S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2014

Av Margita - 31 augusti 2014 23:16

 

* Septembers månads tänkvärda *

 

Nedvärdera inte ditt eget värde genom att jämföra dig själv med andra. 
Det är på grund av att vi alla är olika som var och en av oss är så speciell.

 

 

Av Margita - 31 augusti 2014 15:34

Hittade en gammal bild från när mina barn var små och vi också odlade squash.

Rolig bild tycker jag.

 

och så den största som jag fick fram i år då.

 

haha...men squash är lätt att odla. Den sätter massor av frukt. Så har du inte provat att odla denna nån gång, gör gärna det, den ger så mycket tillbaka.


Den är användbar också. 

Jättegod som färsk, i sallad eller på macka.

Du kan göra soppa på den och använda den i olika grytor.


Av Margita - 29 augusti 2014 22:13

Linas matkasse kom hem till mig i måndags och igår lagade jag till torsken. Så gott det blev! Tänk att Linas matkasse gör mig aldrig besviken!


Vill du prova en kasse så kan du göra det här och skriv då in den här koden:  K78501. Du får en första kasse billigare plus en gratis fruktkasse. Värt att prova! 

Här är receptet:

Krämig torsk med krispig kålrabbi och couscous

Ingredienser

  • Äpple
  • Citron
  • Couscous
  • Gul Lök
  • Kålrabbi
  • Kokosmjölk
  • Tomater
  • Torsk
  • Curry 
  • Grönsaksbuljong
  • Malen Ingefära 
  • Malen Koriander 
  • Olja 
  • Paprikapulver 
  • Salt 
  • Sambal Oelek 
  • Tomatpuré 
  • Vitlöksklyftor 
  1. Koka 3 dl couscous enligt anvisning på förpackningen.
  2. Skala och tärna 1 kålrabbi. Tärna 1 äpple. Lägg i en skål och tillsätt finrivet skal och pressad saft av 1 citron.
  3. Grovhacka 1 gul lök och 2 tomater. Dela ca 600 g torsk i portionsbitar.
  4. Hetta upp 2 msk olja i en stekgryta. Fräs lök och 2 vitlöksklyftor(pressade) någon minut.
  5. Tillsätt 1 1/2 tsk curry1 tsk paprikapulver1 tsk sambal oelek1 krm malen koriander1 krm malen ingefära och 3 msk tomatpuré. Tillsätt tomaterna. Låt allt fräsa 3-4 min på medelvärme.
  6. Tillsätt 1 förp kokosmjölk1 tärning grönsaksbuljong och 2 krm salt. Mixa såsen slät med stavmixer i grytan.
  7. Lägg ner fisken i grytan och låt puttra på svag värme 4-6 min, eller tills den är klar.
  8. Servera krämig torsk med couscous och krispig kålrabbisallad.
 
Kålrabbi kallades förr i tiden för nordens citron för att den är så rik på c-vitamin!

Av Margita - 28 augusti 2014 20:31

I somras var jag en sväng till Hålta kyrka.

   

Kyrkan ligger på vägen mellan Kungälv och Marstrand, en bit från Ytterby där jag bor.

Under somrarna driver kyrkan här ett hantverkscafé och jag som älskar hantverk var ju förstås där för att både fika och se på hantverket.


Den här mössan blev jag glad i så den fick följa med mig hem.

 

Titta här vad man kan göra med en knapp!

En ring.

 

 Den här väskan hade jag gärna också tagit med mig hem, men man kan inte få allt man vill ha.   

 

Min favoritfågel - strandskatan. Här i tovad variant. Den ville också följa med mig hem men jag var tvungen att se till att den inte flög efter mig....

 


Vackra smycken

   

Jag älskar fåglar

 

Söta kaniner

 

Armband

 

Roliga tavlor

 

Vacker vante 

 

Måste ju bara nämna också att caféet har säkert Bohusläns godaste äggost! Den bakas av ett par som bor i trakten och det är värt att ta sig till Hålta kyrkas sommarcafé bara för att få smaka på den.

Men att få njuta av allt det vackra handgjorda är också helt underbart!


Av Margita - 25 augusti 2014 15:55

Jag har haft ett ganska långt uppehåll med min träning vad gäller att gå iväg till gym, men nu tänker jag ändra på det.

Längtar efter att få dansa zumba igen och tack vare en granne så har jag hittat ett nytt gym som jag tror att jag kommer att trivas med ännu bättre än med Sportlife.

Varför då då kanske du undrar....


Jo, det ligger så fint precis vid älven i Kungälv med utsikt mot fästningen. Det gör mycket med en fin miljö tycker jag. 

De har ett stort och varierat utbud och jag tänker satsa på Zumba, Bodybalance (som är en form av yogarörelser) och Cirkelträning. Jag kommer också att välja att vara där när det serveras frukost mellan passen på vissa dagar i veckan. Det låter så mysigt! 


Jag har två gratis träningstillfällen och de tänker jag utnyttja denna veckan innan jag nästa vecka sätter igång på riktigt. Längtar!


Bjuder på några "selfies" -   


Min favoritutstyrsel - 

  

När jag måste byta får det bli denna även om jag "hatar" att den är så hög i halsen.   Men jag får väl använda den i nödfall.

 


Så där ja, dags att träna sig till en starkare och smidigare kropp! 


Av Margita - 24 augusti 2014 18:02

Så går det när tiden rusar iväg för fort...


Jag har ju alldeles glömt bort att gratta min allra första sibiriska kattkull, de fem bröderna Aron, Amishai, Aslan, Aram och Arash!   


Men bättre sent än aldrig! 

Så GRATTIS i mängder när ni nu fyller (ja, fyllde år, den 22 augusti) 4 år. 


          

Nu börjar ni bli riktigt stora, men ni är inte färdigväxta förrän ni fyllt 5, bara så ni vet!   


Jag har fortfarande kontakt med alla mina kattungeköpare och kan meddela att alla katter mår prima! 

Några av dem planerar jag att besöka snart, men allra först ska deras mamma Alice få ett besök av mig.


Aron

   

Amishai

   

Aslan

   

Arash

   

Aram

   

Av Margita - 24 augusti 2014 16:48

Men nääää, sommaren får inte vara slut riktigt än.

Visserligen är det väl inte så där jättekallt här på västkusten, men det regnar och blåser och haglar så det står härliga till! 

Jag vill faktiskt ha liiite mer sol och värme innan hösten slår till!!

Men förhoppningsvis får vi det också.


Annars tycker jag om hösten. Det är en vacker årstid med alla dess färger. Dessutom blir luften så klar och lätt att andas.

En annan sak jag älskar med hösten är att den varje år ger mig nytt hopp och ny energi. 

Då startar jag oftast nya projekt och jag älskar det!


Förra året var det kattkursen hos PawPeds, i år tänkte jag läsa igenom en bok som innehåller både en teoridel och en praktikdel.

Boken heter 

 

Om du klickar på bilden så kommer du till en sida som beskriver boken.


Den ska jag nu plöja igenom under hösten. 


Färg har alltid fascinerat mig och jag har alltid velat gå nån kurs, men allt kostar ju pengar.

Så det blev att jag köpte den här boken istället och så sitter jag hemma och pluggar.


Vad tycker du om hösten?




Av Margita - 22 augusti 2014 11:41

.....för på kvällen var det konsert med systersonen på Café Hängmattan i Göteborg.


 

Anton & Tuva *


"En duo som spelar nordisk och keltisk folkmusik med hjälp av sång och strängar."

Så beskriver de sig själva. 


"Konserten var kort men den var bra" hörde jag någon säga bakom mig efter konserten.   

Och jag håller med fast jag tycker att den var väldigt bra!

Tuva har en underbar röst och både Anton och Tuva hanterar sina instrument med bravur.

Denna duo vill jag höra mer av och det kommer jag också att få göra eftersom de i oktober kommer att uppträda i Ytterby kyrka!


Anton är min systerson, har jag sagt det?   


TACK Anton och Tuva för en riktigt härlig kväll med skön musik!   

     

Här kan ni lyssna på en låt. Där finns även fler låtar att lyssna på.



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards