S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2014

Av Margita - 31 mars 2014 21:16

Hos en familj som bor lantligt utanför Borås bor numer sen en tid tillbaka två av mina kattungar.


S* Senga's Alija Arash som föddes 2010


Här är han 3 veckor och verkar undra vad som händer   

 


S* Senga's Blossom Bryony som föddes 2011.


Här är hon drygt 3 veckor

  

En underbar bild på de två tillsammans! 

Bryony längst fram.

 




Av Margita - 31 mars 2014 16:00

 Hiss & Diss - Nyheter


Nyheter är bara diss för mig om det blir för mycket tråkigheter som ska pratas om överallt.

Det orkar inte mitt psyke riktigt med. Jag blir nästan deprimerad.

Så ibland låter jag faktiskt bli att följa med vad som händer ute i världen.

Bara för att skydda mig själv.


5 ställen du brukar kika på för att få reda på nyheter


Tv, nätet, radio, tidning och tv igen.


 Fåglarna kommer tillbaka och börjar sjunga tidigt på morgonen, mysigt eller jobbigt?

 

Åh, bara mysigt!!!!

Av Margita - 30 mars 2014 20:37

Vilken dag!

Sommarvärme....inte klokt egentligen.

Det är ju fortfarande bara mars månad. Jag tror aldrig jag varit med om en sån här tidig sommarvärme. Den brukar vanligtvis komma i slutet av april. Det verkar vara ca en månad tidigt. Björkarna har knoppar!


...och blåsippor och vitsippor blommar på samma gång! 


Det är galet!   


Jag har i alla fall varit vid odlingen hela dan och jobbat. Har börjat gräva upp hallonlandet. Ska inte ha det kvar eftersom det inte blev några hallon. 


Fortsätter också med min upphöjda bädd. Har fått ihop lite mer grenar och kvistar. Men mer ska till - lagret ska vara ca 30-40 cm högt.

En av mina odlargrannar gör upphöjda bäddar på ett annat sätt och det har jag googlat mig fram till att man också kan göra:

 

man gräver helt enkelt gångar runt själva planteringen, då höjs ju detta helt naturligt. Sen kan man förbättra med kompost och mer jord.

Funderar på att göra på det sättet på planteringen intill. Så kan jag se om det blir nån skillnad i odlingsresultatet.

 

 

Av Margita - 28 mars 2014 20:39

 

 

NYTTIG, VACKER OCH LÄTTSKÖTT

 


Så vill jag att min lilla trädgård ska vara. 

Fast trädgård....det är ju en kvadratisk odlingslott, men det ska väl gå att få en sån vacker också. 

 

En trädgård ska ha väggar, golv och tak, så det är bland det första jag vill anlägga. 

 

Väggar.

I nuläget är jag inne på bärbuskar som väggar.

 

Idag var jag en sväng till min lilla paradisplätt. 

 

Det går att gräva redan nu, även om jorden är lite kladdig, men det fungerar.

 

Har bestämt mig för att pröva att göra en så kallad upphöjd bädd på ett område som jag höstgrävde.

 

En upphöjd bädd gör man ungefär så här:

 

Gräv bort grässvålen. Lägg undan och spara.

Fyll på med grövre grenar och kvistar, sen lite mindre mindre.

På med jorden igen, helst utan ogräs.

Fyll sen på med kompost eller kogödsel.

Ovanpå detta vanlig planteringsjord.

 

Här kan du läsa mer om upphöjda bäddar.

 

Här har jag grävt bort grässvålen

och här är början till lagret av grenar och kvistar  

 

Mycket mer behövs!   

 

 


Av Margita - 28 mars 2014 16:58

 Länka en artikel från aftonbladet.se som är den typ av artiklar du helst läser

 


Jag läser aldrig kvällstidningar men tittade in på sidan och det jag helst vill dela med mig av är denna artikel:

 

 


Av Margita - 28 mars 2014 10:00

Hittade denna underbara video.


Jag skulle gärna haft en fågel. Har haft undulater nästan hela mitt liv, men det passar inte så bra ihop med katt. Men en stor papegoja, det vore häftigt! 

Men jag nöjer mig trots allt med att titta på filmer och besöka en vän som har papegojor.


Av Margita - 27 mars 2014 17:18

Men....hur gulligt är inte detta?!?!!   


Av Margita - 27 mars 2014 17:12

Vad för slags nyheter tycker du är mest ointressant?

 

Nyheter som handlar om kändisar. Det mesta är ändå inte sant. 



 Om du inte fick reda på nyheter om vad som hänt i Sverige på en vecka, skulle du tycka det var jobbigt?

 


Nja, inte speciellt jobbigt faktiskt. Kanske lite rofyllt. 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards