S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2015

Av Margita - 31 augusti 2015 22:45

I lördags kväll fick vi en fin kväll vid Bohus Fästning, min syster och jag.

Inte nog med att jag vann en biljett till konserten, jag fick ta med mig nån också och naturligtvis valde jag min syster eftersom hon också älskar musik, även om just opera inte är hennes favoritmusik. 

 

Vi blev verkligen inte besvikna.


Vi hade en stund på oss innan konserten och passade på att gå runt i fästningen. Det var åratal sen jag sist var innanför murarna och det märks att de rustat upp stället.


Nu satsar man för fullt på att liva upp den gamla fästningen.

Det är roligt.


Tornet Fars Hatt syns lång väg när man kommer från Göteborg. Den är majestätisk.

 

       

Nu är vi inne på Borggården.

Det var här som konserten egentligen skulle hållas men på grund av vädret flyttades den in till Fars Hatt istället, alltså till tornet.

En underbar miljö för operamusik!

 

 


Men hallå, kära syster, vad gör du däruppe?

 

Kom upp hit!

Man kan gå runt uppe på muren!

Nästan som kinesiska muren...nåja 

Först några trappor att beträda...rätt långa kliv, hur i allsin dar fungerade när de var mindre i storlek förr i tiden??

     

Härnere ligger Kungälv, Kexstaden, där doften av kakor ibland lägger sig

 

och där är bron över till Hisingen.

 


Är fascinerad av alla dessa olika stenar som passats ihop. Vilket slit!

       

Till sist bjuder jag på en video med en bit från en av de första ariorna.

Kommer inte ihåg vilken.


Harpan, detta underbara instrument! 


 

Av Margita - 29 augusti 2015 11:55

Facebook är bra till mycket.


Ibland dyker det ju upp tävlingar typ "dela och gilla så har du chansen att vinna..."


Häromdan dök det upp en sån tävling från Bohus Fästnings arrangemang via Facebook och jag tänkte att det kostar ju ingenting att gilla och dela....

  

Döm om min förvåning och stora glädje när jag vann!!!! Det var rätt många som delat och gillat så där hade jag tur!

Biljetterna är dessutom ganska dyra, i mina ögon sett, så det blir extra roligt.


Dessutom fick jag ta med mig en vän helt gratis så min syster följer med!


TACK till Bohus Fästning för att jag får vara med på detta!


En föreställning med harpa (som jag älskar) och italienska operaarior som involverar kvinnor antar jag eftersom föreställningen heter "Älskade kvinna".


Duon kallar sig Göteborgs OperaDuo.

.

Ser fram mot ikväll!   


Av Margita - 27 augusti 2015 22:39

  

Visst är det spännande med gamla foton?

Jag sjunker gärna in i gamla bilder som den ovan för att försöka se om jag kan höra vad de säger till mig....  ja, ni förstår. Det är roligt att studera deras kläder, minspel, omgivningen osv.

 

Sen kan man ju fundera över hur de tänkte, vad de gjorde den där dan som bilden togs...och varför den togs, om det nu var för en speciell anledning?

Många frågor och funderingar kan det bli.


Men en sak vet jag i alla fall om fotot ovan och det är att det är min mormor Berta Karlsson som sitter till vänster. I mitten står hennes lillasyster Annie Karlsson (som senare emigrerade till USA) men vem damen är som sitter till höger är det tyvärr ingen som vet längre.

Kan det vara tant Åhlund?? Hon som hade skoaffär i Grebbestad. Nej, jag tror inte det.


Det är en charmig iscensatt bild tycker jag.

 


En servis och Annie ska precis servera kaffe. Undrar om det var kaka till?

Hennes hår är förresten så vackert, med den långa flätan.


Undrar varför denna bild togs?

Har ni nån idé?


Av Margita - 26 augusti 2015 19:25

År 2011 föddes min andra sibiriska kattkull.

Det blev 3 små fina krabater, 2 honor och 1 hane.


Honorna fick heta S* Senga's Blossom Bryony och hon heter idag Alida och bor utanför Borås i ett paradis vid en sjö. Där bor hon förresten tillsammans med sin halvbror Arash (Ramsez) från min första kull.

Ida är den kattunge i filmen som har mest vitt vid nosen.


Hon var en livlig och helt ljuvlig liten tjej. Full av tillförsikt och inte rädd för nånting.

Bolo Bolo, som är den andra kattungen som leker i filmen, han var också en tuffing fast backade ibland för sin syster.

Bolo Bolo heter idag Casanova och bor i Uddevalla tillsammans med sin halvbror Amishai, också han från min första kull. 


Den andra honan S* Sengas Blossom Brown Betty, som idag kallas endast Betty, var inte med i filmen. Men det är ganska typiskt. Hon var en liten försiktig katt och höll sig mest i bakgrunden.

Men inte alltid, ibland var hon med på noterna också, men det var mest Bryony och Bolo Bolo som härjade tillsammans.


Den vuxna katten som syns i filmen är förstås kullens mamma, fina Alice.

Hennes stamnamn är S* Tricaliz Alize och hon är mamma till 3 kullar. 

Det är också de kullar jag fött upp.


Hade varit roligt med någon kull till.

Men nu har jag ingen avelskatt så det lär bli svårt! 


Så därför får jag titta tillbaka på lite filmer ibland för återuppliva de härliga stunderna tillsammans med mina kullar.

Kattungar är ju bara SÅ ljuvliga!


 



Av Margita - 26 augusti 2015 10:37

fast jag säger inbyggda möbler...


Kärt barn har många namn heter det ju.

Nåja, till saken.


Jag älskar böcker.

Älskar att se på dem, att ta på dem och även att ha i en bokhylla.

Fast numer vill jag inte ha för många för det blir så dammigt....och så bor jag inte så stort så då får man prioritera. 


Drömmar har vi väl alla och det är tillåtet att drömma så om jag nu gör det...

Ja, då skulle jag bo i en stor villa med lantlig stil.


På landet, nära en lagom stor stad med mycket kulturellt utbud.

Villan har naturligtvis en stor trädgård med växthus, kanske till och med flera växthus.


Huset har kakelugnar som går att elda i och ett av rummen är designat som ett bibliotek.

I detta rum tronar den vackra kakelugnen och som pricken över iet omringas den av inbyggda eller platsbyggda bokhyllor. 


Jag tycker det är så vackert.

Där kan man sitta i en gungstol eller varför inte ligga framför kakelugnen på en fårfäll med hunden och katten bredvid sig och bara njuta av en god bok.

Allt medan brasan sprakar och bokhyllan tronar med sina vackra bokomslag. 


Ungefär så här kan det se ut, men lägg då till kakelugnen och fårfällen så har ni bilden klar för er hur jag vill ha det.

Älskar för övrigt detta rum.

Hos sareld.se kan du få till ditt rum precis som du vill ha det!

Så slå till!

Det är snyggt och vackert med inbyggda bokhyllor.

Praktiskt också. 





Av Margita - 25 augusti 2015 10:06

I helgen var det min tur att vattna i växthuset. 

Vi är alltid två när vi vattnar där.

Växthuset är kommunens och vi från Kungälvs trädgårdsförening får vara där med våra växthusgrupper. Vi har två såna grupper och jag är med i den som arbetar på onsdagar.


Nu finns det mycket tomater i växthuset. 

De är inte föreningens utan kommunens som har verksamhet där för sjukskrivna.

 

Vid platsen där vi ibland sitter och fikar hänger det nu vindruvsklasar över borden. Så fint!

 

Jag älskar verkligen miljön i ett växthus. Känner att jag blir lugn och super bara in atmosfären.

I det här växthuset finns det också små humlor som flyger omkring. 

Allt för pollineringen. De är ju för söta de små humlorna. Har inte lyckats få nån på bild dock.


Förutom att vattna så lyckades jag mellan skurarna som kom till västkusten cykla bort till min odling och hämta lite vitlök, sockerärter och spritärter.


Sockerärterna är verkligen så tacksamma! De växer och frodas hur man än behandlar dem och hur än vädret är. Nu kom jag lite sent så många var lite för tjocka men det får väl gå.

 

Spritärterna, eller märgärter som de heter, var en liten besvikelse. I många var det fullt av larver!   

Vet inte om jag kanske inte brytt mig om dem på rätt sätt...tänker nog försöka nästa år i alla fall med några plantor. Ärter är gott!

 

Och så hämtade jag vitlök, denna underbara grönsak!

 

Men jag undrar bara stillsamt för mig själv: varför i fridens namnn satte jag så få lökar?????   

Allt som allt satte jag ner 15 vitlökar förra hösten men jag kunde ju ha unnat mig MÅNGA fler.

Så härligt att ha till vintern och att kunna ge bort!


I vilket fall har jag nu fått en hel massa utsäde gratis...det är kanon! 

För mina vitlökar har producerat flera så kallade blomlökar och de kan användas till att sättas ner i jorden till hösten. Hurra! 


Av Margita - 24 augusti 2015 18:48

Då bodde jag fortfarande i Målsryd utanför Borås.

Jag bodde jättefint där.

Närmaste granne var en bokskog med en porlande bäck och huset mittemot var ett gammalt fint stenhus.

Utsikten var verkligen rogivande och på vårarna var det en fröjd att sitta på balkongen och lyssna på fåglarna och senare även på tuppen och hönorna som grannen skaffade.


Men jag saknade ju havet...och "hemma"!   

Hemma inom parentes för jag har flera ställen som jag känner är hemma för mig, alla ligger de i Bohuslän:


Kungälv/Ytterby

Strömstad 

Grebbestad


Jag känner mig någorlunda hemma i Borås också men....det är det där med havet....jag kände mig så instängd där. Nu låter jag precis som min morbror (ingift sådan) Nils!   

Han var från Hälsö, en ö utanför Havstenssund i norra Bohuslän och kom han nån gång till Tanum (som ligger nån mil inåt land) så fick han panik!   

 

Nils lever inte längre men han var en rolig bohuslänning.

Kanske skulle göra ett litet inlägg om honom nån gång?


Oj, vad mycket jag skrev här nu då....ville bara tipsa om den här inlägget som jag skrev för över 6 år sen:


Balkongen i Målsryd

Av Margita - 24 augusti 2015 15:31

Det vore nåt det!

Jag som älskar att sitta på balkongen bland mina växter skulle verkligen kunna utnyttja den till max vad gäller växter.

Tomater, paprikor och andra värmekrävande växter skulle älska att växa där.


Bor du i bostadsrätt skulle du kunna kontakta Windoor för att få riktigt fina inglasade balkonger.

Bor du däremot i hyresrätt så antar jag att du får jobba tillsammans med hyresgästföreningen för att diskutera med fastighetsägaren om en inglasning.


Jag tycker nästan det skulle kunna vara standard.

Tänk att kunna använda balkongen hela året!

Vilken lyx.


Skulle det bli för varmt på sommaren så är det bara att öppna glasen så att luft kommer in. Kanske man också måste ha nån typ av persienner för att stänga ute den värsta värmen om balkongen ligger så till.


Min balkong är som jag berättat förut väldigt liten, men om den skulle glasas in skulle jag kunna använda den hela året. Som ett litet extrarum.

Tänk vad mysigt det kunde bli på hösten till exempel.

Tända ett ljus och bara mysa. 


I Göteborg har en bostadsförening slagit till.

Så här såg huset ut innan.

 

och så här blev det efteråt. 

 


Ser på bilden att balkongerna har nån typ av persienner och det är säkert ett måste.

Snälla hyresvärd - ni kan väl glasa in våra balkonger!!   


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards