S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2010

Av Margita - 31 augusti 2010 17:24

Aron, Amishai, Aslan, Arash och Aram växer för varje dag som går. Så gott som alla har nu öppnat ögonen. 

Fortfarande sover de väldigt mycket och jag stör de inte mer än vid vägningen. Först efter andra veckan ska jag börja gosa med de lite mer. Ser fram mot det!   

Jag börjar nu också urskilja lite egenheter hos killarna. Aram är den som är lugnast, han piper nästan ingenting vid vägningen. Det var därför han fick heta Aram som just betyder "lugn, stilla".

Aslan hoppas jag blir en stor kille så han kan leva upp till sitt namn - "lejon"   

Han är i alla fall den som är mörkast på ryggen, nästan helt svart.

Sen är det någon av killarna som är väldigt högröstad   har ännu inte kollat vem det är - ska försöka med det nästa gång. 

Av Margita - 30 augusti 2010 20:52

Min första kull:

ALIJA-KULLEN

  • ALIJA ARON, hane - hebreiska, betyder "stark"

  

  • ALIJA AMISHAI, hane - hebreiska, betyder ungefär "folkets gåva"

  

  • ALIJA ASLAN, hane - turkiska, betyder "lejon"

  

  • ALIJA ARASH, hane - persiska, betyder "hjälte"

  

  • ALIJA ARAM, hane - kurdiska, betyder "lugn, stilla"

  

ALIJA är hebreiska och betyder ungefär "att gå upp". Jag tycker det passar bra. Dels står Alija för ALIce + JAsper och dels betydelsen som jag kan tolka som att detta är min första kull av flera, som jag hoppas. 

Eftersom Alija är ett hebreiskt namn så har jag letat namn från östra medelhavet och hade flera tjusiga flicknamn, men det blev det ju ingen användning för!   

Nu blev det en härlig kull av grabbar istället! 

STORT TACK till Kristina (Zuntis) som hjälpte mig med att könsbestämma!

Av Margita - 30 augusti 2010 16:39

Alltså, jag gissade på 3 st killar och tyckte nog att de andra 2 också såg ut som killar, men jag tänkte att "jisses, det kan väl inte vara killar allihopa?".

Men det är just vad det är!

5 KILLAR I KULLEN     

och de är superfina hela bunten. De växer så det knakar. Har mer än fördubblat sin vikt på en vecka. Runda fina sibbehuvuden har dem! De kommer att bli ståtliga sibbar hela bunten. Det lovar jag!!

Återkommer senare ikväll med namn. Har möte här i köket nu med bostadsrättsföreningen. Vi hörs! 


Av Margita - 29 augusti 2010 20:26

Fyran har öppnat sina ögon!   *vinkar till honom, ja, jag tror det är en hane*

Ikväll eller imorgon kväll får jag hjälp med könsbestämningen!   

  

Fyrans ögon är öppna! 

Av Margita - 29 augusti 2010 12:42

Lotta: jag skulle kunna fota dem förstås! Men då behöver jag hjälp och det har jag ingen just nu.

Nu vägde jag alla igen och försökte samtidigt avgöra kön. Återigen: det är så lätt när man ser på en bild tycker jag men något helt annat när man tittar på kattungen i verkligheten då allt blir så himla litet.   

Men jag är på gång att få experthjälp......

Under tiden har jag tittat själv och får det till att min kull består av:

2 honor och 3 hanar. Vi får se om jag har rätt.

Hjälpen hoppas jag kan kika idag.   

Av Margita - 29 augusti 2010 11:34

Japp! Precis nu är kullen 1 vecka gammal!   

Förhoppningsvis får jag också snart hjälp med att könsbestämma!   

Av Margita - 29 augusti 2010 10:43

Det blir ingen tripp för min del till Göteborg idag. 

Pga olika orsaker.

  • har ingen bil
  • det är söndag, tar hela dan att ta sig Målsryd-Gbg-Målsryd
  • är hönsmamma och vill inte lämna kattungarna ensamma för länge

Med detta sagt så var det också så att snälla Emelie hade tänkt köra mig hem EFTER mötet och bestämma könen på ungarna. Nu insåg hon att hon är alldeles för snäll .   Hon kommer inte att komma fram till Färgelanda förrän till natten.   

Självklart löser jag detta på annat sätt. Det där med att ta sig till ställen med allmänna kommunikationer, det är en sak för sig. Man vänjer sig.....det händer ganska ofta att det blir ändrade planer pga det. 

Det är faktiskt ytterligare en orsak till att jag tycker det blir bättre att bo i Ytterby. Avstånden till såna här träffar t.ex blir mycket kortare för min del (förutsatt att vi är i Göteborg). 

Så snälla Emelie, bra att du tog ditt förnuft till fånga!   

Men lova att berätta vad ni pratat om på mötet.   


Av Margita - 29 augusti 2010 08:30

Idag ska jag på SäSk-träff (Sällskapet Sibirisk Katt) i Göteborg hos Emelie. 

Alltid lika roligt att få träffa andra uppfödare! Viktigt och nödvändigt också, vi lär oss av varann och förhoppningsvis kan vi samarbeta om diverse saker som har med uppfödning att göra. 

Ikväll när jag kommit hem från träffen så hoppas jag att jag har könen klara av kattungarna!   

Jag kan nästan lova ändå att där finns minst 2 hanar! 

  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards