S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2010

Av Margita - 30 april 2010 18:11

Tog en paus från heltidsjobbet att lösa min ekonomiska situation och pluggandet i pawpedskursen (fast den har jag knappt någon koncentration kvar till i detta läge). Så vad gör jag när jag tar paus då? Ja, inte lämnar jag datorn inte, nä, jag gick in på E-Bay (amerikanska Tradera) för att försöka lära mig att sälja där. Istället hittar jag massor med kattprylar (vad annars??)   och det här var inte vilka kattprylar som helst, utan Sibiriska Katt-prylar!

Nedan är en stämpel till scrapbooking. Vill ha!

En liten mugg med en sibirisk katt på kanske?

 

Sen hittade jag en tröja men vet inte om jag kan foga in den här.

Den är svart och så står det: "Got Siberian?" på den. Rätt kul.

  Fotade tröjan med mobilen mot dataskärmen så bilden är ju inte den bästa, men ädnå. Visst vore en sån tröja lite kul att ha på utställningar?!


Av Margita - 29 april 2010 18:47

Agnes och Alice är så söta ihop. Det verkar som dom har kommit närmare varann när de nu är ensamma med varann stora delar av dagen. Algot är ju ute mesta tiden och jag tror det var lite "tjafs" mellan katterna när han var innekatt. Mest för att han var så rastlös.

Men nu är det så härligt att se tjejerna. De leker ihop, lugnt och VILT. Ibland sover de nära varann och ibland ser det ut som om de bara gosar. Bråka kan de också göra, men det är sällan, och det är mest markeringar av sorten "nä, nu ligger JAG här, du får faktiskt vänta!"   Vissa platser har ju högre dragningskraft än andra och då vill de gärna få ligga där ifred.

  Bilden har ju ingen superkvalitet men ni kan ju ändå se vad jag menar!   

Det ska bli väldigt spännande att se hur Agnes reagerar och beter sig när Alice fått sin kull. Blir hon den extramamma som jag tror?

Av Margita - 27 april 2010 17:19

Antar att en hel del av er, liksom jag, slåss med sockerdemonen emellanåt.

Nu hittade jag ett så bra avsnitt i en bok jag har:


Att surfa på suget

Vi kan försöka hålla suget ifrån oss, strunta i det, inte lyssna. Problemet är att den strategin i värsta fall får motsatt effekt.

Ju mer vi försöker att inte tänka på suget, inte uppleva det, ju räddare vi blir för att inte kunna stå emot, desto mer svårhanterligt kan suget bli.

Motsatsen är att vara medveten om suget. Låt det inta den inre scenen. Lyssna. Känn efter. Hur är det att ha det här suget? Hur känns det i kroppen? Gör det ont någonstans? Hur ont gör det? Är smärtan ohanterligt intensiv? Om inte, låt den bara finnas där. Låt kroppen med sitt sug, inta scenen.

Känn efter, observera, beskriv, döm inte.

Lyssna på tankarna.


Detta stycke är hämtad ur boken "Vem är det som bestämmer i ditt liv? - Om medveten närvaro" skriven av Åsa Nilsonne. Ja, samma person som också skriver deckare.

 

Den är mycket läsvärd och fungerar som en liten bibel för mig när jag behöver bli påmind om hur mindfulness fungerar. För er som inte varit med från början kan jag berätta att jag kom i kontakt med mindfulness när jag blev sjuk och hade svår panikångest. Mindfulness och kognitiv terapi hjälpte mig väldigt mycket.

Det finns en bok till som hör ihop med ovanstående. Den är lika bra och används också av mig som en bibel.

Den heter "Att leva ett liv, inte vinna ett krig - Om acceptans" av Anna Kåver.

 

Dessa två böcker är som en sammanfattning av mindfulness. Att acceptera, vara i nuet - eller så här:

  • OBSERVERA
  • BESKRIV
  • DÖM INTE
  • DELTA

Därmed ABSOLUT INTE sagt att man ska vara mesig och inte bry sig!! Acceptera i sammanhanget innebär att man tar in allt, SEN tar man ett beslut om hur man ska gå vidare. Anna Kåver beskriver det mycket bättre - så här:


"Med acceptans menas att välja att se, ha och stå ut med både den inre och den yttre verkligheten utan att fly, undvika, förvränga eller döma den och att handla utifrån denna verklighet effektivt och i riktning mot sina värderingar och mål."


Något för mig att tänka på nu i min nuvarande situation.


Av Margita - 27 april 2010 17:07

Ja, jag har verkligen fullt upp just nu. Dagarna består av mycket tankearbete och kontakt med arbetsförmedling osv. Så är det kursen. Färgenetiken gör mig helt förvirrad. Det är så mycket att hålla i huvudet och så måste man tänka bakåt och framåt. Just sånt som tar tid för mig. Men när jag väl förstått då sitter det oftast. Sen har jag ju mitt Tradera också. Fortsätter att sälja där. Det är fascinerande så mycket saker jag har här hemma som jag faktiskt kan sälja   

Mycket skönt när innehållet i källaren krymper och man samtidigt kan göra folk glada och själv tjäna lite pengar. Många flugor i en smäll alltså!

Hoppas ni har det bra därute!

Av Margita - 26 april 2010 19:27

I söndags träffades vi några medlemmar från SäSK (Sällskapet Sibirisk Katt) i Göteborg. Det är alltid lika roligt att få träffa andra uppfödare och få prata katt helt ohämmat. Alltid lär jag mig något nytt och dessutom är det väldigt bra om vi uppfödare kan samarbeta. Avelsarbetet blir så mycket bättre.

Den här gången var vi hemma hos Irinas i Sävedalen. Hennes katt Aurora hade precis nedkommit med 4 stycken underbara kattungar. Speciellt en blev min favorit, en mycket vacker mönstrad tjej. Ville inte störa de små liven med att fota. Men jag kan lova att de såg ut som små söta korvar  

Jag blev förstås väldigt kattungesjuk! Det ska bli så roligt med en kull til hösten!

Efter mötet följde jag med hem till Emelie och så hjälpte hon mig med kattgenetiken i kursen hos Pawpeds. Tack Emelie! Sen fick jag underbar god mat som Emelies man servade oss med och tack vare den middagen så ska jag nu börja äta mycket mer quorn istället för kött. Det var ju jättegott!! Bra också att äta lite mindre kött, på många sätt.   

Efter en riktigt trevlig söndagseftermiddag och kväll så var vi trötta, men trots det så kör Emelie mig hem till Målsryd! En resa på ca 7 mil. Vi hade trevligt, Emelie sjöng en mycket vacker sång och hon peppade mig inför mina möten med arbetsförmedling, sociala (ekonomin) och läkare. Emelie! Jag säger det igen - du är alldeles för snäll - eller - du är helt fantastisk! TACK!   

Idag pratade jag med arbetsförmedlingen och jag kände att jag fått rejäl kraft att stå upp för mig själv. 


Av Margita - 23 april 2010 18:33

Två positiva saker måste jag ju berätta för er.

Sak nummer ett:

I morse vaknade jag av att mina två sibbetjejer låg tätt intill varann emellan mina ben och sov så gott. De var så otroligt söta och det var verkligen ett härligt sätt att vakna på. Algot låg som vanligt bredvid min kudde.   

Sak nummer två:

Jag hade besök av ett ungt, trevligt par i förra veckan. Tjejen är allergisk och tål inte katter och eftersom jag är testhem så var de välkomna hit. Det har ju visat sig att många allergiker tål den sibiriska katten.

Nåväl, hon kände lite grann men inte alls så mycket som hon brukar. De var här en lång stund och hon stoppade näsan i katternas päls mest hela tiden   Jag tyckte de kunde komma tillbaka en gång till för att känna efter igen. Så igår kväll var de här igen och då berättade tjejen att hon träffat en "vanlig" katt för några dar sen. Hon reagerade då kraftigt, med röda kliande ögon, snuva och en känsla av att svullna igen. Efter ett tag var hon tvungen att gå. Så nu var det ju spännande att se vad som hände under kvällen. Det enda var faktiskt att hon fick lite snuva, men sen inget mer. Visst är det fantastiskt! Så nu går de i kattungetankar!!    Är så glad för deras skull!

 

Av Margita - 23 april 2010 16:04

jo, jag sitter här vid datorn varje dag men jag har inte tid just nu att blogga. Det är kursen och min ekonomi som fått sig en rejäl törn pga arbetslöshet och sjukskrivning. Tydligen ska jag straffas för att jag varit sjuk. Nåja. Jag lämnar det nu för något helt annat.

Satt för några dar sen och slösurfade över nätet och ramlade över denna härliga kattsak! Vad säger ni, ni som är kattägare, något att satsa på kanske?

 

Här kan ni läsa om Litter-Robot, en självrensande katt-toalett! Visst låter det spännande! Den är dyr förstås, men man kan ju spara. Vet inte heller om den finns att köpa i Sverige än.

Det finns många filmer på nätet som visar hur den fungerar. Här är några:

Man måste ju få lov att vara försiktig!

Och här en video som vunnit pris och det kan man väl förstå.

Av Margita - 19 april 2010 20:50

Pengar är inte allt, sägs det ibland. Men det kan jag lova att, har man inte mycket pengar, då är just pengar allt.

Att behöva oroa sig för sin ekonomi är inte hälsosamt. Visst skulle det vara bra med en slags medborgarlön, så att varje människa här på jorden kan få ett anständigt liv. Varför ska man behöva lida, även ekonomiskt, när  man är sjuk?

Det har jag aldrig förstått.

Tänk så mycket kreativitet som kunde släppas loss om människor slipper oroa sig för att överleva!

Idag har samhället hårdnat så att det går bra för dem som är energiska, unga och har pengar, och är stresståliga. Det har blivit som i USA. Måste vi kopiera ALLT därifrån? Kan vi inte ta bara det som är bra? Måste vi ta det som är dåligt också?

USA har ju själva börjat förstå att de inte kan utesluta flera miljoner människor från människovärdig sjukvård, bara för att de inte har råd.

Men vi går ju åt andra hållet nu! Har du bara pengar, ja, då får du MER i dagens samhälle. Har du lite, ja, du kan du ge dig katten på att du får MINDRE? Är det rättvist? NEJ!

Fast - hallå! Jag tror inte dagens regering är så mycket för rättvisa, fast de kör med nån slags flirt med oss "vanliga". Men flirta med mig går inte! Det är jag för gammal för.

Det som arbetarna, dvs vanligt folk med begränsade resurser, har protesterat och agerat och dött för, det håller på att monteras ned, och ingen verkar bry sig? Ett samhälle där alla får vara jämlika och rätt till utveckling, det var vad dessa arbetare kämpade för. De lyckades nästan, men borgerligheten finns alltid där som ett spöke. De vill inte dela med sig. De tycks tro att är man sjuk eller arbetslös så är det banne mig ens eget fel. Har man inte heller tillgång till rika föräldrar, ja, då är det också den fattiges fel.

Jag anser att vi håller på att skapa ett nytt FattigSverige och det är fruktansvärt tragiskt. Det är lite farligt idag också, tycker jag, för det hela är så förfinat. Och vi som är drabbade, vad gör vi? De flesta av oss är så trötta verkar det som. Vi orkar inte protestera. Jo, vissa gör det, jag vet. De ska ha all heder. Jättebra!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards