S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2014

Av Margita - 31 januari 2014 17:05

Lilla söta, goa, fina Aksi fick ju flytta tillbaka till ägaren.

      

Det var så sorgligt och jag grät som en tok när hon hämtades....

Men....

vilken tur vi haft och jag får tacka Facebook för det!

Aksi trivs inte i hundgrupp så ägaren letade vidare efter ett nytt hem till henne.


Så blir jag kontaktad på Facebook av A. som jag känner sen tiden jag bodde i Målsryd utanför Borås.

Hon har bageri i Dalsjöfors som är centralorten om man bor i Målsryd.

Där kom ett pensionärspar som precis förlorat sin tibetanske spaniel   och längtade så efter en hund. Ja, då kom A. att tänka på Aksi....jag hade ju gjort en efterlysning om nytt hem till Aksi på Facebook.


Så på den vägen är det....

Och det bästa av allt...vet ni vad det är?


Jo, nästa gång jag hälsar på min dotter i Borås så kan vi hälsa på Aksi i Dalsjöfors. Vi är välkomna dit!

Så bra det kan bli.


 

Jag kommer snart Aksi!!   Fast hon heter Astrid nu....   

Av Margita - 31 januari 2014 08:00

Länka till en person / företag som du tycker sköter sig bra i sociala medier

 


Vet inte vilka eller vem det skulle vara....men jag kan väl alltid länka till ett företag där min dotter har fått jobb. Är så glad för hennes skull!   


HALENS

Av Margita - 30 januari 2014 22:11

Det finns några bloggar jag regelbundet besöker och en av dem,

"En plats i solen", som drivs av fina Johanna,

vill ha lite hjälp att nå 3500 unika besökare under januari månad.

 

Klart vi hjälper henne! 


Besök Johannas blogg här!

Av Margita - 30 januari 2014 08:05

 Om du bara fick välja ett socialt medium att vara på, vilket skulle det bli?

 

Helt tveklöst skulle det bli bloggen. 

      

Jag skulle nog sakna Facebook men...jag kan kommunicera lika bra via bloggen.

Dessutom älskar jag att förmedla olika saker via en skriven text och visa bilder, så ja,

BLOGGEN, min kära blogg!   

Nu tjänar jag ju dessutom lite pengar på min blogg och det är fantastiskt. Speciellt som jag är sjukpensionär så ger det mig ett litet tillskott. Och ja, jag betalar skatt!   


För att inte tala om att det ger ett slags tillhörighet. Jag kan numer titulera mig "bloggare"!

Underbart! 


En gång i tiden ville jag bli författare...jaja...det var på den tiden, 12-14-årsåldern, när olika slags arbeten hägrade, som veterinär till exempel, eller trädgårdsmästare (vilket var otroligt nära att jag blev....sökte utbildning, men fegade ur....)


Kolla här vilket medium andra har valt!



Av Margita - 29 januari 2014 08:00

Vilken Facebooktyp är du, och hur många av de 12 typerna finns bland dina facebookvänner?

 

oj då, jag vet inte ens vad de 12 typerna är....

Av Margita - 28 januari 2014 17:52

Åh härliga filmfestival!

Göteborgs filmfestival pågår ju denna vecka och min vän och jag har som tradition att träffas nån av dagarna.

Det här året valde vi att se 


Pussy versus Putin

 

ja, vad säger man sen....jag är tagen, har så mycket tankar....

 

 

För det första är det skönt att det finns människor som är så modiga att de vågar stå upp mot ett auktoritärt samhälle, där kvinnor uppmanas gå tillbaka till spisen och serva männen, där all annan sexuell  läggning än den heterosexuella är förbjuden och leder till fängelse eller avrättning, där andra tankar eller åsikter, än dem som herr Putin och hans gelikar står för, inte är tillåtna, och skulle man yttra sig kan man räkna med fängelse. 

Vad jag lärde mig idag är att den ryska ortodoxa kyrkan står nära Putin och makten. Det var därför protesten blev så stark från ryska statens sida när Pussy Riot framförde sin nu så berömda "bön" i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. 

 

Efter filmen var det en pratstund med filmarna och det var intressant att höra hur själva inspelningen gick till. Vi gick även till ett seminarium där filmarna också var närvarande och fick då veta ännu mer om hur filmen kom till och även om situtation i Ryssland, som verkar bedrövlig.

I filmen finns ingen berättarröst utan åskådaren följer hela tiden Pussy Riots olika aktioner och vad som sen händer. Vi följer med in i polisbilar, ja, för nästan varje aktion leder till häktet. Vi följer också med och får se vad som händer när de arresteras. Efter incidenten i kyrkan åtalas nämligen 3 av medlemmarna och 2 av dem blev dömda till 2 års fängelse.

 

För vadå kan man undra? Jo, endast för att de på olika strategiska ställen ställt upp sina instrument och sjungit ut sin kritik mot Putin och hans auktoritära gelikar. Kvinnors rättigheter handlar det också om.

 

Det gör ont i mig när jag ser dessa unga människor skrika ut sin vrede. Det enda de önskar är demokrati och att få tänka och skriva helt fritt.

 

Filmarna berättade att de alltid hade två såna där, vad heter det?, där man förvarar sin film....hihi...

När polisen kom gällde det att vara blixtsnabb, gå undan nånstans, helst toan, och föra över filmen till en sån där som jag glömt vad det heter, och sen gömma den, i skon till exempel....

Ja herregud....vi har det så bra i vårt lilla land.

 

Jag känner så för dessa kvinnor.

Så modiga.

 

Jag vill avsluta med två talande bilder.

Den ena uttrycker precis vad som pågår för väldigt många kvinnor i världen idag. De är inte bara fysiskt fängslade i en cell, de är även fängslade i sitt eget land (så uttryckte filmaren sig)

Men ser ni leendet? Hon vet att hon har rätt!

 

Skönt att de inte ger upp - och - vi hejar på!!   

 

 

Av Margita - 28 januari 2014 07:45

 Finns du på några andra ställen än bloggen som du vill göra lite reklam för?

 


Jo det gör jag!

För självklart har jag en hemsida för mitt katteri!

Som tyvärr ligger nere just nu...inte hemsidan men katteriet...


Jo förresten, hemsidan behöver lite uppfräschning också....ska genast gå in och uppdatera!

Men åh vad jag önskar jag kunde skriva:


Planer: kull väntas till våren!! 

Men den som väntar på nåt gott väntar ju aldrig för länge sägs det!   


Här är mitt katteris hemsida:


sengas.n.nu

 

 

Av Margita - 27 januari 2014 20:45


Gullig schäfer!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards