S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2013

Av Margita - 29 juli 2013 22:16

Gissa om jag blev både rörd och lycklig nu ikväll när jag får världens finaste bild av Alice hos hennes nya familj.

Hon ligger i dotterns knä och sover fridfullt. Detta har Alice längtat efter tror jag. Hon fick aldrig chansen eftersom Agnes var där och jagade iväg henne. 

Mitt hjärta svämmar över av lycka när jag tittar på bilden. 

Äntligen får Alice en (två) mattar och en husse att rå om helt själv. 

Hon är så värd det, fina fina Alice!   

 


Av Margita - 29 juli 2013 12:58

Detta skriver jag med ett sting i hjärtat och livrädd för att jag ska ångra mig.....  

Men jag gör ändå ett försök så får vi se vart det leder.

Saken är den att jag inser med mitt förnuft att jag inte har råd att hålla på med avel   och jag har grubblat på detta hur länge som helst. Jag vill ju egentligen ha en fertil hona hemma men som det ser ut nu så har jag inte råd till det. Kanske inte ens till en fodervärd.....

Usch, det här verkar ju helt virrigt, men det är precis sån jag är nu. Det är därför jag gör ett försök till att hitta det ultimata fodervärdshemmet så kan det ta beslutet för mig.....  

Om jag väljer fodervärd så kan jag ju fortfarande hålla på med avel....

Ok, here we go!

 

Jag söker alltså dig som är intresserad av avel eller testa på hur det är att ha en kull kattungar.

Du MÅSTE bo i Göteborgsområdet eller norr om upp till Stenungsund/Uddevalla. Jag har ingen bil så jag vill inte att det ska vara krångligt för mig att ta mig till fodervärden.

Du får ta hand om min Caelyn som är från min egen uppfödning. Hon är i dagsläget snart 13 månader och det är fortfarande mycket kattunge i henne. Jag vill att hon ska få en kull tidigast till sensommaren eller hösten 2014, men jag kan också skjuta upp det om det skulle vara så. Men en kull på henne innan hon blir 3 år är i alla fall mitt mål.

Kullen växer upp hos dig som fodervärd och allt som rör avtal kring fodervärdskap pratar vi tillsammans om och skriver ett kontrakt.

När kullen har flyttat så övergår katten i din ägo.


Caelyn är en pigg liten tjej med mycket lek i sin kropp. Hon älskar att springa efter ett måttband!   

Hon kan emellanåt vara väldigt gosig och ligger då i knät och spinner, men som sagt, det är mycket spring i hennes ben fortfarande! 

Hon har varit på utställning en gång och fick bra bedömning. OM du skulle råka vara intresserad av att ställa ut så får du gärna göra det. Jag är inte så där jätteroad av utställning, det blir för många timmar helt enkelt. 


       

Av Margita - 27 juli 2013 22:07

.......och jag fällde en liten tår när de gått.

Det känns i hjärtat, men vad gör man inte för att de små liven ska få det så bra som möjligt. 

Jag kan känna att jag sviker henne men jg får väl försöka se det som att det är min bebis som nu blivit mogen för ett självständigt liv.  

Det hela känns i alla fall som att det kommer att gå jättebra. Hon har kommit till en familj som verkligen älskar henne och bryr sig om henne och som vet hur en katt ska tas.

De bor dessutom på landet, långt från stora vägar, med skog och ängar intill. När Alice bott in sig kommer hon att få lov att gå ut. Det tror jag hon kommer att älska! Känner på mig att hon kommer att blomma ut nu när hon blir ensam "dam på täppan". Innan har hon varit längst ner på rangskalan.

Har fått rapport om att hon nu ikväll håller på att inventera det nya huset.   


Så här glad är nya matte! Min sista bild på Alice här hemma. Härlig bild. Lycka till Alice!    

 


Av Margita - 26 juli 2013 20:39

Imorgon flyttar min fina Alice   

Jag kommer att sakna henne, men jag vet att hon kommer att få det bättre i sitt nya hem, och det är huvudsaken.

Hon ska få sin älskade transportbur med sig. Den står framme och hon brukar sova i den. Någon leksak härifrån får hon också.

Igår var vi hos veterinären och hon vaccinerades mot kattpest och kattsnuva. Sen ville jag ha en veterinärbesiktning också. Veterinären var verkligen noggrann och gick igenom Alice riktigt ordentligt. Riktigt duktig var Alice. Hon lät sig tryckas på och bända och vrida.   

Tack Alice för tiden hos mig! Du har gett mig och den sibiriska rasen 10 små fina kattungar, som inte längre är så små. En duktig mamma har du varit. Tålmodig och snäll, en riktig mönstermamma till dina kattungar!! 

Du har också varit med om jobbiga situationer: ett kejsarsnitt och en tvillingfödsel som var något dramatisk. Jag känner sån ömhet för att jag fick vara vid din sida då. Du litade på mig.

Tack underbara Alice! 

Nu önskar jag dig lycka till i din nya familj medan en liten tår fälls här. Men det går över, det vet jag!

Jag kommer och hälsar på dig i ditt nya hem så att jag ser att du sköter dig!   

Hej då Alice, puss och kram på nosen!!     

 

Av Margita - 24 juli 2013 19:38

Det har blivit lite torka här i bloggen som sagt och det beror inte bara på att det är sommar utan också för att det hänt/händer en del saker här som kräver min koncentration och som tar energi.


Min fina mamma ramlade så illa på midsommardagen att hon fick en lättare hjärnskakning och bröt lårbenet. Jag såg hela fallet och det var dramatiskt. Hon slog huvudet i köksskåpet och man såg tydligt att benet var av. Det blev som en stor utbuktning. Läskigt. Men det värsta var nog att se hennes smärta. Fy attan.

En stor eloge till ambulanspersonalen! Två robusta, lugna tjejer från Ale Ambulans kom inom 10 minuter! Jag faller alltid i stor beundran för allt fotfolk inom vården. De är så proffsiga och man blir så väl omhändertagen.

Mamma hamnade förstås på sjukhus i över en vecka. Opererades dan efter fallet. En operation som vanligtvis tar 1 timme tog 3 timmar för mamma! Så det är inte konstigt om hon har ont fortfarande!

Annars går rehabiliteringen jättebra. Mina föräldrar har haft ett "kom-hem" team som hjälpt till med dusch och träning. Något alla kommunbor får. Tack Kungälvs kommun!

Jag har varit hos mina föräldrar en hel del och hjälpt till under denna tid. I detta sammanhang måste jag höja pappa till skyarna. Han har lagat mat så det står härliga till och servar mamma med hämtning av färskt vatten osv. 

 

Under denna tid har jag också haft många som frågat efter min katt Alice. Jag har ju annons ute om att omplacera henne. Har ingen lust att förklara närmare varför jag omplacerar henne, det har ingen med att göra faktiskt. Men jag har varit noga med att hitta rätt hem till henne. Det är flera som fått nej och några har också ångrat sig. 

Nu verkar det som att jag fått napp och jag är övertygad om att Alice kommer att få det jättebra. Faktiskt bättre än hos mig och det är ju det som jag har eftersträvat. Mer om detta senare.

 


Jag har också påbörjat en KBT-behandling inom primärvården. Så jag får 1 timmes behandling i 10 veckor. KBT är mycket konkret och jag har satt ett första mål: att klara av att ta mig till Strömstad med tåg utan att få panik eller åtminstone att klara av paniken. Jag har inte varit i min kära stad (där min son fortfarande bor) sen 2007.....  så det är dags nu att ta tag i denna rädsla!!!   

Varje vecka har man en hemläxa. Denna vecka ska jag fundera på när jag använder olika flyktbeteenden, alltså när jag undviker saker som jag tror ger mig ångest.


När Alice flyttat så har jag ju tänkt att testa att ha hund. Vi får se när det blir. Jag måste få allt att stämma först så att lilla Galaxy får en så bra start som möjligt. Har längtat så länge efter henne nu.

 


Av Margita - 21 juli 2013 17:35

Min dotter är i Strömstad då och då och sist hon var där fick hon följa med en kompis ut för att fiska. Lyckliga henne! 

Hon har lagt upp bilder på sin blogg. Titta här


Jag saknar Strömstads solnedgångar som är magiska


Och ännu lite fler bilder från Strömstad och dess omgivningar. Det är så roligt - jag känner igen varenda sten och varenda träd....snart måste jag ta mig dit upp igen!! 

Av Margita - 19 juli 2013 13:36

Så här ser det ut på en liten strand nästan i själva samhället Grebbestad i norra Bohuslän - just nu i skrivande stund.

 

Jag har kopierat från en web kamera.   

Den här stranden tyckte jag låg ganska långt från själva samhället när jag var liten, men det är inte så långt som den tycktes då.

En bit längre bort låg en gång ett kallbadhus men det är tyvärr rivet sen länge.

Så mycket minnen jag har från denna plats på jorden....oj oj, det skulle kunna bli flera romaner tror jag.

Mamma är härifrån och när jag växte upp bodde både mormor, morfar, moster, morbror och kusiner här.

Vi gjorde många turer hit upp, hela året om. Själva bodde vi i Göteborg.

Ett tag när jag var runt 1½-årsåldern bodde jag här ett tag med moster, mormor och morfar. Det tror jag faktiskt har präglat mig väldigt mycket. Grebbestad har alltid känts som ett hem för mig. Mormor var också väldigt betydelsefull i mitt liv. Jag saknar henne än idag, även om hon gick bort för flera årtionden sen.   

Tänk vad hon kunde berätta! Hon hade långt, långt hår som räckte ända ner till stussen. Det hade hon uppsatt i en enda lång fläta som sen ringlades ihop till en knut. Hon var så söt! På kvällarna kunde vi sitta min syster och jag och titta på när mormor kammade rent sitt långa hår samtidigt som hon berättade för oss om sin barndom. Det var så fängslande att lyssna på och hon kunde berätta så man satt som klistrad. Fina fina mormor Berta.


Här har vi både mormor Berta och morfar Vilhelm. 

 



Av Margita - 16 juli 2013 22:19

Nu är det sommar och då är jag ute så mycket jag kan. Vill inte sitta framför en dator.

Därför blir det inte så mycket inlägg här under en tid. 

Jag tror ni står ut med det för jag antar att ni inte heller sitter så mycket med tekniken.

Jo, möjligen med smartphonen då. Det gör jag och jag har instagram så om ni är nyfikna på mina bilder där så heter jag på instagram "measenga". 

Det blir mer liv i bloggen till hösten. Jag har massor jag vill skriva om men nu gäller det mest uteliv.

Ha det gött i sommarsolen!

 


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards