S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2012

Av Margita - 31 juli 2012 16:54

Som utlovat kommer här de bilder Emelie tog av Calypso. Han är en riktig sötgris och jag tror han också kommer att bli en morsgris!     

               

Av Margita - 31 juli 2012 09:29

Om allt går som jag vill och Caelyn fortsätter att utvecklas positivt så kommer hon att stanna i katteriet och bli min nya avelshona.

  Ska verkligen bli roligt att behålla en hona från egen uppfödning!

Jag tycker också hitills hon ser lovande ut och hon verkar vara en tjej med skinn på näsan!   

Här är bilder tagna igår av min vän Emelie som har MissEmmis i Göteborg.

Emelie är min mentor och vi lärde känna varann genom nätet faktiskt. Jag läste hennes blogg och sen möttes vi på en utställning. Som nybörjaruppfödare (läste nånstans förresten att nybörjare i uppfödarbranschen är man i princip alltid, men kanske att man efter ca 12 år BÖRJAR förstå vad det handlar om)   Det är en hel vetenskap med andra ord och det är ett av skälen till att jag älskar att hålla på med det här. Man kan aldrig lära sig för mycket!

Emelie är väldigt påläst och kan väldigt mycket om genetik och avel så jag är glad att ha just henne som mentor! Hon räds inte heller att ta strid för saker som kan vara väldigt känsliga i uppfödarvärlden, vilket jag gillar. Öppenhet är något jag strävar efter i min egen uppfödning och det vet jag att Emelie också gör. Där är vi väldigt lika. 

Här är alltså min, förhoppningsvis (inget är givet i denna bransch eller hobby snarare) nya avelshona:

Senga's Caleana Caelyn, bruntigré (även om färgen är ganska så svårbestämd just nu)

                                   

Det här var en bildbomb som heter duga!   Bilderna på Calypso kommer senare idag!

 

Av Margita - 30 juli 2012 21:56

Jag lovar!

Orkar inte just nu att lägga upp fler bilder, vi har ju spelat CANASTA!   

 

Kattungarna är nu inne i den allra sötaste åldern. De börjar nu bli nyfikna på omvärlden och tar sig långt utanför bolådan i katthagen. När jag sätter mig ner vid hagen och börjar prata med dem så tittar de på mig med stora ögon och vaggar som riktiga ugglor! De är så söta och gosiga och bara så....ja, jag är multikär om man kan säga så!?   

Här klivs det över kanten från bolådan ut i den stora vida kattungehagevärlden!   

 

Fler bilder på kattungarna kommer imorgon! 

Av Margita - 28 juli 2012 19:13

Så här vackert såg det ut i morse innan regnet kom.

 

Av Margita - 28 juli 2012 11:38

Inatt flyttade Alice sina ungar från bolådan. De hamnade under min säng. Där har de det bra, jag hade redan bäddat där om uti fall.   

I naturen gör ju kattmammor så att hon flyttar på kattungarna då och då så att rovdjur inte ska hitta de små. Fint att instinkten sitter i. 

Men nu är det ju så att jag som människa inte är nöjd med arrangemanget och inte kattmamma heller om jag skulle kunna prata med henne. Tror jag.   Eftersom ungarna nu kan vandra ut i den stora världen hur lätt som helst och det är lite väl tidigt. 

Nej. Nu hämtar jag katthagen och ställer in bolådan där så får de ett fint inhägnat område att vara på. Det fungerade jättebra förra gången. 

Här är Calypso på väg ut i sovrummet, men han vände snart tillbaka till sin mamma.   


 


Av Margita - 27 juli 2012 15:28

Det blev inte några bra bilder den här gången. Har inte använt någon blixt eftersom både Calypso och Caelyn öppnat sina ögon för några dar sen. Får vänta med blixtanvändning.

Jag måste bara säga att jag är så kär i de små liven. Calypso verkar bli en mycket lovande representant för sin ras. Han uppvisar också ett mycket bra temperament.Hittills i alla fall.   

Samma gäller för Caelyn även om Calypso vinner om man måste välja mellan de två. Calypso är reserverad till en familj som är villiga att hålla honom fertil om han sköter sig. Så jag hoppas han får träffa någon snygg sibbetjej framöver. Vad gäller Caelyn har jag funderingar på att behålla henne i katteriet. Tycker att hon utvecklats bra de här två veckorna och ser fram mot fortsatt utveckling!   

 

Caleana Calypso 

               

 Bilderna på Caelyn är tyvärr urusla, pga att blixt saknas och att hon är mycket livligare än Calypso.   

Caleana Caelyn

     

 

 

Av Margita - 25 juli 2012 21:38

Då passade jag på att plocka lite bär hos min syster.

Tog min kära cykel. Jag är så nöjd med den!   

 

Här finns det både svarta och röda vinbär och krusbär. Bara att plocka och fylla frysen!

 

Älskar krusbär. Det blir mest paj av dem.

 

Röda Vinbär är också gott i paj.

 

Svarta vinbär är gott att äta som de är tycker jag. Eller spara och ha till saft eller gelé kanske.

 

Syster bjöd på en testdessert som smakade mumma.

Färska röda vinbär, lite glass och kolasås!   

 

Av Margita - 24 juli 2012 17:08

....att berätta att Calypso öppnade sina ögon för två dar sen och lilla Caelyn har öppnat de idag!

Små sötnosar!   Nu ligger jag lite lågt med fotograferingen tills deras ögon vant sig vid ljus och tål en blixt. Kanske kan jag fota dem i dagsljus, vi får se. 


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards