S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2013

Av Margita - 31 augusti 2013 14:58

Som ni säkert märkt skriver jag inte här så ofta just nu och det beror på att jag inte har tillgång till internet hela tiden. Men det ska förhoppningsvis bli bättre med det framöver.

Som jag känner nu kommer jag också att starta en eller två nya bloggar där jag strikt kommer att skriva om ett ämne. Återkommer när det är klart.


Av Margita - 26 augusti 2013 19:56

Två av "mina" kattungar, Amishai och Bolo Bolo, bor hos en engagerad djurvän i Uddevalla.

Nu har hon sett att det går två hemlösa katter omkring McDonalds i köpcentret Torp utanför Uddevalla.

Risken är stor att de blir skjutna om vi inte hittar ett hem åt dem.

Så känner du till någon som kan tänka sig att ta hand om en kattmamma och hennes troligen 12-veckors gamla kattunge, kontakta då mig snarast!

Mejladress finns under presentation.


Av Margita - 24 augusti 2013 12:04

Jag har en längre tid våndats över hur mitt katteri ska utvecklas.


Tyvärr är det så att jag vill mer än jag har ekonomiska resurser till. Efter att jag för ett år sen blev sjukpensionär på heltid har jag inte så mycket att röra mig med.

Dessutom har jag i många, många år velat ha en hund. Nu dök ett tillfälle upp där jag får vara fodervärd åt en 7-årig tibetansk spaniel, en tik, och det kändes helt rätt.

Men det betyder också att jag, åtminstone för stunden, måste lägga ner mitt katteri.   


Jag kommer dock inte att lämna den världen eftersom avel är något jag är mycket intresserad av.

Förra veckan fick jag reda på att jag har kommit med på PawPeds kurs nr 3 och den tänker jag gå.

Man vet ju aldrig hur saker och ting utvecklar sig. Kanske jag någon gång i framtiden kan starta upp mitt katteri igen. Det vore härligt! Men då blir det troligtvis så att jag skaffar en fodervärdsfamilj så kattungarna kommer inte att växa upp i mitt hem.


Så -


Min underbara, fina, lekiga Caelyn såldes igår till MissEmmis. Hon ska gå i avel men utan mitt stamnamn då. Det är en superbra lösning för alla parter. Caelyn får bidra med sina gener till aveln och jag får ekonomisk lättnad.

Klart att det samtidigt känns sorgligt. Det gör ont i mitt hjärta.   Men jag påminner mig om att det är så här livet är:

Det enda som är beständigt är förändring!


Det är lika bra att anamma den sanningen så blir livet lite lättare.




Av Margita - 22 augusti 2013 08:00

Tänk vad tiden går!

Idag blir min allra första kattungekull hela 3 år! 

Det blev 5 hanar! Inte en enda tjej!   

Men vilka goa killar!

 

Jag har fått bra med rapporter och bilder genom dessa 3 år och de har utvecklats jättefint alla fem.

Det är roligt också att märka att deras personligheter har inte ändrats sen de var små.

Hoppas ni alla fem får en riktigt fin dag!

Grattis från gammelmatte!

OCH FÖRLÅT MINA ANDRA KULLAR ATT JAG GLÖMDE ATT UPPMÄRKSAMMA ERA DAGAR!   

FÖRSENAT GRATTIS ÄVEN TILL ER!!   


Blossomkullen:

 

Orkidée-kullen

,     

Undrar om jag nånsin får en D-kull.......håller på att grubbla och fundera, kanske jag inte har råd   


Av Margita - 20 augusti 2013 09:22

Skrev ett långt inlägg igår kväll och så blev det raderat. Frustration!   

Nu gör jag ett nytt försök.

Jag måste ju berätta för er hur det går med Aksi.

Hon kom till mig i fredags eftermiddag och det går hur bra som helst.

Idag åt hon sina första torrisar, efter att ha ratat dem, eftersom jag bjudit henne på lite godbitar....  

Hela familjen har fallit för hennes charm och det är jag så lycklig över. Aksi har även charmat hela grannskapet. 

Vi har sysslat med lite miljöträning. Aksi har aldrig åkt varken tåg eller buss och det är i princip det enda transportmedel jag använder mig av, så det är nånting hon förhoppningsvis kommer att tycka om.

Igår gick vi av och på en buss några gånger. Det gick hur fint som helst, hon verkade tycka det var spännande. Så nästa gång tar vi oss en tur.

Tågstationen gick också bra.  Tågen var ingenting att bry sig om, däremot en del människor var det absolut nödvändigt att skälla på. "Åh, vad rädda vi blir!" var det en som sa....  


Hon har redan åkt in i duschen.....en liten bajsklutt fastnade i hennes vackra, mjuka päls och det går ju inte an att förstöra den. Hon var så duktig i duschen, den lilla damen. 


För övrigt väntar ett äventyr idag. Vi ska följa med min syster i hennes bil till Marstrand. Hoppas hon kommer att tycka att det är roligt!!


Lite bilder från de 3 dagar som gått:


 

   

Min syster föll som en fura. Hon älskar hundar men kan inte ha någon pga allergi 


 

Pappa gosar med Aksi


 

Agnes och Aksi känner på varann. De är såååå duktiga och jag är jättelycklig för det. I två dar nu har vi vilat tillsammans alla tre. Agnes på min mage och Aksi bredvid mig i huvudhöjd. De har alltså legat med knappt en halvmeter ifrån varann. Agnes spann och det var frid och fröjd.   


 

Caelyn är mer kattunge fortfarande och är otroligt nyfiken på Aksi och försöker leka med henne men det faller inte i god jord. Men de sniffar på varann nos mot nos och även där går det superbra.


Tack Paméla för att jag fått förtroendet att ta hand om denna lilla charmiga tibbedam!!   


Är du sugen på att se fler bilder på fina tibbar så gå in på Pamélas hemsida.

Den heter:


Lill-Tibbens och ligger i Svanesund på Tjörn.



Av Margita - 18 augusti 2013 19:55

Eftersom min odling i år blev en riktig besvikelse så följde jag med min syster till ett självplock på Hisingen i Göteborg.

Hisingen är förresten väldigt vackert. Det är också en ö, om ni inte redan visste det.   


 

 

Det blev en lagom liten skörd för mitt enmanshushåll och lilla frys. 



Av Margita - 17 augusti 2013 15:43

Stenungs torg i all ära men det finns en orsak till att besöka Backaplans shopping center i Göteborg:


Ali Babas "korvbod" !


Där serveras både korvar och annat men det man absolut ska testa är Ali Babas falafel. Så goda! 

Det var min syster som tipsade om detta ställe häromdan när vi besökte ett självplock. Inlägg kommer om det också.   

Så när jag känner mig hungrig och vill äta något riktigt gott för en billig penning (och man blir mätt kan jag säga, för den är stor, falafeln!   ) då styr man kosan till Backaplan. 


Här är min falafel:

 

Min syster mumsar för fullt!

 

Glada tjejer inne i boden:

kocken i bakgrunden   

 


boden utifrån:

 

Är ni någon gång på Hisingen i Göteborg, ta er då hit! Ni lär inte bli besvikna! 



Av Margita - 16 augusti 2013 18:49

Nu har Aksi kommit hit för att provbo hos mig och katterna.
Det har gått bra hittills men lite ängslig får man ju lov att vara. Men just nu ligger hon i soffan och verkar nöjd. Vi har varit på en kort promenad och sen bjöds det på ett litet köttben som uppskattades mycket kan jag säga. :))
Vi hälsade även på mormor och morfar men bara i dörren. :D
Jag hoppas på att Aksi och katterna ska vänja sig vid varandra.Vi får helt enkelt vänta och se.
Nu väntar en spännande första natt. ...
Välkommen Aksi till mig och katterna ?

Här tuggas det på ben :)

Haha bilden blev lite rolig :D

Nu börjar hon nog bli trött. ...har varit en händelserik dag för henne. ???

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards