S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2015

Av Margita - 30 september 2015 11:58

Igår fick jag besök av en gammal barndomsvän.

Vi gick i samma klass i Göteborg i småskolan men senare flyttade hon tillbaka till Stockholm.

Det var lite traumatiskt för mig.

Vi hade kommit så bra överens och jag hade inga andra vänner så det är klart att det var sorgligt när hon flyttade.


När vi var i 12-årsåldern så var Bine, som hon heter, med sin mamma på ett sommarkollo utanför Stockholm. Mamman arbetade som kokerska och Bine var med. Det bestämdes i familjerna att jag skulle besöka de därute. 

Så blev det och här är ett suddigt gammalt fotografi från den dan. 1964 tror jag det var.

Då hade vi varit ifrån varann nåt år och jag var rätt nervös för att träffa henne igen.


Bine till vänster och jag till höger

  

Sen åkte jag hem och åren gick och vi förlorade kontakten.

Vi hittade varann igen när vi var i 20-årsåldern.

Då åkte jag upp till Bine och hälsade på henne i Stockholm.


Åren gick igen och Bine studerade till bibliotekarie i Borås och vid ett tillfälle gick jag på Fristad folkhögskola som ligger nästgårds till Borås. Så då sågs vi en dag där kommer jag ihåg.


Men sen försvann vi ifrån varann igen.

Tydligen tappade Bine bort mina uppgifter och jag flyttade ju runt som ett jehu så det var inte lätt att hitta mig. Även Bine flyttade så jag hade inte heller hennes nya adress eller namn (för hon bytte efternamn och även förnnamn faktiskt).


Men så kommer tekniken in! 

Den digitala revolutionen!

  

Och vad händer då?

Jo, vi registrerade oss båda två på Stay Friends och där hittade vi varann igen!

Är det inte fantastiskt!


Så igår hade vi en trevlig dag tillsammans och jag hoppas att jag snart kan hälsa på henne i Stockholm. Det skulle vara så roligt! 




Av Margita - 27 september 2015 20:38

Min son fyller år i september och igår åkte dottern med sambo och jag upp till Strömstad för att fira.


E6:an är nu helt klar så det är motorväg ända från Göteborg till Strömstad och vilken skillnad det har blivit i både säkerhet och tid.

Förr tog det nästan 3 timmar att bila upp. Nu åkte vi på 1 timme och dryga 20 minuter och då höll vi 110 km hela vägen. Jisses, det är ju ingen match längre att ta sig dit upp, med bil i alla fall.


Tåget är fortfarande snigeltåg och det tar nästan 3 timmar härifrån och upp. Bussen är inte så mycket bättre heller tyvärr.


Nåja, vi hade inte så mycket tid i själva stan. Vi stannade bara i den nya Gallerian där min sons sambo arbetar och det var roligt att se allt det nya.

   

Hemma hos sonen blev vi bjudna på god mat och tårta.

Vi fick se lite filmer också från deras resa till Sardinien.


Det är alltid roligt att träffa barnen. De är det bästa jag har och de ger mening åt mitt liv.

Det är värt alla småbarnsår tusen gånger om! Säger jag lite försynt till er som just nu är uppe i de åren.   


På sonens balkong frodar en jättefin palm. 

   

Om två veckor kommer sonen och hans underbara sambo ner till oss.

Ser fram mot det! 



Av Margita - 24 september 2015 18:55

Jag försöker leva så miljövänligt som jag bara kan.


Ska sanningen fram så har jag tvingats till en del att leva miljövänligt eftersom jag faktiskt inte har råd med annat. Till exempel har jag ingen bil och jag är för det mesta glad för det. 

Om man bor som jag gör så klarar man sig för det mesta utan bil och när jag inte gör det så får jag hjälp av snälla människor.


Vad gäller konsumtion ligger jag också bra till. Har helt enkelt inte råd att köpa en massa prylar, vilket ju egentligen är bra för miljön. 

När jag köper så blir det oftast second hand, både kläder och möbler.

Det har jag gjort sen mycket länge och jag tycker det är mycket roligare och det är bara en bonus att det både blir billigt och miljövänligt.


Jag skulle gärna skriva mer om miljötänk men det blir inte alltid av.

Däremot finns det en tjej som jag tycker är jätteduktig på att skriva om detta ämne.

Hon driver en blogg som heter Choises by Annie och jag följer den.

Jag rekommenderar att ni tittar in hos henne! 

Klicka på namnet eller HÄR.


     




Av Margita - 20 september 2015 21:19

Visste ni att det finns fåglar som heter Katarinaparakiter?

Jag visste det inte men fick lära mig en del under Fågeldagarna i Göteborg som var i helgen.


En vän och jag var där på lördan och passade då också på att träffa vännen Rebecka som var där med sin numer rikskända Bebis.


"The painting parrot" . Bebis har till och med varit på TV flera gånger. 

Han målar små tavlor och för pengarna som kommer in vid försäljning går allt till The World Parrot Trust  

 

Här är Rebecka med Bebis och Noa. Aran Felix var hemma. 


  

  

Fåglarna var lite busiga ibland   

 

Jag är stolt över vad Rebecka gjort med sina drömmar om att få jobba med dessa fåglar.

Känner mig lite delaktig.

Det var när jag bodde i Målsryd som jag lärde känna Rebecka och det var då som Rebecka berättade för mig om sina drömmar att starta eget och blanda musik med fåglar. Jag tyckte det var en underbar idé och peppade henne. Vi satt och spånade ihop och se vad bra det har gått för henne! 

Jag är så glad för hennes skull!


Läs gärna mer om World Parrot Trust här och mer om Rebeckas företag här.


Rebecka tillverkar också fina armband och försäljningen där går också till World Parrot Trust, som arbetar för att rädda de vilda papegojorna som tyvärr är utrotningshotade.

   

   

Fågeldagarna höll till på Naturhistoriska museét i Göteborg. 

 

och där fanns flera olika arter av papegojfåglar och andra arter som jag aldrig hört talas om.


Till exempel som denna Katarinaparakit.

 

Det blev kärlek vid första ögonkastet för min del. Pratade en hel del med ägaren om dessa trevliga fåglar. De är tydligen lugna och sjunger bara under morgonen och kvällen. Sen är de dåliga flygare så de klättrar hellre och så är de trevliga. Ja, jag blev kär. 


Här är en liten kavalkad av andra arter som man kan ha som sällskap i sitt hem.

       

och de vackra Gouldsamadinerna var en trevlig överraskning. 

   

Sen har vi då de stora charmiga papegojorna.

Här en Kakadua som charmade oss alla!

Bengan heter han. 

     

En besökare kliade honom på ryggen och han njöt för fulla muggar.

     

Ni gissar helt rätt om ni antar att jag är rätt sugen på en fågel....  

fast det blir inte nån papegoja, däremot en Katarina kanske?




Av Margita - 17 september 2015 10:15

För nån vecka sen sålde de billiga tomater så jag köpte 2 kg för att torka.


Det är faktiskt lättare än jag trodde även om det tog betydligt längre tid för mig än vad det står i alla recept....

Mina tomater var inne i ugnen drygt 2 dygn...  


Men resultatet blev bra och det är  något jag vill göra mer när tomaterna är billiga.


Jag googlade för att få fram ett recept och det fanns förstås massor att välja på.

Sammanfattade det jag läst och skrev ner en egen version.

Bjuder er på denna.


TORKADE TOMATER I UGN


1 kg tomater

en nypa salt

8 vitlöksklyftor

2-3 dl olivolja

färsk timjan och oregano


Sätt ugnen på 100 - 125 grader. Där får man känna sig fram vilken värme som krävs. 

Använd gärna varmluftsugnen.


Du kan också glänta på ugnsluckan för att släppa ut fukt. Det gjorde inte jag men kanske jag skulle ha behövt göra det.


Halvera tomaterna och lägg dem med snittytan uppåt på en bakplåtspappersklädd plåt.

Strö flingsalt över.


Hiva sen in i ugnen och låt de vara där ca 5-6 timmar...men mina fick alltså vara betydligt längre än så. Vilket kanske berodde på att det var stora och fasta tomater.


Här har mina tomater varit i ugnen ett tag.

 

Men tomaterna är klara när de skrumpnat ihop och de fortfarande är lite fuktiga. De skall alltså inte bli helt torra! 


Låt de sen svalna.


Fördela i burken så här:


Skala och halvera vitlöken.

Riv i färska örter.

Lite salt och peppar.


Varva ovanstående med tomaterna till toppen av burken och slå sen över olja så det täcker. Bry dig inte om mängden i receptet, det ska täcka tomaterna. 


Voila! Färdigt!


Har du mycket tomater och inte nog med burkar så kan du frysa in.

Lägg bara de torkade tomaterna i plastpåse och in i frysen med dem.

När du sen vill använda dem så tinar du dem i vatten, häller sen av vattnet och gör precis som ovanstående.


Färdigt resultat

 

 

Tycker absolut du ska pröva detta! Så gott att ha till grytor och sallader och som tillbehör!


LYCKA TILL!



Av Margita - 14 september 2015 10:19

...hon haft en bra helg för hon fick titta på ett naturprogram på TV.

Det var mycket spännande låter hon hälsa.


Först var det fåglar som sjöng och flög omkring men de var svåra att fånga.

Sen kom det en flock renar och de var väldigt intressanta.


Agnes undrar bara var de kom ifrån?

Hon letade bakom TVn men där var de inte....

Konstigt tyckte Agnes.


  

     


Av Margita - 11 september 2015 21:17

September är en härlig månad tycker jag.


För det första är min son född den här månaden och bara det gör ju att det är en toppenmånad.

Men för övrigt älskar jag när sommaren börjar övergå till höst.

Luften klarnar och blir friskare och det blir lättare att andas.


I september brukar det alltid vara en period med sommarkänsla, det är nog den som pågår just nu.


Jag har varit till Marstrand två gånger den här vecken och bad blev det idag.

Men mer om det senare.


Tittar in som hastigast och bjuder på några septemberbilder .


Bina var framme vid odlingen!

 

Min körsbärsbenved är så vacker röd men den har inte fått några blommor i år. Undrar varför?

 

Massor med nypon överallt

 


Hoppas ni får en fin lördag!

Själv kommer jag att vara med på en skördemarknad som trädgårdsföreningen anordnar i Kungälv.


See ya....

Av Margita - 10 september 2015 09:43

Min odling har jag verkligen misskött i år.


Först var det kallt och regnade så jag kom inte iväg för det.

Sen när värmen kom då hade jag annat för mig.


För att inte tala om alla mördarsniglar.

De åt upp det mesta.

Inte för att jag odlat så mycket i år men ändå...


Jag har kommit på en sak...

Allra helst vill jag kunna odla hemmavid.

Alltså....jag vill kunna jobba ett tag och sen göra nåt annat och så går jag tillbaka till växterna igen.

Det är så jag fungerar.


Att vara flera timmar på en odling gör mig nästan lite rastlös....

Sen har jag ju ingen bil så jag cyklar eller tar bussen.

Det är i och för sig inte så långt att cykla men ändå...är det sånt där mellanväder så drar jag mig för att cykla till odlingen...


Så i år har jag faktiskt funderat på om det är något jag ska ha...en odling alltså.

Kanske jag kan få fram det jag vill ha på min balkong istället.

Bönor har jag fått fram på balkongen....jag vet ju att det går att odla så mycket mer också, men jag har inte så stor plats. Det är en liten balkong.


Samtidigt vet jag ju att det varit en svår sommar att odla. Man har varit tvungen att vara på odlingen så gott som varje dag för att hålla stånd mot sniglarna. Men det har ju jag som sagt inte varit.

Jag har så många intressen (vilket jag är glad för!) så jag kan helt enkelt inte vara på odlingen så ofta.


Jaja....nu ska jag i alla fall dit en stund för att sätta ner några perenner som jag skaffat genom trädgårdsföreningen. Så har jag ambitionen att täcka en del av odlingen också så jag blir av med den där förhatliga fräken.   

 

Liiite blomsterprakt har det i alla fall blivit....

 

Jag ÄR faktiskt avundsjuk på er som har en egen trädgård och kanske växthus....jag vill också....  


och när jag precis tänkt den tanken så tänker jag på alla flyktingar...de har bara en sak som de bryr sig om - att få leva ett normalt liv utan fattigdom och krig. Om det nu är normalt så som denna värld ser ut.

Usch, nu blev det nästan svart här...men världen är i kris just nu. 


Tänk vad mänskligheten är en märklig ras.


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards