S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 30 maj 2014 20:38

Det är lika bra att passa på medan paniken håller sig borta....skämt åsido, den här resan är bestämd sen länge och nu blir den av.


Imorgon åker Emelie och jag upp till Strömstad eller närmare bestämt till Näsinge som ligger några mil nordöst om Strömstad. Där bor en av mina allra bästa vänner från Strömstadtiden.

Så troligtvis blir det en bildbomb igen om någon dag....  


Tills dess hoppas jag ni har det bra alla kära läsare! 



Av Margita - 29 maj 2014 16:45

Tänker du efter innan du köper något?

 

Absolut! Med så lite pengar som jag har att röra mig med så får jag verkligen tänka efter före och planera noga. 




 Om du blev av med alla kort och kontanter utom en hundralapp i en hel vecka, hur skulle du klara veckan?


Peace of cake...som de säger på engelska. För mig är det inget svårt alls att klara mig på 100 kr under en vecka. Tycker snarare att det är rätt mycket pengar faktiskt. Är man sjukpensionär och ersättningen inte är sådär över sig utan håller sig på gränsen till fattigdom, ja, då är 100 kr på en vecka rena paradiset! 

Nu tar jag i lite grann kanske...men nej, ändå inte!   


För fler svar på frågorna gå in här.

Av Margita - 28 maj 2014 17:33

I måndags fick mina föräldrar för sig att ta en dagstur till Grebbestad i norra Bohuslän.

Klart jag följde med! 


Till min stora lycka insåg jag efteråt att jag inte haft panik på hela dan, hade inte ens en tanke på att jag skulle kunna få det! Aaahh, det går såååå åt rätt håll!   


Jag hade tänkt visa er några videos men nu är det tydligen så att jag förverkat mitt snabba internet för denna månad (jag glömde den påslagen häromdan....) så ni får nöja er med bilder, och håll i er för det blir många bilder!!   


Grebbestad är ett litet fiskesamhälle som ligger ca 3 mil söder om Strömstad.

Mamma är från Grebbestad och jag har haft släktingar boendes där sen jag var liten. Nu finns inte en enda släkting kvar   

Men däremot vänner, som tur är!


Vi tog allra först en tur vid hamnen när vi kom fram. Det är tradition nästan.

 

           

Här hade min morfar sin sjöbod.

   

Något förfallna, undrar hur länge de får stå kvar....

Efter sedvanlig tur runt hamnen promenerade vi upp till Wunschgården, ett boende i kyrkbacken där äldre och "behövande" kan få hyra bostad. 

Här bodde min moster innan hon hamnade på Tärnegården, ålderdomshemmet.

Nu bor här en gammal vän till min mamma. 

Här ser ni förresten henne till vänster -

 

i sin ungdoms dar då förstås...nu är hon 83. Visst är det ett underbart gammalt foto?

Dessa systrar är som synes tvillingar. 

Tvillingarna och mamma kände varann sen barnsben och när de fyllt 18 år flyttade de ner till Göteborg för att söka jobb. Både Mary och mamma hittade både jobb och varsin man och blev kvar i Göteborg så de har umgåtts mycket genom åren. Även jag har alltså träffat Mary mycket när jag växte upp.

Nu bor hon alltså i en lägenhet med härlig utsikt över Grebbestad. Vad sägs om det här?

,     

    

Blir lite avis faktiskt.....  

Vi blev bjudna på fika vid Wunschgården. Det blev en trevlig pratstund med äldre människor som ofta kan berätta en massa spännande saker.

  

Efter god fika bestämde vi att vi skulle ta en sväng till Havstenssund. Ett litet samhälle vid havet en bit ifrån Grebbestad. Där har både min moster bott och även Mary.


Men först gick vi den obligatoriska rundturen på kyrkogården där alla släktingar nu ligger begravda.

För att komma dit korsade vi gården vid Grebbestad Folkhögskola. Ojoj, minnen....minnen.

Där har jag studerat och även halva min släkt på mammas sida.   


Vackra växter utanför skolan.

   

Mäktiga Grebbestad kyrka! Välkommen in!

 

             

Nu bar det av till Havstenssund!

Här är det lilla kapellet där min mosters man ligger begraven.

   

Det var ljuvligt att komma dit ut faktiskt. Så lugnt och skönt och vackert.

Barnens far och jag bodde därute hos min moster och morbror innan vårt första barn föddes. Jag var alltså gravid och det är en speciell tid som jag minns härifrån. Den tiden var bra! 

Vi promenderade mycket vid havet och på ängarna här runtomkring. Naturen här är himmelsk!


Här bodde min moster och morbror. Alldeles vid havet.

Det här är bilder från sjöboden och stranden. 

     


Vi åkte tillbaka till Grebbestad och gick runt lite mer. 

                               

Sen blev det glass i solskenet!

 

och jag var så här lycklig!   

 

Sista kortet är ett försök att ta ett foto från långt håll....det ska föreställa ön Manholmen dit morfar oftast satte av oss vid sjöboden för att vi skulle kunna få bada vid sandstranden. Medan han åkte ut och fångade lite makrill och torsk till middag!   

Vilken härlig dag!!! och förlåt att det blev ett långt inlägg.....kan bara inte låta bli!   



Av Margita - 27 maj 2014 22:41

Igår var jag på dagsutflykt till Grebbestad i norra Bohuslän.

Tog en massa bilder som jag håller på att ladda upp.

Nu orkar jag inte göra klart inlägget ikväll, det kommer förhoppningsvis imorgon.


Fast först ska jag tvätta och sen blir det en sväng till tandläkaren. Huvva! Det som brukar bli så dyrt!   


Vi ses imorgon och då ska ni få en bildbomb, kanske även en videobomb!   

Av Margita - 27 maj 2014 20:06

                Köper du hellre en dyr kvalitetströja eller fem billiga tröjor av sämre kvalitet? 

   


Alltså, jag köper second hand mest. Delvis pga att jag inte har råd att köpa dyrare kläder. Vet inte heller om jag är så intresserad av det. Det beror på vad det är för plagg. 

Ibland kan jag köpa ett dyrt plagg för att jag vill att det ska hålla i många år.

Som min Tilde till exempel:

 


Av Margita - 26 maj 2014 10:15

 Shoppar du helst på nätet eller i butik?


Det beror på vilket humör jag är på.

Ibland är det roligt att gå runt i de fysiska butikerna men jag blir ganska fort trött nuförtiden.

Då är det lättare att shoppa via nätet och roligt är det också tycker jag.

Det finns så otroligt mycket att välja på idag, ibland nästan för mycket! 



Kika in här för fler svar på utmaningen!

Av Margita - 25 maj 2014 19:23

Det finns så otroligt många olika vindspel nuförtiden.

Många är vackra och andra faller mig inte alls i smaken.

Men när jag surfade på Odla.nu hemsida för ganska länge sen nu så hade de väldigt många olika vindspel att välja på i sin web shop och då var det svårt att välja kan jag säga.


Men det blev den här. Jag har haft den i över 1 år nu och den är rätt illa medfaren men fortfarande så vacker när den snurrar i vinden.



  Kika in här för fler vindspel!


Av Margita - 25 maj 2014 08:30

 5 maträtter du skulle kunna leva på resten av livet


halloumisallad

rotfruktspytt med eller utan kött

smörstekt rödspätta

Marockanska köttbullar i tomatsås med couscous

ugnssteckt kyckling med ugnsrostade rotfrukter


 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards