S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2010

Av Margita - 30 juni 2010 18:49

Tycker mig märka att Alice sover väldigt mycket......kan det vara ett positivt tecken tro?   

Av Margita - 29 juni 2010 12:27

Är hemma igen och inser att det gått 11 dagar sen Alice träffade Jasper! Då är det bara 2 veckor kvar innan vi kan börja kolla av och våga tro något.... 

Nu tänker jag bombardera er med lite bilder från midsommar - kan ju inte lägga in dem hos mina föräldrar.

Det blev en stillsam midsommar för min del tillsammans med "gamlingarna". Men det passar mig bra just nu.

Pappa spelade dragspel för oss med den äran!

  Sen tog vi oss en tur ner till vattnet, Nordre Älv, som rinner ut i havet nån mil bortanför Ytterby. Blåste rejält gjorde det den dan men det var varmt och skönt och härligt med sol, vatten och ängar!

    Tänk att kunna ha en liten båt här och ta sig ut till Marstrandsfjorden! Det ni!

Fast när jag nu tittar på kartan som mynnar faktiskt Nordre Älv ut vid de norra öarna i Göteborgs skärgård som Rörö och Björkö. För att komma till Marstrand vattenvägen får man gira till styrbord och fortsätta norrut en bit. Sen kommer man till vattenvägar som i mitt tycke är den mest dramatiskt vackra på hela Bohuskusten! Den utanför Marstrand och Tjörn. Så magisk!!!

Jag har seglat den sträckan några gånger och alltid tappat andan för den dramatik och skönhet jag upplevt där.

Hittade nedanstående bild här.

Vid vattnet där vi var, mina föräldrar och jag, ligger en gammal kyrkoruin från medeltiden. Vi gick omkring lite och insöp historiens vingslag.

  Mina föräldrar är 80 år.....  

    Ovan den gamla delen av kyrkogården som nu ligger här vid den gamla kyrkoruinen. Nedan den nya kyrkogården och där står denna ovanliga sten. Den är i form av ett ljus och manar till eftertanke. Här ligger John Hron som blev brutalt mördad den 17 augusti 1995 av ett gäng iskalla nynazister. Då var tyvärr Ytterby ett näste för dessa. Sen dess har det arbetats intensivt i kommunen för att få bort dessa kalla, fruktansvärda tankar. Själva mordet är så grymt så det man vill helst inte tänka på. Hoppas John har det bra i sin himmel - vi får inte glömma honom!

   

På midsommarafton blev det kortspel. Förstås!

Canasta!

    Och i pausen denna härliga dessert:

rabarberpaj med grädde, chokladbit och jordgubbar!

  Det var min midsommar det!

 

Av Margita - 26 juni 2010 14:34

Är just nu hos mina föräldrar i Ytterby (norr om Göteborg) och njuter som vanligt av god mat och sol! Bilder har jag tagit och tar men de kommer sen.   

Har fått kattvakt hela helgen så jag blir här en stund. Så skönt.

Igår spelade mina föräldrar och jag kortspelet canasta och gud vad vi skrattade! Vi var som ett tonårsgäng! Härligt med såna stunder!!   

Vet att jag är lyckligt lottad som fått ha kvar mina föräldrar så pass länge.


Av Margita - 24 juni 2010 14:39

Jag önskar alla läsare

en SKÖN MIDSOMMAR - med mycket sill, jordgubbar och sol! Och dans!

 

Själv åker jag till mina föräldrar och firar med dem. Hoppas få till en titt på Marstrand och bostäder som finns där för att känna in om jag kan tänka mig att bo där  - plus få en promenad vid havet!   

Av Margita - 23 juni 2010 17:00

Emelie (se länkar: MissEmmis) och jag hämtade hem min lilla Alice igår kväll och vi hade en minst sagt rolig hemfärd från Nossebro. Vi lyckades i vår iver att skratta och prata missa avtagsvägen mot Borås men det gjorde inte så mycket. Vi körde till Alingsås istället och där finns också en avtagsväg mot Borås.

Så nu är lilla gumman hemma och det är SÅÅ spännande! Angelica (tjejen som är fodervärd åt Jasper) och hennes familj har bara hört Alice vråla en gång. Det tyder på att Alice och Jasper åtminstone fått till det en gång! Hoppas innerligt att de hållit på när inte de tvåbenta varit där!!! Annars blir det omparning och då kommer Jasper hem till oss istället.

Först efter ca 3  veckor kan vi vara någorlunda säkra på om parningen tagit så nu är det bara att vänta!

Fick förresten träffa en bloggare också. Det visade sig att Angelicas mamma har bloggen stämpelhamstern och scrappar som jag precis börjat göra. Gissa om jag blev avundsjuk. Hon hade en hel liten verkstad fylld av scrapbook saker!! *avundsjuk*   Innan vi åkte hem med Alice fick jag lite tips av Angelicas mamma. Tex hur man kan göra sina egna blommor! Tack för det! Så fick jag pröva lite färger och frossa i stämplar!!   Fick lite andra värdefulla tips också om var man kan handla billigare scrapsaker och att man t.ex kan använda tapeter istället för dyra papper. Eller köpa saker på Biltema. Det gäller att var om sig och kring sig. Scrapbooking är ju också (som kattavel) en DYR hobby. Det kanske de flesta hobbies är förresten.


Av Margita - 20 juni 2010 15:38

Oj oj vad jag saknar lilla Alice!! Tror att Agnes också undrar. Hon släpper mig inte ur sikte och vill vara nära mig hela tiden! När hon inte ser mig ropar hon efter mig. Sån har hon aldrig varit förr. Lilla gumman. Tänk om man kunde förklara för henne varför Alice är borta några dagar   

Jag har fått lite rapporter om hur Alice har det hos Jasper. Än så länge har i alla fall inte någon tvåbent sett att de fått till det. Däremot har de hört vrål från Alice (och det tyder ju på att de ändå förhoppningsvis fått till det) och stora hårtussar fanns också i rummet så något har i alla fall hänt.

Emelie och jag bestämde i alla fall att vi hämtar hem Alice på måndag kväll och sen är det bara att vänta och se om det blivit några kattungar. Annars får det bli omparning. Hoppas hoppas ändå!!

Av Margita - 18 juni 2010 12:32

Igår var alltså Emelie och jag och lämnade lilla Alice hos Jasper och hans familj. Vi stannade bara en liten stund. Det var redan sent och vi ville inte åka hem för sent. Emelie skulle ju dessutom köra omvägen till mitt hem. Emelie, tack ska du ha!

Under den korta stund vi var där måste jag säga, med reservation för mina ringa kunskaper i parning, att Alice verkade rätt cool. Hon verkade inte rädd, utan mer nyfiken. Men det är klart, kom Jasper för nära, då fräste hon till med besked!

Jasper verkade mycket intresserad och höll sig på respektfullt avstånd men försökte ändå närma sig henne då och då.

ÅÅhh, vad detta är spännande. Har inte hört något än om det hänt något än, men får nog snart rapport.

Under tiden kan ni läsa Emelies inlägg i hennes blogg.

Vad jag saknar Alice förresten! Inser att det är väldigt väldigt tyst här hemma! Hon måste ha låtit mer än jag insett.   Jag tror Agnes saknar henne också. Hon har gått runt här lite och låtit, ungefär som "var är du Alice?".


Av Margita - 17 juni 2010 13:32

Ikväll åker Emelie (se MissEmmis under länkar) och jag med lilla Alice till Jasper, hennes date som väntar på henne!   

Hoppas nu att den lilla fröken sköter sig och inte river eller blir för arg på stackars Jasper. Vi hoppas ju förstås att det blir flera snygga, goa kattungar med härligt temperament. Kombinationen lovar i alla fall gott!

Detta blir min första erfarenhet av parning och att ta en kull. Är lite nervös att jag skickar iväg Alice vid fel tidpunkt. Man ska skicka iväg dem när de är i höglöp och det bedömer jag att Alice är nu. Hon kuttrar, jamar, "skriker", ålar sig utmed golvet med rumpan i vädret och svansen åt sidan, ibland gör hon attacker mot dörren (vanligast nattetid   ) och vill ut, ut, ut. Hennes förra höglöp har varat i 3 dagar och nu är jag rädd att hon kanske redan är på dag 2? Tänk om hon inte vill....nä, nu ska jag lugna ner mig! Det blir som det blir.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards