S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2015

Av Margita - 31 maj 2015 20:45

Så har vi då firat min dotter som har uppnått den aktningsvärda åldern av hela 25 år.

Längesen hon var så här liten. Här är hon 7 månader och det är storebror som skojar med henne.  


Jag hade lyckats få hit en gammal vän till min dotter och det blev lyckat!

Alltid roligt att överraska.


Vi var ett ganska stort sällskap för mitt matbord. Inalles 12 personer. Jag tror vi max kan vara 14 personer i matvrån så inga fler än så när jag har bjudning!   


Jag bjöd på en liten miniförrätt som var väldigt god.

Endivebåtar med en ädeloströra och valnötter på.

Ursäkta den suddiga bilden. Min mobil börjar verkligen bli jättetrött.

  

Huvudrätten blev en köttfärssoppa jag gjort tidigare och som är kryddstark och god.


Sen fick det bli en liten paus och jag beordrade min dotters kusin och hans sambo att underhålla oss lite med gitarr och fiolspel. De lydde mig   

Här laddar de upp för en spelning medan dottern och hennes sambo studerar dotterns presenter.

 

Efterrätten blev det ingen bild på. Tydligen var gästerna så kaffesugna och suget efter nåt sött överväldigande för plötsligt var hela krusbärskakan nästan slut. Tur att jag fick smaka på en liten bit i alla fall. Den var smarrig kan jag lova och ni får receptet i nästa inlägg.


Jag bjöd också på en Paleovänlig efterrätt eftersom dottern äter enligt den dieten. 

En chokladpaj. Den var också väldigt god men mäktig så där blev det ju väldigt mycket paj över.

Känner ni för en bit så kom hit så bjuder jag på chokladpaj med kokosgrädde!


En härlig dag! Kan det bli bättre när man får samla de människor man älskar omkring sig? 

Nej, jag svarar själv. Det kan det inte. Familj och vänrelationer är det viktigaste här i livet.

Så lycklig för att jag har en sån fin familj och såna fina vänner! 

Tack!   




Av Margita - 30 maj 2015 17:17

Min dotter blev 25 år förra veckan men firas imorgon här hemma hos mig.

Det blir en liten tillställning som jag berättar om senare.


Idag förbereder jag maten så jag har varit i köket mest hela tiden.

Sen blir det till att städa och plocka undan.


En tur till mamma och pappa för att låna en kaffekanna. Min lilla som jag investerat i räcker inte på långa vägar när det kommer många gäster. När jag ändå var där tog jag med mig en vattenkanna också eftersom jag bara har en enda. För jag bjuder bara på vanligt vatten smaksatt med citron eller lime. Räcker gott och väl tycker jag.

Fräscht och nyttigt.


Heter det förresten vattenkanna??   


Men nu sitter jag vid datorn.....och äter choklad....  lite onyttig måste jag få vara också.


Stavmixern vilar sig nu. Jag använde den visst för länge så motorn är skållhet. Ooops...

 


Hoppas det blir lite bättre väder imorgon och inte denna kyla. Brrr....när får man sluta frysa denna vår?


Hoppas ni har en bra lördagskväll. 


Av Margita - 29 maj 2015 19:01

Finns det nåt mer rogivande än en katt som sover? 

Filmade min Agnes häromdan.

  


 

Av Margita - 28 maj 2015 10:36

I måndags var sista gången för säsongen med zumba på måndagar.

Susanne som leder passen har även på tisdagkvällar men det passar mig inte så bra.

Får se om jag tar mig dit nån gång.


Susanne blev i alla fall avtackad ordentligt eftersom hon veckan innan meddelat oss att hon inte kommer tillbaka till hösten   fast det är ju för en underbar sak!

Hon ska bli mamma!   


Så vi ser fram mot besök av henne med liten bebis frampå höstkanten!

 

,         ,   

Jisses vad vi kommer att sakna henne!

Hon sprider så mycket lust och glädje till oss som är med i gruppen.

Varje måndag är en lyckodag och lyckoruset sitter i flera dagar!

Jag bara går och nynnar och tar små danssteg.


Jag önskar Susanne lycka till med sin bebis och så ser jag och vi andra fram mot när hon sen kommer tillbaka, för det har hon lovat att göra! Fortsätta att leda måndagspassen alltså, inte bara komma på besök. 


Hur ska jag klara sommaren utan dansen? Aaaahhh...jag kanske ska leta upp nån video jag kan träna efter? I våras har Susanne haft med ett Bollywoodnummer och jag är stormförtjust i just musiken och dansrörelserna från Bollywoodfilmer. 


Här är några exempel!


Av Margita - 27 maj 2015 11:08

Jag som är född och uppväxt i Göteborg vill ju gärna tipsa om att åka hit, gärna nu i sommar då det händer en hel del.


Numer bor jag bara 15 minuter från centrala Göteborg om jag tar tåget. Det är bekvämt och nära när jag får lusten att besöka vänner eller göra nåt av allt det som stan bjuder på.


Det bästa med Göteborg tycker jag är att här finns verkligen allting. 


Vill du uppleva stadens puls då besöker du Avenyn.

 

Vill du shoppa i gamla härliga kvarter, då besöker du Haga.

 

Vill du uppleva lite blommor och blader, ja då har du två riktiga pärlor att välja på.

Eller så går du förstås till båda!

Trädgårdsföreningen mitt i centrala delen av stan och Botaniska trädgården som ligger en bit från Haga.

 

Kanske du hellre vill vara med på en fotbollsmatch, jamen då knallar du iväg till Ullevi.

 

Operan, Svenska mässan, Scandinavium, Paddanbåtarna, Konstmuséer...listan kan göras hur lång som helst.


Och icke att förglömma:

Göteborgs vackra skärgård!


Ta spårvagnen ut till Långedrag och hoppa sen ombord på någon av alla de båtar som tar dig ut till alla öar. Du kan också ta färja från andra platser. 


Besök också Vinga fyr! Det har jag aldrig gjort men det står på min önskelista!

 

och förstås - Liseberg!

Välkomna till mitt Göteborg!

Hoppas vi ses i sommar! 

Av Margita - 25 maj 2015 09:00

Idag inleds ännu en vecka med aktiviteter nästan varje dag.

Det är mycket att göra när man är pensionär! 

Inget soffligg här inte!! 


Lite allvar:

Att få vara i ett sammanhang verkar vara livsviktigt för oss människor.

Då mår vi bra.


Sammanhanget kan vara att ha ett jobb, sjunga i kör, utöva ett intresse tillsammans med andra och liknande. 

Så länge man är ung och frisk har man oftast ett arbete som ger det där sociala sammanhanget.

Men blir man sjuk, arbetslös eller bara når pensionsåldern då försvinner det där naturliga sammanhanget.

För att du ska må så bra som möjligt är det då väldigt viktigt att hitta något som engagerar dig, så att du hamnar i ett sammanhang tillsammans med människor.


För min egen del är jag aktiv medlem i Kungälvs trädgårdsförening och det ger mig otroligt mycket.

     

Sen går jag också på gymmet och det är också ett bra sammanhang. 

 

Att sjunga i kör skulle vara roligt men jag känner att jag redan har fullt. Åtminstone under odlingssäsongen då jag odlar på min lott.

 

Att odla sina vänner är också viktigt. Ibland är jag själv dålig på det. Några av mina vänner har inte Facebook och då måste jag ringa....men jag har blivit för bekväm...det är lättare att ta kontakt via FB.


Den här veckan ser ut så här för mig:

Måndag är det zumba, sista gången för i vår 

Tisdag är jag faktiskt ledig

Onsdag är det plantering med trädgårdsföreningen tillsammans med Kungälvs kommun

Torsdag är det gymmet

Fredag ska jag städa och förbereda ett kalas

Lördag gör jag samma som fredag 

och på söndag blir det stort kalas här!

Min härliga dotter ska firas, hon blev 25 år igår!!   

 


Men glöm inte!

Att leva är ingen tävling.

Att vara aktiv betyder att man är aktiv på sitt eget personliga vis.

Det som passar mig passar inte dig och tvärtom.

Det är viktigt att känna av sin kropp och sitt psyke så att man inte "överdoserar" sina aktiviteter.

Eller tvärtom....att man faktiskt gör för lite...det är inte heller bra för välmåendet.


Så det handlar om att hitta en bra balans.

Svårt, men det går!




Av Margita - 24 maj 2015 18:32

Attans vad roligt att Måns vann melodifestivalen! 

Jag är ingen stor fan av denna tävling men jag rycktes med av den allmänna "hysterin" så jag zappade över till ettan sent på kvällen.

Där blev jag fast vid omröstningen, den var ju otroligt spännande.


Själva numret är bra tycker jag. Det är proffsigt gjort, men melodin, ärligt talat? Den är helt ok, men det är ju bara en refräng i stort sett.

Den här tävlingen är numer inte en tävling om bästa låt utan om bästa scenframträdande i mitt tycke. Det gör inget för min del. Helt ok. 


Saker och ting förändras. Även melodifestivalen!   


Grattis Måns och Sverige till vinsten! 





Av Margita - 23 maj 2015 21:17

Idag var jag på odlingen flera timmar i SOLEN!   


På vägen hem hamnade jag mitt i cruisingen som pågår i helgen här i Kungälv.

Det är "raggarbilar" eller gamla amerikanska bilar som kör runt, runt och visar upp sig.


Så här såg det ut förra året, men det är inte jag som filmat! Hittade den på youtube.


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards