S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2013

Av Margita - 30 oktober 2013 15:16

......med att lämna Aksi ensam en stund.

Jag har tränat henne så nu kan hon vara ensam i 2 timmar utan att hon visar att hon blir orolig på nåt vis.

Hon är tyst när jag går och tyst när jag kommer hem.

Duktiga lilla tjejen!   


Men nu vill jag utöka tiden så att hon till slut kan vara ensam 3-4 timmar helt utan problem.

Jag ska också koppla in min hundvakt så att Aksi slipper vara ensam när jag måste vara borta längre än 4 timmar och om jag blir sjuk. 


Har redan försökt att låta henne vara ensam drygt 2½ timme, men då har hon varit orolig när jag kommit tillbaka. Det gör så ont i mitt hjärta. Kunde jag så skulle hon få följa med mig överallt.   


Men jag tror ändå hon helt och hållet har bott in sig hos mig nu. Hon är en riktig glad prick, ibland retas hon lite med mig och då skrattar jag gott. 

Tänk så charmig man kan vara när man är en liten tibbe!


Ni kanske undrar hur det går mellan Aksi och Agnes?

Det går bra.

Aksi gillar Agnes och viftar på svansen, men Agnes är väldigt avvaktande. Men hon verkar fördra Aksi mer och mer. 


Varje natt sover de hos mig i sängen och ibland när jag vaknar ligger de ganska nära varann.

Mitt hjärta smälter.

Så här ser det ut då:

  


och på dagarna vilar de gärna tillsammans....

   

Visst är de söta mina älskade fyrfota?!    


Av Margita - 29 oktober 2013 17:37

Det står två olika björkar precis utanför min lägenhet.

Den ena står nära min ingång.

Den andra står på gården nära balkongen.


De är av samma art -

björk....

men ändå så olika just nu i sin höstskrud.


Det fick mig att tänka i symboler.


Om vi tänker oss att björkarna symboliserar oss människor istället.


Björken utanför ingången

 

och björken vid min balkong

 

Bägge två tillhör samma art:

Björk

Bägge två har samma behov av näring.

Men de ser helt olika ut, just nu i alla fall.


Likadant är det för oss människor.

Vi är alla av samma art.

Sen hur vi ser ut eller vad vi tycker om,

det spelar ingen roll.

Vi har alla samma behov.


Precis som våra björkar i sin vackra höstskrud.




Av Margita - 29 oktober 2013 10:54

Som tur är blev det ingen vidare blåst här i Göteborgsområdet.

Värre var det för halland och skåne.


Hoppas ni inte blåst bort!   


Jag förberedde mig ändå i går kväll och tände ljusen över matbordet i matvrån.

Blev väldigt mysigt.

Överhuvudtaget är det skönt med hösten på det viset.

Först ta en lång promenad och sen kura ihop sig nånstans med tända ljus.

Doftar så gott och så blir mysighetsfaktorn 100 %.


 

Av Margita - 28 oktober 2013 14:33

......tyvärr!! 


Jag har bloggat om detta förut, men det kan aldrig pratas för lite om detta ämne.


Hur står det egentligen till i dagens Sverige?


Du som är ung och frisk  och har ett arbete att gå till, du har (ännu) kanske inte märkt vad som hänt i vårt land.


MEN -

den dagen du blir långvarigt sjuk (låt oss hoppas att du INTE blir det) eller att du förlorar ditt arbete (det är inte heller önskvärt) -


förbered dig då på att bli ekonomiskt utblottad....och inte bara det. Söker du hjälp, så ska du ha ett psyke av stål eftersom ditt liv kommer att granskas i sömmarna på ett mycket obehagligt sätt och när det är gjort så får du troligtvis höra att nej, någon hjälp kan du inte få...

men varför?

Du ligger troligtvis över normen!

Vad innebär detta då konkret??


Du får inte ha några sparade pengar nånstans. Allt måste användas först.

Du måste sälja din bostadsrätt om du bor i en sådan.

Du måste sälja alla dina tillgångar.


När du gjort allt detta och mycket mer, då är du utblottad.

kanske du får hjälp. 


Detta kan inte vara sant säger du.

Jo, det är så.

Jag har själv varit där.

Det är mycket smärtsamt. Det räcker liksom inte med att jag är sjuk och inte kan arbeta, jag ska också "straffas" för att jag är sjuk.


Fler och fler människor slås ut i dagens Sverige och det är så otroligt sorgligt.

Det händer till och med att folk tar livet av sig.

De ser inget hopp.

För min egen del har jag haft turen att ha en förstående familj som både hjälpt mig mentalt och ekonomiskt.

Utan dem hade jag troligtvis varit hemlös idag.


Utvecklingen är skrämmande tycker jag.

Till syvende och sist handlar det om vilken typ av samhälle vi vill ha.


Om DU blir sjuk eller arbetslös, vill du då riskera att hamna helt utanför samhället?

Tycker du att det är mänskligt?


Läs den här artikeln, det här hände mig också. 

Jag lever fortfarande på marginalen men håller mig upprätt tack vare min familj. 

Och faktiskt, tack vare att jag lever otroligt sparsamt - jag har ingen bil, jag har gjort mig av med nästan alla mina husdjur pga ekonomin, äter sällan ute, går så långt det är möjligt på gratisnöjen.

Har knappt råd till buss och tåg.

Ibland åker kreditkortet fram för att jag ska kunna resa eller äta. Men jag är MYCKET noga med att betala tillbaka så att inte räntan sticker iväg. Farligt leverne, men ack så vanligt när man har lite pengar att röra sig med.

Kan tillägga att jag ALDRIG köpt nya möbler. Allt är begagnat eller ärvt. Vilket inte gör mig nånting!


Faktum är att jag idag är ganska så trygg i min fattigdom. Jag vet ju ändå hur "mycket" pengar som kommer in varje månad och jag har gjort en budget. Typ. 

Men den tillåter inte extravaganser. Egentligen har jag inte råd med internet heller, men jag tänker inte bli helt isolerad! 



Av Margita - 27 oktober 2013 16:43

Jag har ju fått lära mig att katter är väldigt konservativa.

Allt ska vara som det alltid varit.

Flyttar man till exempel på någon möbel så blir det stor förvirring i flera dar.

Likaså rutiner - de får gärna ske på samma sätt och vid samma tid.


Där är jag en dålig matte.

Rutiner är jag inte så bra på och att ändra om ibland kan vara roligt.

Fast nu har jag inte gjort det på länge, mest för att jag ändå flyttat och då blir det ändring ändå. 


Nu har jag tränat Aksi att vara ensam så nu klarar hon ca 2 timmar.

Jag har varje gång gett henne ett litet ben när jag kommit hem och så har jag satt mig i soffan för att vila. Det har bara blivit så.

Men idag gjorde jag inte alls så när jag kom hem.

Och vad hände då?


Jo, Aksi började gny och försökte tala om för mig att något var väldigt fel. 

Jag försökte stå på mig men insåg ganska snart att hon ville att vi skulle sitta i soffan medan hon knaprar på sitt tuggben. Lilla gumman.   

Klart det fick bli så.

Hon blev lugn....så med det vill jag bara säga att det är nog inte så stor skillnad på de fyrbenta.

Inte vad det gäller detta i alla fall. 


 

Vi gör som vi alltid gjort, matte!




Av Margita - 26 oktober 2013 22:36

På torsdag kväll nästa vecka börjar jag plugga!   

Då börjar PawPeds grundkurs nr 3.

Jag har klarat av nr 1 och nr 2.

Läs här vad grundkurs nr 3 handlar om.


Det kommer att bli intensiva veckor med mycket läsning, grubblerier och funderingar, det har jag förstått. Kurs nr 2 var rätt så stabbig, men jag klarade av den ändå.

Nr 3 kräver mer har jag hört, men de har lyssnat på oss som pluggat förut så nu är studierna utlagda över lite längre tid, med pauser emellan. 

Det behövs!

Inte lätt alltid med kattavel och kattgenetik!   


Men fruktansvärt roligt och intressant.


Nu kanske ni undrar varför jag i allsin dar går denna kurs när jag inte längre har en enda katt i avel.

Hmm, det undrar jag själv....


Nej, så här är det.

Jag är väldigt intresserad av katter och kattavel och vem vet, nån mer gång kan jag kanske ta kull. 

Och även om det inte blir så....

att lära sig mer om katter och kattavel är aldrig fel!



Av Margita - 26 oktober 2013 12:26

Om du inte har nåt speciellt för dig,

och vill fördriva tiden lite,

så kan jag tipsa om en sida som är lite rolig.


RoyalQuiz


Gå in här för en frågetävling om förkortningar.

Det finns sen andra frågetävlingar att välja bland.

 

Ha't så kul!



Av Margita - 25 oktober 2013 16:03

Firar ni Halloween?

Det gör inte jag.

Eller.....

lite grann kanske. Det beror på.


När jag växte upp firades inte Halloween, utan det var bara Alla Helgons dag.

Nu är ju detta två olika traditioner.

Halloween har vi importerat från USA, även om denna högtid firas i många andra länder också.


Det är ju lite förvirring kring NÄR man egentligen ska fira Halloween.

Skolorna har säkert redan gjort det.

I alla fall såg jag häromdan några barn "rysligt" utklädda   


I USA och andra länder, förmodar jag, så firas dagen den 31 oktober.


Om ni inte redan sett det så har jag en nedräkningsruta i menyn till höger.

 

De barn som växer upp nu kommer troligtvis att fira denna dag ganska så seriöst. Kanske det då blir nån slags blandning av både Alla helgonsdagen och Halloween?


Som barn är det ju alltid roligt att få klä ut sig och kanske få lite godis.


Som vuxen kan man kanske anamma lite av alla dessa recept kring pumpor.

För att inte tala om att göra någon vacker pumpa som lyser upp höstkvällen.

 

Fast den här var ju mer skrämmande än vacker förstås! :)


Men för mig är det lite trögt att fira, jag är inte så van....


Vad tycker ni om Halloween?


 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards