S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2011

Av Margita - 28 februari 2011 16:05

....nu har Lisette blivit hämtad av matte och katterna här hemma äger huset igen   Så nu får jag ha disciplin att ta mina promenader utan hund. Har inte lyckats än...  

Fast å andra sidan var jag dålig i natt. Vaknade vid 2-tiden av att jag mådde illa.   

Var helt säker på att jag fått magsjukan, men efter ett tag blev jag osäker. Kunde faktiskt också vara panikattacker som återkom med jämna mellanrum under natten. Inget behagligt alls kan jag säga och om det var panikattacker så får jag grunna lite på varför jag fick dem just nu.   

Att det troligtvis var panikattacker fick jag klart för mig när jag började andas i fyrkant, då försvann de värsta symptomen. Detta har hänt en gång förut, att jag vaknat med panik. Inget kul kan jag säga. 

Kanske jag ska tolka det som att jag nu försökt för mycket att förändra mig själv i en riktning som jag inte klarar av och som inte är jag.   

Eller också är det Gröna vägen som spökar....

Nu mår jag i alla fall bra, det är huvudsaken.   

Av Margita - 28 februari 2011 13:39

Otroligt söt kattunge här.

Obs! Inte min egen, bilden finns på Flickr.

Av Margita - 27 februari 2011 12:46

Kan det vara så att människor som har hund har mer energi än vad jag har??   

Jag har haft en bild av att jag ska bli mer aktiv tillsammans med en hund och vara den där människan jag vill vara: full av energi och ha dagar som är fulla av aktiviteter...eller hur jag nu ska förklara mig. Jo, kanske det, en människa som inte är så trött och stresskänslig som jag trots allt är.   

En hund kräver mer av mig som människa än en katt gör.

Hunden kräver sällskap, varje minut, och den kräver att du rastar den, regelbundet, varje dag, i ur och skur.

Det är just det där "krävandet" som jag har svårt för och jag känner igen det från mina barns småbarnsår. Hade svårt för att de var så bundna till mig.   

Kanske något sjukt hos mig? Jag vet inte. Tycker i alla fall att det var lättare att vara förälder när barnen blev större och inte så beroende av mig. 

Så det är nog logiskt att jag känner att det är svårt med hund. De är som småbarn som kräver medan katterna klarar sig utan den biten. Den närhet de vill ha klarar jag av.

Däremot - jag njuter trots allt av enskilda ögonblick när Lisette tittar på mig och vill vara nära mig! En relation till en hund blir på ett annat sätt, nästan lite starkare tror jag, eftersom de verkar så beroende av oss.

En katt "klarar sig alltid", vilket är en sanning med modifikation naturligtvis.

Jag är så glad att jag fått pröva på hundägandet, en kort tid förvisso, men nu kan jag släppa min dröm om en hund och det känns bra.

Förhoppningsvis kan jag också helt acceptera att jag är den jag är.   

Av Margita - 27 februari 2011 12:25

Frihet

  

Av Margita - 26 februari 2011 19:41

Idag när vi var ute i skogen, Lisette och jag, så bröt solen fram ur molnen och gav en liten försmak av den annalkande våren.   

Lisette får gå lös i skogen och det ser ut som hon älskar det. Själv älskar jag när hon är en bit bort och så ropar jag "kom" och synen när hon kommer rusandes mot en är så underbar!! 

Idag missade hon att jag vek av på en annan stig och rusade åt fel håll efter mig. Jag fick lite panik, men när jag ropade på henne så vände hon tvärt och rusade mot mig. Gullungen!

På fotbollsplan stannar vi en stund och så testar jag vad hon kan. Det är en hel del.

Fast jag kommer bara själv på att träna inkallning, fot och sök. 

Här är några filmer från skogen och en från fotbollsplanen där hon visar hur duktig hon är på lydnad.


 
 



 
  

Av Margita - 26 februari 2011 16:40

Eftersom jag väl valt att inte satsa på att skaffa hund så kom jag på det underbara faktum att det då finns en plats ledig för ytterligare en katt!!     

Men då vill jag behålla en kattunge från någon av mina egna kullar, så när det blir har jag ingen aning om.

Det ska vara en "perfekt" kattunge sett ur avelssynpunkt så jag får kanske vänta några år....  

Av Margita - 26 februari 2011 16:24

Silva - Agnes morfars mormor

  

Av Margita - 25 februari 2011 14:42

Härhemma har jag ju nu en helt underbar Finsk lapphund, Lisette.

Jag har fått låna henne av ägaren Pia för att testa hur det kan vara att leva med hund eftersom jag har önskat mig en hund som sällskap.

Hur går det då?

Ja, alltså, Lisette är världens snällaste och goaste hund!   Hon ger mig många leenden och härliga känslor, men....

Kanske jag inte är en hundmänniska i alla fall?   

Det här låter kanske helt tokigt men en anledning till att jag vill ha hund är att kunna få sällskap när jag går ut och att jag blir "tvingad" att gå ut mer än jag själv gör. 

Det dumma verkar vara att just den vetskapen att hunden måste få sin ranson av motion och utevistelse varje dag, den vetskapen stressar mig.   

Och det var ju inte meningen....att jag skulle känna mig pressad. 

Det är här, bland annat, som det skiljer sig från att vara kattägare.

Man blir mer bunden, på många olika sätt. 

Men när jag är ute älskar jag att ha med hunden och att leka med den och träna den (fast träna behövs inte med Lisette, hon är redan tränad! - rättare sagt kolla allt vad hon kan vad gäller lydnad. Just det är jätteroligt!! Och jag kan tänka mig att om man har arbetat med en hund från det den är valp och sen får fram en vuxen som är så go som Lisette, då känner man sig säkert väldigt nöjd!

Fast jisses, vad mycket jobb! 

Tack Pia för att jag fått låna fina Lisette!! Du är guld värd!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards