S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2015

Av Margita - 29 oktober 2015 17:52

I hela mitt liv har jag varit väldigt intresserad av språk och andra kulturer.

När undervisningen i engelska började i fjärde klass var jag överlycklig.

Jag skaffade genast brevvänner över hela världen som jag brevväxlade med.


Kathy i New York, Mimi i Ohio, Susan i Canada, Yuji i Tokyo, Aurora på Filippinerna, Riri i Rumänien, Deszö i Ungern, Ana Maria i Brasilien, Lynette i Australien, Heather i Nya Zeeland, Shigeo i södra Japan, Lih-Min på Taiwan, Ömer i Turkiet, Harriet i Ghana, en tjej i Sydafrika som jag tyvärr glömt namnet på, Ho-Thuy Tram från Vietnam osv osv ....det var inte alla men jag tror jag får göra ett särskilt inlägg om mina brevvänner, varav jag träffat några i verkligheten. 


I Italien hade jag aldrig någon brevvän. Inte har jag heller besökt landet men det skulle jag gärna göra, om inte annat så för att bara få höra det underbara språket.

Har alltid älskat italienska och tänkt många gånger att jag ska lära mig språket och nu...!

kanske det blir av   


Jag finns ju på Instagram (se i menyn till höger så kan ni hitta mitt konto där) och har fått en del följare från andra länder och jag följer flera från bland annat Rumänien, Amerika och Italien då!

Är inte internet fantastiskt?! 


Denna dam från Milano i Italien har börjat skriva på italienska till mig för att jag skrev att jag vill lära mig och det är så fantastiskt löjligt roligt! Nu kommer jag snart att kunna språka lite italiano!   


Potrei anche visitare l'Italia

 

 

Nån av er läsare som varit i Italien?

 

Av Margita - 27 oktober 2015 20:04

 Mina senaste bilder från Instagram
 
    Besök mig gärna där.
Jag heter measenga
 
Ha en bra fortsatt vecka.
Trots det trista som händer runtom i Sverige just nu. 
 
 
 

Av Margita - 24 oktober 2015 11:12

Hittade en sån charmig film på Youtube.

En väldigt enkel kaka att baka.


En ostkaka på japanska.

Varsågoda!


Visst är filmen charmig och bra?! 


Av Margita - 21 oktober 2015 08:55

Försöker få lite ordning på mina bilder men fastnar bara i gamla minnen....

 

Saknar lilla Aksi   

 

             

Av Margita - 19 oktober 2015 18:34

Ledaren var sjuk så det blev ingen zumba idag   

Saknar den verkligen.


Men däremot träffades en zumbakompis och jag ändå på gymmet och körde kondition, styrketräning och balansträning. So YES! - det känns BRA! 

Nu har vi också bestämt att vi ska träffas en gång varje vecka utöver zumban, på gymmet då, och det är precis vad jag behöver. En kompis som drar och sliter i mig så jag inte får för mig att göra nåt annat....  

Det där andra kan jag ju faktiskt göra OCKSÅ! 


Ju längre jag håller på med min träning så märker jag att mina muskler blir starkare och starkare. Det är en sån underbar känsla! För att inte tala om känslan efter ett svettigt pass! 

Totalt lugn inombords...det är mentalt otroligt givande.


Rörelse är GLÄDJE!


 

Av Margita - 17 oktober 2015 21:10

År 1952 är mitt födelseår. 

Ibland tittar jag på gamla filmer hos Svt:s öppna arkiv.

Det är roligt att se filmer och serier som man tittade på när man var yngre.


Hittade en journalfilm om barnmodet det året jag föddes.

De där strumpebanden som en av flickorna har, såna hade jag också när jag var liten.

Jisses, det har hänt grejer...


Klicka på länken för att se filmen.


http://www.oppetarkiv.se/video/1753774/journalfilm

 

 

Av Margita - 16 oktober 2015 19:30

Har ni tänkt på hur gott det doftar om hösten ute i skogen?

Speciellt en doft gör mig lycklig och det är från porsen.

Porsen växer nära vatten, i skogsmiljö.

 

Drar man på bladen så får man en doftchock, en positiv sådan! 


Häromdan var jag med mina föräldrar i Fontinskogen i Kungälv och det doftade helt underbart.

Jag tror jag blev drogad för jag fotade och fotade och fotade....  


I området finns en liten sjö, Svarte Mosse,  och där samlas änder och kanadagäss i hopp om att få mat.

                

Vi gick slingan som går runt sjön. Här är mina kära föräldrar.

 


Jag älskar hösten med alla dess färger och dofter. Men den röda färgen saknas alltmer om höstarna. Det beror tydligen på att höstarna är så varma nuförtiden har jag läst nånstans. Väldigt tråkigt för det där ilsket röda blir ju väldigt häftigt mot det gula och oranga.


Likväl är det vackert med gulnande träd, speciellt vid vatten.

               

Vi har verkligen haft en härlig höst nu ett tag. Men snart kommer nog regnet och det behövs faktiskt.


Hoppas ni alla mår bra därute vid era datorer/mobiler! 


Av Margita - 14 oktober 2015 10:06

Att laga mat är roligt för det mesta tycker jag, även om fantasin ibland tryter.

Men då finns ju recept att tillgå.


Ärtor gillar jag och i år försökte jag odla det, men det var ju fler än jag som tyckte om plantorna...det var larver i ärtorna   så det blev inte så många, inga att frysa in tyvärr.

Men jag drömmer om att ha rader med fina ärtor som jag sen kan frysa in.


Ärtor är tydligen rikast på vitamin K som är bra för skelettets uppbyggnad och även för blodets koaguleringsförmåga. 


Det är gott med ärtor till fisk och varför inte blanda i en sallad. 


De allra godaste gröna ärtorna är de där riktigt små, petit pois kallas de har jag för mig.




Att koka ärtor i smör blir verkligen jättegott. Det brukar jag göra, precis som Tina, men här hade hon även lök. Har jag faktiskt aldrig prövat, får jag göra nån gång.






VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards