig mer än jag anat.   


Första stoppet blir söder om Halmstad hos Vivan Tisting. Sen fortsätter vi neråt mot Alnarp och Vellnge för att till kvällen sova över i Ystad.


Ska bli så spännande och roligt. Min första resa på länge!   


Kattvakt har jag också ordnat!   


Vill ni få "instant" rapport från min resa så kan ni ju alltid kika in på mitt Instagramkonto: @measenga 

 

 

Av Margita - 26 juni 2014 10:18

Om du fick plocka in något (vad som helst) i din stad som inte finns där nu, vad tar du dit?



Jag tar dit en klädesaffär, en större kedja, typ Gina Tricot eller H & M. Lindex finns redan men det behövs fler större kedjor så att ungdomar shoppar även i Kungälv och inte bara i Göteborg.

Av Margita - 25 juni 2014 17:16

Trivs du i din stad?


JA! Det gör jag verkligen!!   

 

Bildpotpurri av min stad Kungälv/Ytterby

       

 

http://vimeo.com/7705273

 

                 


Av Margita - 24 juni 2014 23:11

......ur lådan i min byrå, men jag hann bara dra ut lådan och -

* VIPS *

var Agnes där! 


Fort gick det!   

  

Jag väntade med att plocka fram det jag behövde....här hemma bestämmer Agnes!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards